Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Janoz53

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Janoz53

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vet inte vad det var för fel på spridaren (tyvärr), men trasig var vad verkstaden angav.
  2. Nu går den sååå fint, efter att ha fått nya stift, en ny spridare samt en damper (packning?). Inte billigt, men dyrt
  3. TAck för förtydligandet! Jag har insett att det här med vatten i bensinen är av ondo. Förr i tiden kunde man avhjälpa dylika problem (i bilen) med lite K-sprit i tanken, men det är kanske inte att rekommendera i detta fallet. Mitt problem började efter vår senaste tankning på en sjömack och det är lätt att tro att sjömacken är en del av problemet. Det verkar ju inte vara så ovanligt med vatten i dessa tankar och då undrar jag hur de sköter om sina anläggningar, samtidigt som de tar väldigt bra betalt för produkten? Nåväl, nu har jag bokat tid på verkstad och förhoppningsvis blir jag av med problemet. Men ska man undvika att tanka på sjömack och i stället tanka från medhavd dunk blir livet besvärligare, då ju 150 l är en hel del dunkar... Det kunde vara intressant att veta hur ni övriga gör när det gäller bränslepåfyllning?
  4. Tack för alla råd och tips! Det jag inte förstår är att motorn går bra på tomgång och när jag kör långsamt (upp till c:a 10-12 knop). Det ju först vid kraftigt gaspådrag som problemet uppstår med vibrationer och tappad ork. Det låter väldigt invecklat/dyrt att lösa detta och jag inser att jag får lämna in den hos någon kunnig verkstad. Problemet är att jag har c:a 25-30 distans till närmaste sådan, men det får ta den tid det tar.
  5. Jag har tankat på sjömack, så där finns kanske ett problem med vatten i bensinen. Jag är nybörjare på det här med båtar, så hur kollar jag bränslefiltret?
  6. Tack för svar! Jag har inte kört på något, men som jag sade har jag beställt en ny då den ser sliten ut.
  7. Jag har en Yamaha F115 från 2002 på min Yamarin 6110. Jag köpte båten i våras och enligt förre ägaren och bifogade kvitton, så var motorn servad i höstas enligt konstens alla regler. Jag har nu kört c:a 20 timmar sedan sjösättning och hittils har den fungerat som den skall. Men på senare tid har den tappat orken och den går knappt att få upp i planing. Om jag drar på ökar den först farten men med mer eller mindre kraftiga vibrationer och full gas hjälper inte upp situationen. Kylningen verkar fungera, det finns olja i motorn och jag får inga fel-indikeringar på instrumenten. Den startar lätt, misständer inte på något sätt och om jag varvar motorn utan ilagd växel låter den helt ok. Motorn har c:a 170 gångtimmar och jag skall också nämna att jag har beställt en ny propeller då den ser ganska sliten ut. Är det någon som känner igen detta fenomen och kan ge tips om vad det kan bero på? Tacksam för svar
  8. Ja, helt rätt! Förlåt, jag skall bättra mig. Tack för all info jag fått i denna fråga.
  9. Jag ställer en fråga när jag inte vet och jag visste inte heller när frågan ställdes denna gång (vilket jag tycker var berättigat), men jag blev nyfiken när termen CCA nämndes och gjorde sökning på detta.
  10. Eller MCA = Marine Cranking Amps. CCA-värde mäts vid -18 grader Celcius och MCA-värdet, som är mer relevant för båtar, mäts vid +- 0 grader Celcius
  11. OK, jag har också pratat med en båthandlare om detta och enligt dem så ska det inte vara något problem med 75Ah till den här motorn. Så jag köpte ett sådant och hoppas att det skall gå bra (den startade snällt i a f). Nu har det väl hänt en hel del på batterifronten sedan den instruktionsboken gavs ut, vilket kanske förklarar det faktum att Yamaha rekommenderar ett starkare batteri till motorn?
  12. Jag har nyligen köpt en båt med en Yamaha F115 4-takt, årsmodell 2002. Batteriet verkar vara lite trött och jag plockade ur batteriet och lade då märke till att det är på 75Ah, men enligt instruktionsboken skall batterikapaciteten vara 100 - 120 Ah. Så nu är jag lite villrådig och skulle vilja ha goda råd till vilket batteri jag skall köpa? Det nuvarande batteriet har ju suttit i båten i flera år och bevisligen fungerade det bra. Men kan det vara skadligt för generator o d med ett svagare batteri?
  13. Tack för svar! Jag och hustrun får väl känna av om vi tycker det behövs en peke alt. en stege under den här säsongen. Ha en bra båtsommar!
  14. Jag är nybliven ägare till en Yamarin 6110 och har vissa funderingar på att montera en peke på den. Är det någon som har gjort detta på just den här båt-modellen och som i så fall kan ge tips/råd. Andra synpunkter i ämnet är också välkomna.
×
×
  • Skapa nytt...