När solen gassar eller om regnet strilar ner, då är det skönt med en gedigen väv i sittbrunnskapellet och i sittdynorna.
Efter 20 år som distributör i markisbranschen vet företaget Sandatex i Borås vilka krav som gäller för att bli bäst på båtkapellväv.
Väven heter Tempotest Marine.
Tillsammans med Statens Provningsanstalt och det italienska väveriet Paras moderna maskinpark har Sandatex utvecklat belagd och obelagd väv för nordiska förhållanden.
Tempotest Marine har en fullständigt krympfri vävkonstruktion i spinnfärgad Akryl som tack vare sin slitstyrka, formstabilitet och UV-beständighet tål livet på sjön.
Impregneringen gör väven helt vattentät och dessutom olje- och smutsavvisande. Väven har mycket god pärleffekt och beläggningen i transparent fluorkarbon fyller miljökraven för ISO 14001. Den belagda väven för sittbrunnskapell, sprayhood etc har en gramvikt på 310 och den obelagda, avsedd för segelkapell och dynor, har gramvikten 280.
Den spinnfärgade fibern färgas redan in vid framställningen, vilket ger en så hög färgäkthet som 7-8. Högsta värdet är 8.
Väven är 152 cm bred och ligger på 50-metersrullar för avkapning. 17 olika färger finns alltid i lager hos Sandatex för omedelbar leverans till producenterna.
Markiserna gav iden
Sandatex i Borås AB startade sin verksamhet 1983 och har under dess 20-åriga tillvaro utvecklats till marknadsledare på markisväv i Skandinavien.
I augusti 2003 flyttade företaget till nya och större lokaler anpassade för modernaste logistik och snabbare leveranser. Inträdet på den marina marknaden gjordes våren 01. Precis som under förra året kommer man också i år att synas i båttidningar och på mässor i Skandinavien.
- Det var utvecklingen av markisväven som gav oss idén att också serva båtmarknaden och kapellmakarna med en väv av högsta kvalitet, berättar Ola Madsen på Sandatex (bilden ovan).
- Vi ville överföra våra erfarenheter och fördelarna därav till båtfolket, påpekar han.
En vidareutveckling av markisväven diskuterades med fabriken Para i Italien. Provningsanstalten kopplades in för tester och slutprodukten var klar 2001 för testförsäljning.
- Det som skiljer den marina väven från markisväven är främst konstruktionen, avslöjar Ola Madsen och förklarar att akrylfibern är den samma som i markisväven.
- Vävkonstruktionen är en annan vid framställningen av Tempotest Marine. Då vävs fibern mer kvadratiskt, vilket gör den avsevärt mycket starkare - den ska ju tåla vindstyrkor på de saltaste och solhetaste vattnen.

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu