Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Chris75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Chris75

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ingen firma har jocksat med motorn, och försäkringen tar inte garantiärenden, jag har redan kontaktat försäkringbolaget. Om konsumentvägledningen råder att anmäla detta till ARN så vet de nog bäst, det är jurister som sitter där, eller henne jag pratade med iaf. Sedan är det så att garantin gäller i 3 år för en båt, så oavsett om den hämtades i helt ok skick 2012 så kan man faktiskt reklamera i ytterligare 3 år, och enligt lagen så har konsumenten rätt till en ny eller motsvarande produkt, läs PDF filen som jag länkade till. Men ni kanske är jurister och vet bättre än ARN och konsumentvägledningen? I don't know.
  2. Tack så mycket för supporten! För att tydligöra vissa frågor så har jag haft kontakt med konsumentvägledning i Sundbyberg stad och en trevlig dam som jag pratade med där gav mig rådet att gör anmälan på en gång till ARN då de flesta oseriösa företag endast kommer att förhala processen och man kan tydligen inte anmäla senare än 6 månader efter att man kontaktat verkstaden för reparation. Alltså senast 6 månader efter den första kontakten med verkstaden kan man anmäla till ARN, gör man det senare så tar ARN inte fallet. Hon påpekade även att om båten är inom garantitiden och företaget inte kan reparera så ska man kunna få ut en NY vara eller en vara i motsvarande skick. Jag har även kikat på begagnade alternativ som finns på Marindepåns hemsida, billigare alternativ, men företaget vägrar kompromissa. Jag håller på att sammanställa all info jag har till Nordbro Jursitbyrå inkl. mailkonversationerna mellan mig och VD:n så att vi kan starta den här processen ASAP, jag menar båtsäsongen är snart över, men jag kommer att göra allt jag kan för att varna andra människor för Marindepån.
  3. Hej, Jag skulle vilja dela av mig min erfarenhet med Marindepån i Stockholm. Det började en kylig septemberdag -2011 då jag bestämde mig för att åka och titta på en ny båt på Skanstullmarin då jag hittade företaget på nätet och där det fanns ett stort utbud av båtar att ”provkänna”. Gick runt i 10 minuter och då kom en äldre herre fram till mig och vi började småprata om eventuell båt som jag blev intresserad av, en Bella 600DC. Efter att ha pratat en stund så skrev han ned på ett papper själva specifikationen och priset, jag skulle hem och fundera över detta. En månad senare så kommer det ett krav på 80.000:- för handpenning av denna båt, högst förvånad så ringer jag upp Skanstullmarin och frågar vad detta betyder, och får då svar att jag har skrivit på ett avtal med den äldre herren som binder mig att köpa denna båt!?!?! Det kan de glömma tänkte jag och avvisade detta, men så kom ytterligare en påminnelse och jag skulle till inkasso osv osv, då ringde jag upp Skanstullmarin och pratade med otrevlig dam som var någon slags mellanchef och vi kom fram att jag skulle betala 12000 och jag skulle komma in under våren och bestämma mig för en båt, vilket jag gick med på (dumma mig!!). April 2012 så åkte jag till Skanstullmarin och träffade den här säljaren och förklarade för honom hela situationen och då såg jag att han använde dessa bindade dokument för att speca båt+utrustning till kunder, vilket han inte talar om för folk som bara ska ha med sig lite info hem, extremt dåligt att lura folk såhär. Nåväl, jag bestämde mig för en Askeladden S6 Sport med 4,3l Mercruiser som skulle levereras under maj månad, som var på kamapanj med lite utrustning bl.a förtöjningpaket men UTAN gps. Så jag betalade in resterande 80.000:- och väntade på in båten. När den väl är klar typ andra veckan i juli så vägrar den här otrevliga damen från Skanstullmarin ge mig förtöjningspaketet för det kostar extra och hon är så otrevlig i sättet, det uppstår en mindre diskussion där och hon ger sig inte, så jag skriver på papprerna och går därifrån, det enda som är fel på båten är kåpan som sitter ovanför motorn inte går att stänga ordentligt, verkar vara fel på låsanrodningen, vilket jag påpekar för säljaren, och ahn ber mig återkomma om någon vecka då det är mycket just nu. Sommaren går och allt är toppen, lämnar in båten till Resarövarvet för vinterförvaring och där slutar 2012. Hämtar upp båten 5 maj 2013 och åker iväg från Resarömarinan, allt fungerar jättebra tills ca 20 minuter in på resan till Gåshaga marina, då börjar hela båten tjuta och vibrera. Det kommer upp olika larm på displayen och jag stannar båten för att undersöka vad det kan vara för konstigt, ca 5 minuter efter att det började pipa och låta konstigt så startar jag båten igen och är koncentrerad på displayen som då visar nya larm och loggar, då åker jag på något med båten så jag skadar propellern, all otur på en o samma gång. Jag lyckas ta mig fram till Gåshaga marina efter ca 2 timmar puttrandes i ca.5 knop. Jag kontaktar Gåshaga Marina och frågar om jag kan få hjälp då Marindepån har ca 3-4 veckors väntetid, Anders på Gåshaga säger att han tittar på detta och återkommer när det är klart. Anders ringer mig 1½ vecka senare och säger att han har bytt propeller, men att han inte rört motorn då det är en Mercruiser och han bara kör Volvo. Jag ringer återigen till Marindepån och kopplas slutligen till Danderyd där de kan hjälpa mig med bogsering samt reparation, perfekt tänkte jag. Den 10:e juni hämtas båten från Gåshaga Marina till Danderyd där felsökning börjar, det går 3 veckor och ingen hör av sig. Min semester börjar i juli och jag tänkte hämta min båt, då har det gått 4 veckor sedan jag lämnade in den, men mekanikern på Danderyd säger att han inte hittar felet och han går på semester, så en ny mekaniker tittar på den veckan därpå. Jag ringer och pratar med den nya mekanikern och han har ingen aning vad de andra mekanikerna har gjort innan honom, så han sätter dig in i det här igen och konstaterar att det är fel på en givare, delen beställs från Holland tror jag, det tar ytterligare en vecka innan delen kommer hem. Väntar en vecka och hör av mig igen, funkar fortfarande inte, mekanikern vet inte vad felet är, han går på semester samma vecka. En ny mekaniker kommer in sista veckan i juli, min sista semestervecka, han hittar inte heller felet. Då kontaktar jag alla som jag kan kontakta på Marindepån, VD/chefer/mekaniker osv, jag får bara vaga svar om att vi jobbar på det och vi hittar inte felet och andra ursäkter, vid det här laget så är jag ganska trött och besviken på att teknikerna inte hittar felet, men kräver då från Marindepåns VD Björn Sandhaag att få en ny motor/ny båt/begagnad båt som jag hittade på deras hemsida eller återköp. Vilket jag får som svar att det är omöjligt, men nu jobbar vi med din båt till 100%, och att den blir klar närsomhelst, en ny del är beställd och kommer med expressfart till Danderyd. Ytterligare en vecka går, båten går fortfarande inte. Återigen kommer jag med mina krav ny motor/ny båt/beg. båt eller återköp, får då samma svar från VD:n. Det har nu gått 11 veckor sedan jag felanmälde båten, Marindepån vägrar kompromissa om en ersättningsbåt/motor eller återköp, under denna tid så har jag ringt säkert en 40 gånger, lämnat meddelanden och SMS till olika tekniker/chefer/VD fått 5 samtal tillbaka, samtliga lika värdelösa, för de innehåller ingen substans, alltså ingen konkret lösning på mitt problem. Jag kontaktar då ARN och min juristfirma Nordbro jurister och en konsumentvägledare, samtliga håller med om att det har tagit för långt tid att reparera och att säljaren måste agera enligt konsumentlagen se länk under Dina rättigheter vid fel på varan http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda %20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf Där står det klart och tydligt följande: När det är fel på vara har du rätt att: * Vänta med att betala * kräva att felets avhjälps * kräva en ny, felfri vara * få prisavdrag * få ersättning för reparation * häva köpet och få pengarna tillbaka, om felet är av väsentlig betydelse * få skadestånd ”Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans under förutsättning att han erbjuder sig och också utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet för konsumenten. Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid hävning får du pengarna tillbaka.” I mitt fall så har man gjort fler än 2 försök att laga båten, med fakta i hand så fortsätter Marindepån att förhala processen och vägrar ta ansvar. Efter flera e-brev till VD:n, vägrar han fortfarande kompromissa om något av ovanstående krav, även fast han känner till konsumentköplagen så hävdar han att det inte ligger någon grund för en rättslig process. Nåja, nu har jag fått nog och kontaktat en god vän på Expressen, samt SVT:s Plus och kommer även att posta detta i olika båtforums för att varna allmänheten för att göra affärer med dessa individer som vägrar ta ansvar, jag har aldrig blivit så illa behandlad som konsument som hos Marindepån. Jag hoppar nog ARN och går direkt på att stämma Marindepån via Nordbro jurister, då en liknande fall har prövats tidigare i år där ett företag på västkusten fick betala dyrt för sitt nonchalerande mot en kund. Återkommer med länk när mina jurister mailar mig. Återkom gärna med kommentarer och synpunkter. Mvh Christophe
×
×
  • Skapa nytt...