Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

pludrik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pludrik

  • Placering
    Landkrabba
  1. Misstänker att denna tråden är död sen ett tag tillbaka. Men satt och läste och tänkte passa på att skriva varför/varför inte ha motorn uppfälld/nedfälld om nån annan skulle snubbla på denna tråden. Det bästa för motorn är att alltid ha den nedfälld! Förutsatt att anoder bytts regelbundet vid saltvattenanvändning. Samt att ej galvaniska strömma förekommer. Slarvas det med byte av anoder så är upptiltat läge att föredra förutsatt att motorn vilar mot spärren för att avbelasta tilten vid busigt väder. Största nackdelarna med att ha motorn upptiltad är onödigt slitage på tiltenheten vid busigt väder(om den ej är låst). Även att det kan bildas alger/korrision samt även ytrost på tiltkolvarna. Sen när den tiltas ner så slits packboxarna väldigt fort och tilten börjar läcka. Sen vid risk för minusgrader är risken stor att växelhuset spricker om motorn är upptiltad.Även andra områden i kylsystemet kan påverkas om motorn är upptiltad vid risk för kyla. Gällande bränsle i bränslesystemet löser man det smidigaste genom att stänga av bränsletillförseln till motorn och låta den själv dö medans man packar ihop utrustningen . Detta är ett smidigt och enkelt sätt att slippa krångel med bränslesystemet. Vill man slippa algbildning och snäckbildning finns bra färger man kan använda och spruta på. Dom är ofta rätt lätta att få bort senare också om man föredrar originalfärgen. Finns dock även transparanta. Vid förvaring hemma gäller samma som i sjön. Nedtiltad läge. Vid varmgarageförvaring är det givetvis inte lika noga då den inte utsätts för samma fåfrästningar gällade väder/vind etc. Vid transport av en motor är det självklart att den ska vara nertiltad om det går och markfrigången är tillräckligt hög.. Vanligtvis är inte så fallet och då ska man låsa motorn med div. hjälpmedel som en ovan nämnde. Alt. original låsningen som finns där av en anledning. Belastningen blir väldigt hög för akterspegeln och den kommer börja spricka med tiden. Har själv knäckt en akterspegel tidigare så det händer. Detta gäller framförallt med större motorer samt båtar med överdimensionerade motorer. Såna hjälpstag kan köpas/beställas i dom flesta marinshopar. Gällande stöld har det ingen betydelse vilket läge motorn är i. Sänkta en motor som är låst med tilt tar 5sekunden med en vanlig plattmejsel. Finns en avlastningsventil som även den ska egentligen vara utskruvad vid förvaring inomhus längre period. (Behöver inte vara något tryck i enheten när den ej används) Är även lättare att stjäla växelhus/propellrar om motorn är i upptiltat läge. Man gör som man vill, detta är enbart tips för grejerna ska hålla. Mvh Patrik
×
×
  • Skapa nytt...