Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025

Lomma47

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Lomma47

  • Placering
    Kadett
  1. Hej på er. Jag har ett 290 drev (duoprop) där allt fungerar som det ska men när jag trimmar in drevet så sjunker trimmar det alltid in till max (ca -5 på trimpanelen). Det vill säga när jag trimmar ut drevet kan jag göra det successivt och i små omgångar men om jag tycker att jag trimmat ut det för mycket och vill trimma in lite så går det hela vägen tillbaka till -5 om jag inte är snabb och "möter" det mad att trimma ut igen. Gissar på en backventil i pumpen men söker tips och förslag här på forumet. Mvh Nidelv 23
  2. Kastrup funkar bra. De tar kort och det är automatmack så antar att den funkar 24/7. Kolla även; http://www.sjomackarna.se/karta
  3. Jag skulle gissa på en av två orsaker; 1 - Du har igensatt avluftning till din tank. Efterhand så byggs det upp för mycket undertryck och motorn får för lite bränsle. Så kolla din avluftning till tanken! 2 - Skit i förgasarna (lite mindre troligt med tanke på din beskrivning men kan ge samma symptom). Good luck!
  4. Hallå igen. Jag behöver inte info om hur man mäter kavitationsplattans höjd - det vet jag, samt att jag i första inlägget anger att den är 2 cm över skrovets botten trots en motor som är monterad i sitt nedersta läge. Örnvik har ju ett djupare v-skrov. Eftersom jag har lång rigg idag kan jag knappast vara ensam om att uppleva den på gränsen? Det verkar dock som att ingen testat / funderat över XL rigg och jag tackar för visat intresse. Det är förmodligen bara jag som är överdrivet fundersam i medsjö, för i övrigt är den utmärkt i sjön och mycket lättrimmad (fast det går inte att tilta ut för mycket med tanke på plattans läge). Mäter jag så skulle en XL rigg i översta eller näst översta läge bli perfekt i förhållande till bottenpunkten. Därav frågan. Mvh Salt
  5. Tack för svaret - jo bilderna blev inga höjdare. Jag vet hur långa de olika riggarna är och var kavitationsplattan är tänkt att hamna. Min är som tidigare skrivits något förhöjd (hissad) med lång rigg som är monterad absolut så långt ner som det går (översta skruvhålen, dvs montaget längst ner). Finns det någon som faktiskt har erfarenhet av just Örnvik 530/535 med lång respektive extra lång rigg?
  6. Ingen Örnvikare som har erfarenhet av lång / extra lång rigg på denna typ av skrov?
  7. Både hk och vrid behövs (mest vrid). Prova denna sida; http://www.vicprop.com/calculator.htm Döbra för att laborera fram olika uppsättningar och fantisera om möjligheter och begränsningar.
  8. Jag skyller på dåligt ljus och bildvinkel. Den ligger en liten bit ovanför v-ets botten. Trust me. Så borde det ju då bli på alla Örnvikare med lång rigg? Som sagt - det kanske bara är petigt men i viss sjö kan propellern börja ta luft för att sen få grepp igen.
  9. Lite mörka bilder då de togs nyss, men principen framgår väl. Kanske jag bara är petig? Frågan löd iaf om det är någon annan med en Örnvik 530 alt. 535 som har lång rigg och samma erfarenhet? Kanske någon åtgärd som funkar (vad nu det skulle vara....)?
  10. Hej där. Jag har en Örnvik 535 med en Yamaha 115 Beto (lång rigg, 20 tum, 51,5 cm). Motorn är monterad så djupt ner det går i aktern och jag noterade nu när båten togs upp att det saknas ett par cm för kavitationsplattan att nå ner till botten av skrovet. Örnviken är ju hyfsat djupt v-formad. Det kan märkas ibland att propellern tar lite luft (varvtalet går upp - beroende på sjö. Om det är lugn sjö så funkar det). Är det någon annan som noterat samma sak med Örnvik samt hur har ni i så fall löst detta? Kanske bara att sikta in sig på att byta till extra lång rigg?
×
×
  • Skapa nytt...