Alecxs
Medlemmar-
Innehålls Antal
43 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Alecxs
-
En Flipper 717 ligger på samma peng som en Askeladden 705, Askeladden 705 verkar då vara betydligt bättre köp i min mening genom att bara jämföra dessa 2 sedan så ligger Flipper 760 bra till hands, verkar vara en gedigen båt med bra utrymmen. Blir verkligen inte lätt detta, men skall se om det går att hyra en båt över ett par helger så man kan känna in sig ordentligt! bra tips tack!
- 46 svar
-
- 1
-
-
Har kikat på lite alternativ och råkade se en Aquador 22 HT, finns ör strax under 300. Här får man kompromissa lite men verkar tillräckligt stor för 2 vuxna och ev 1 barn eller hund, kanske är en bra storlek att börja med och sedan byta upp sig om behovet för det finns senare.. Hur är annars en Aquador i denna årsmodellen i jämförelse med tex en Sea Ray i samma årsmod kvalitet, ekonomi andrahandsvärde osv..?
-
Bra och en del olika svar, Flipper 717 samt 760 ser intressant ut men verkar vara mycket pengar för åldern på båten? men det är kanske stor kvalitets skillnad på en Flipper och en Sea Ray.. Vilken av båtarna är bättre ur en investerings synpunkt och underhåll? Finns en viss svårighet att prova en båt innan man köper den vilket gör det hela svårare, man måste verkligen väga in alla aspekter och tänka till många gånger innan man slår till.. svårt!
-
Ser fin ut, dock svårt att hitta i min prisklass
-
Är på västkusten, så planen är att åka runt lite i skärgården med övernattningar. Hur mycket är verkligen svårt att säga då det beror på båten och dess faciliteter men tanken är att den skall användas mer eller mindre varje dag under semestern med olika typer av utflykter på ett par dagar i stöten, dvs 3-6 veckor / år
-
Hej Planerar för kortare weekends inte 2 veckros resor direkt, men ett par nätter. Kollar jag på Jeanneau 805 så ligger den billigaste jag kan hitta för 400 000 cirkus. Vad är normal bredd på de skandinaviska båtarna i samma klass om det inte är 2,259m? tack
-
Nu fick jag verkligen en tankeställare, nej jag har inte arit ute någon längre tid med en riktig segelbåt, men när jag kollar på vad man får för konfort etc för dessa pengarna på segelbåt så ser det riktigt mysigt och bekvämt ut. Tåls att tänka på ev kanske rycka i de vänner som har segelbåtar, är kanske lite stor vid förvaringen!?
- 46 svar
-
- 1
-
-
Tror jag letar efter något lite nyare men tack iaf
-
Hej Letar just nu efter en begagnad båt för den lilla familjen av 2 vuxna 1 barn. Vill kunna sova i båten, laga lite mat, WC och kunna äta utan att behöva kompromissa allt för mycket. Har haft båt ett längre tag med endast en enklare styrpulpet för att kunna komma ut till öarna Budget är på max 300 000:- Har tittat en hel del på amerikanare då man verkar få mycket båt för pengarna men plastiga dock, verkar ha ganska stora törstiga motorer också.... Gillar personligen Sundancer Sea Ray 260 i storlek och utformning. Vänligen säg vad ni hade valt och motivera gärna varför.. //novis
-
Har exakt rätt delar enligt manualen, inget extra kit skall behövas eller liknande, har testat att montera pivotplattan på alla tänkbara sätt bara för att utesluta, testat över samt under men inte blir det bättre, som den är monterad nu så fungerar den nästan perfekt men känns inte helt ok att åka runt med något som kan komma loss när som helst ;(
-
Hej Har precis köpt mig ett baystar-kit startade med monteringen och har nu stött på problem med en liten detalj (bilder) har följt instruktionerna hela vägen fram tills cylindern monterades, Om jag drar åt skruven (bild) helt så kan jag inte styra, då blir kolven i cylindern ganska skev och det kommer ta mot. Om jag inte skruvar i skruven som fäster cylindern i motorn helt så flyter det nästan helt felfritt, kan känna att det tar mot ytterst lite när motorn passerar center. Behöver jag någon typ av distans eller ny skruv, kan jag använda den på detta vis utan mutter och inte hela vägen in..
-
tackar för svar, skall gå igenom förgasarna och rengöra dessa ordentligt se om det gör någon större skillnad
-
Hejsan alla Har en Johnson 3-cyl 60hk -88 ish Har problem med att den är väldigt törstig (hur långt är ett snöre) jo den verkar dricka nästan 12l på 13km (mycket?) och detta är inte i fullt pådrag utan max 15-16 knop sedan runt öarna i ca 5 knop. VRO är inkopplad och fungerar fint så vitt jag kan se, motorn får olja och mängden verkar bra då den inte ryker alls mycket, motorn är relativt lättstartad och nya stift sitter i. Har upptäckt att när jag lät den gå på tomgång i ca 20 min och lyfte av den svarta kåpan framför luftintaget för förgasarna så tyckte jag att det kom ut lite väl mycket soppa där? Är det något helknas med bränslepumpen eller liknande? har ganska lite koll på vad "normalt" tillstånd är på dessa motorer. Tack för svar
-
Slang fanns på mekonomen 4mm, samt bytte alla t-kopplingar med nya stripes blev kanon, rekommenderar starkt att kika på t-kopplingarna med jämna mellanrum då de verkar bli kassa efter ett par år och går lätt sönder!
-
Hej Vänner Skulle nu på kvällen ut för att fiska lite makrill, när jag kommer fram till båten så ser jag att det ligger en massa olja/bensin under motorn i den lilla uppsammlaren så att säga. Tänker genast att något var mycket galet, tiltar ner motorn och lyfter av kåpan och börjar leta, efter lite kikandes så kan jag ana vart det läcker och ser ut att vara från bränsleslangen som går upp till förgasaren högst upp, startar då motorn samtidigt som jag lyser med en ficklampa in mellan kablarna och slangarna där plötsligt vid en plaststripe som sitter runt bränsleslangen så ser jag att det rinner bensin, flyttar då lite på de kablar som ligger mot slangen och får då ett jämnt sprut med bränsle över hela handen, Stänger av motorn och inser att det inte kommer bli något fiske denna kväll. Jag behöver nu hjälp med att veta om denna slang går att byta enkelt, såg mycket enkelt ut om man bara monterar bort startmotorn, då har man ganska så fri åtkomst till denna slang. 1. Vad för dimension kan det vara på slangen? 2. Vart kan man köpa en sådan slang? 3. Något speciellt att tänka på när man skall åtgärda detta? På bilden syns T-kopplingen som går till selenoiden primer, det läcker alltså inte från kopplingen utan mitt på slangen ovanför plast stripsen upp mot den översta förgasaren Lägger upp lite bilder på eländet.
-
Har tröttnat på vajer nu och läst en hel del om hydraulstyrning och alla dess fördelar, har nu letat och ser ut som att flera rekomenderar Baystar's saker, finns det andra tillverkare man bör kolla på eller kommer Baystar att passa min Johnson 60 -88 bra? Någon här som kanske redan har monterat detta på en sådan motor? Tacksam för svar nu innan något köp Tack!
-
Ok Tack för bra svar! Har ni någon erfarenhet av Micore 490 GT av äldre modell? är dessa något att ha samt vad är värt att veta om dem? Mvh Al
-
Hej Funderar på att köpa en Ryds 435 (-95 ngt) ej styrpulpet med 30HK motor, 2-takt (-00). Båten är i gott skick. Båten skall användas för lite enklare fiske samt dagsutflykter, kommer befinna mig någorlunda inomskärs och inte ute till havs på det viset :=). Hur är denna båt, bra egenskaper? dåliga egenskaper? någon som har erfarenhet får gärna kommentera på den punkten. Men frågan är vilka pengar man pratar om, mellan 20 000? eller är 15 000 mera korrekt? Tack Mvh Al
