SF Marina System AB i Göteborg har verkligen flyt. Deras flytande
vågbrytare och bryggor i betong samt bommar pryder allt fler hamnar. Efter
att bl a ha levererat en 1 100 m fullt utrustad hamn i Borik, Kroatien
(bilden) gjuter man nu för en ny exklusiv marina med 1 300 m brygga, i La Boe och en flytande friskvattenspool till Oman.
Det formligen exploderar av nya småbåtshamnar runt om i världen. Antigen
river man gamla konstruktioner eller så anlägger man helt nya. Och med en
modern hamnanläggning menas då inte bara vågbrytare, bryggor och bommar
utan kompletterande med utrustning som piedestaler för belysning, vatten och
el. Alltså färdiga moduler i betong, bara att klossa in på plats.
Skräddarsydd lösning
Så här gick det till att bygga pontonhamnen i Borik, Kroatien enligt Peter
Santesson på SF Marina;
- I hård konkurrens fick vi uppdraget - en brygga 100 m lång i 20m
sektioner - vi började med att utvärdera platsen för att konstatera det
exakta behovet. Här var det lämpligt med en rejäl vågbrytare, SF 400, som
skydd mot vind- och vattenrörelser.
När alla förutsättningar var klara började vi detaljrita varje brygga
och därefter startade produktionen.
Bryggsektionerna och vågbrytaren lastades så på ett fartyg lagom till midsommar. Det blev ett fullastat fartyg. Joakim Runegrund, ansvarig för
internationella installationer, fanns på plats med sitt team, när fartyget anlände till Borik och ankrade upp på redden för lossning.
Pontonerna kopplades ihop och förankrades med hjälp av Seaflex, ett
korrusionssäkert förankrinssystem med extrem hällbarhet och livslängd. Här
kan nämnas att jämfört med kätting, som bara har en livslängd på 8-15 år,
har det nu gått 23 år sedan första Seaflex-installationen.
- Hamnen i Borik har plats för 124 charterbåtar och ett 35-tal
fritidsbåtar.
Charterhamnar levererats idag med kabeldragning för upp till 63 ampär, 3
fasström och det blir allt vanligare i småbåtshamnar med krav på
tillgång till kabel-TV, telefon och tillgång till internet, säger Peter
Santesson.
Projekten är många för SF Marina som i höstas bl a levererade en stor
marina med 1 500 m brygga till Fetje i Turkiet. Efter Borik-projektet blev en
hamn med 1 100 m pontoner klar lagom till jul i Kuhlungsborn utanför
Rostock. I dagsläget pågår produktion av hamnanläggningar till England, i
Shamrock Keys och Southampton, Messina i Italien, La Boe utanför Kiel, en
flytande friskvattenpool till Oman, Förenade Abaremiraten. På hemmaplan har bl.a. första etappen av Sannegårdshamnen levererats. Här kan man verkligen tala om flyt...
Nya trender i hamnkvarteren
Peter Santesson berättar också om en ny trend av sjöstäder som växer upp.
En sådan planeras i Köpenhamn och i London.
SF-Marina skall leverera pontoner på vilka 2-våningshus skall
byggas. Ett nytt sätt att leva i bostadsbristens tidevarv, men har man båt
och bor i pontonhus kan man väl knappast komma närmare ett sjöliv.
På Båtmässan har SF Marin ett par nyheter att erbjuda; dels en ny park-
och marinbelysningen och dels en ny dubbelrörsbom, Y-bommen.

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu