Efter Öppet Varv i Ellös började juryn att testa båtar som nominerats till nya hederspriset Årets Segelbåt i Sverige dels separat och dels mot andra intressanta båtar.Oyster 46 var först ut, seglades för sig, medan Swedestar 415 mötte danska Faurby 424 E dag ett. Dag 2 kunde Swedestar 415 inte vara med då den skulle till Allt på Sjön i Gustavsberg. Därför fick Faurby 424 E fungera som referens och möta J 111.
J 111 testades sedan mot RM 1260 och på detta sätt fick juryn en god bild av hur de nominerade står sig i ett större sammanhang.
På försommaren seglade juryn även Hallberg-Rassy 412 och faceliftade Malö 40 (test i Båtnytt 10) och vet nu hurdan lyxen i Oyster 46 är jämfört med dessa och även mot Swedestar 415.
Seglingarna utanför Ellös skedde i lätta vindar 2- 4 m/sek första dagen och i friska 11-13 m/sek nästa dag. Idealet är att segla i både lätt och hårt väder, men av praktiska skäl - mässan i Gustavsberg gjorde att Swedestar lämnade efter första dagen. Hur hade den seglat på havet i mycket vind? Hade den klarat raketen J 111? Genom att veta hur Swedestar 415 och Faurby 424 förhåller sig till varandra, kan juryn på goda grunder bedöma denna svenska spännande nyhet.
Att segla i frisk vind på havet gav juryn uppfattning om bekvämigheten och känslan av säkerhet ombord i båtarna. Den som styrde märkte snabbt hur stadigt man sitter eller står vid ratten - om det finns fotstöd och om det går att sitta bra på sargen och styra. Samtidigt märkte de som satt i sittbrunnen om det finns fotspjärn och skotgastarna fick veta om de kan stå stadigt medan de vinschar och om vinscharna orkar. Eller om skotskenan räcker på längden för att plana ut genuan och därmed kunna hålla båten på kurs.
Även styrbarheten avslöjades i det friska vädret, vissa båtar gick att hålla, andra skar upp på halv vind. Ett roder hade tendenser att låsa när sidotrycket blev stort och var så utbalanserat att båten styrde dit ratten stod istället för att lova.
Tisdagens fartrekord satte J 111 16,11 knop med gennaker och full kontroll i 13 m/sek. Att denna lätta båt klarade den friska vinden och de branta sjöarna utan att darra var intressant för juryn att märka och ha i minnet när Xp 38 och Comet 31 testas.
Performancebåten Life 7,5 var for till Sjöen for Alle i Oslo och hade inte tid att stanna. Juryn testade den dock i början av augusti utanför Käringön och fick klara intryck om den. De blir god vägledning inför beslutet om vilken båt som är värdigast hederstiteln Årets Segelbåt.
I nästa vecka väntar sex båtar till på juryn: Linjett 34, Dufour 335 Grand Large, Delphia 31, Comet 31 och Xp 38. De seglas enskilt eller ihop med andra båtar för att få koll på hur de nominerade uppträder. På så vis kommer beslutet om vilka tre som ska föräras titeln Årets Segelbåt att bli väl underbyggt.
I höst när alla nominerade båtar har seglats, kommer deras egenskaper och attraktioner att redovisas på detta forum, därmed kan intresserade ta del av juryns tankar och även rösta fram läsarnas favoriter. Kommer juryn och läsare fram till samma båtar? Fortsättning följer.
Curt Gelin
Juryn består av Jacqueline Widström, miljö och kvalitetsutvecklare på Svenskt Marintekniskt, Forum, Lena Jexby, webredaktör på Maringuiden, Rolf Eliasson kunnig båtkonstruktör, Bert Andersson erfaren seglare, Mats Hovde kappseglare och Curt Gelin, båttestare.
Bakom projektet Årets Segelbåt i Sverige 2012/2013 står Båtmässan i Göteborg och Maringuiden - Sveriges äldsta marinportal.
De nio nominerade är:
Performance: Life 7,5, Xp 38, Comet 31.
Familj: Delphia 31, Dufour 335, Linjett 34.
Lyx: Hallberg-Rassy 412, Swedestar 415, Oyster 46.

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu