Najadvarvet möter framtiden med fortsatta satsningar på design och en snabbare utvecklingscykel. Dessutom bygger vd:n Alfred van Wincoop en ny skrovfabrik, Scandinavian Hull Manufacturers, med 100 anställda i Åmål.
STRAX FÖRE midsommar bjöd Najadvarvet in till pressträff med provsegling av den nya Najad 440 AC, varvets hittills största modell med "vanlig" akterplacerad sittbrunn istället för centerplacerad som är brukligt hos Najad. Den nya båten var förvisso en både välkommen och spännande nyhet, men störst intresse tilldrog sig nog ändå vd:n Alfred van Wincoops presentation av Najadvarvets storstilade framtidsplaner. För att undvika sårbarheten i att inte ha kontroll över sin egen skrovtillverkning, utan vara hänvisad till underleverantörer, kommer han nämligen att öppna en helt nybyggd skrovfabrik: - Det finns alldeles för liten kapacitet för skrovtillverkning på marknaden. Istället för att vi söker oss till Polen eller Baltikum för att lösa problemet, så väljer vi nu en närmare lösning. Vi bygger en egen fabrik i Åmål, berättar van Wincoop och förklarar att den nya anläggningen ska tas i bruk redan i mitten av 2007. - Skrovet svarar för 30 procent av materialkostnaden, så det är absolut nödvändigt för oss att säkerställa både ett konkurrenskraftigt pris och pålitliga leveranser. Dessutom kan vi höja kvaliteten ytterligare och öka vår konkurrenskraft, konstaterar han vidare och avslöjar att den nya produktionsanläggningen blir 12 000 kvm stor och får åtta meters takhöjd.
100 ANSTÄLLDA I ÅMÅL
100 anställda kommer att sysselsättas i Scandinavian Hull Manufacturers, som det nystartade bolaget ska heta, och det är självklart välkomna arbetstillfällen i en liten dalsländsk kommun som på senare tid blivit mest känd genom företagsnedläggningar och filmen Fucking Åmål: - Att valet föll just på Åmål beror på det professionella bemötande vi fått från kommunen, liksom på närheten till både västkusten och Norge där det dels fi nns avsättning för produkterna, dels god tillgång på arbetskraft, kommenterar Najadvarvets vd, som redan dragit igång ett rekryteringsoch utbildningsprogram för de medarbetare som ska bemanna den nya fabriken. Någon rädsla för att en etablering i de dalsländska skogarna ska rubba Najadvarvets marknadsposition som ett gediget Orustvarv med all den tradition som är förknippad med det, känner Alfred van Wincoop inte: - Nej, vårt huvudkontor och vårt hjärta finns fortfarande här i Henån, och det är här vi även fortsättningsvis kommer att göra alla de högklassiga snickeri- och inredningsarbeten som vi har blivit så välkända för, säger han.BYGGER ÄVEN ÅT ANDRA
Scandinavian Hull Manufacturers blir ett fristående bolag och inte ett dotterbolag till Najadvarvet, men kopplingen är ändå tydlig. Och visst ska man kunna bygga skrov även åt andra båttillverkare: - Kapaciteten blir om ett par år cirka 150 - 200 skrov årligen, och även om vi satsar offensivt så dröjer det antagligen innan Najad kommer upp i de volymerna, skrattar Alfred van Wincoop. I den nya anläggningen ska också kunna utföras båtbyggeriarbeten såsom montering av köl och roder, läggning av teakdäck, montering av bordsgenomföringar, kabelstammar och däcksbeslag eller bottenmålning i box. Men all inredning tillverkas och monteras alltså även framöver i Henån, där båtarna färdigställs helt och levereras. Därifrån fortsätter också satsningen på design, och van Wincoop utlovar ännu snabbare produktutveckling framöver: - Vi kommer att ta fram två nya modeller per år, och de får en livslängd på kanske fyra - fem år istället för det dubbla, poängterar han.440 AC - EN SKÖNHET
Båten då? Jo, 440 AC bygger vidare på knallsuccén med den 440 med center-cockpit som utsågs till Sailboat of the Show vid Scandinavian Boatshow i Älvsjö i höstas. Den banbrytande moderna designen, signerad engelsmannen Dick Young, går igen även här, och det är egentligen bara planlösningen som skiljer. 440 AC kan fås antingen med tre kabiner - dubbla i aktern och den största i fören - eller med bara en akterkabin och istället ett gigantiskt stuvutrymme. AC står för aft cockpit, i Najad 440-tappning med dubbla rattar och 2,70 meter lång sittbrunn, som ger ett sportigare intryck och inbjuder till mer aktiv segling. Det var en fröjd att prova på från Henån till Mollösund och tillbaka, och jag hade gärna seglat längre än så.
TEXT & FOTO: JOAKIM HERMANSSON

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu