Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Gäst
Gäst

Pontonbryggor som erövrar världen

  • SF Marina System AB i Göteborg har verkligen flyt. Deras flytande

    vågbrytare och bryggor i betong samt bommar pryder allt fler hamnar. Efter

    att bl a ha levererat en 1 100 m fullt utrustad hamn i Borik, Kroatien

    (bilden) gjuter man nu för en ny exklusiv marina med 1 300 m brygga, i La Boe och en flytande friskvattenspool till Oman.

     

SF Marina System AB i Göteborg har verkligen flyt. Deras flytande

vågbrytare och bryggor i betong samt bommar pryder allt fler hamnar. Efter

att bl a ha levererat en 1 100 m fullt utrustad hamn i Borik, Kroatien

(bilden) gjuter man nu för en ny exklusiv marina med 1 300 m brygga, i La Boe och en flytande friskvattenspool till Oman.

Det formligen exploderar av nya småbåtshamnar runt om i världen. Antigen

river man gamla konstruktioner eller så anlägger man helt nya. Och med en

modern hamnanläggning menas då inte bara vågbrytare, bryggor och bommar

utan kompletterande med utrustning som piedestaler för belysning, vatten och

el. Alltså färdiga moduler i betong, bara att klossa in på plats.

 

Skräddarsydd lösning

Så här gick det till att bygga pontonhamnen i Borik, Kroatien enligt Peter

Santesson på SF Marina;

- I hård konkurrens fick vi uppdraget - en brygga 100 m lång i 20m

sektioner - vi började med att utvärdera platsen för att konstatera det

exakta behovet. Här var det lämpligt med en rejäl vågbrytare, SF 400, som

skydd mot vind- och vattenrörelser.

När alla förutsättningar var klara började vi detaljrita varje brygga

och därefter startade produktionen.

Bryggsektionerna och vågbrytaren lastades så på ett fartyg lagom till midsommar. Det blev ett fullastat fartyg. Joakim Runegrund, ansvarig för

internationella installationer, fanns på plats med sitt team, när fartyget anlände till Borik och ankrade upp på redden för lossning.

Pontonerna kopplades ihop och förankrades med hjälp av Seaflex, ett

korrusionssäkert förankrinssystem med extrem hällbarhet och livslängd. Här

kan nämnas att jämfört med kätting, som bara har en livslängd på 8-15 år,

har det nu gått 23 år sedan första Seaflex-installationen.

- Hamnen i Borik har plats för 124 charterbåtar och ett 35-tal

fritidsbåtar.

Charterhamnar levererats idag med kabeldragning för upp till 63 ampär, 3

fasström och det blir allt vanligare i småbåtshamnar med krav på

tillgång till kabel-TV, telefon och tillgång till internet, säger Peter

Santesson.

Projekten är många för SF Marina som i höstas bl a levererade en stor

marina med 1 500 m brygga till Fetje i Turkiet. Efter Borik-projektet blev en

hamn med 1 100 m pontoner klar lagom till jul i Kuhlungsborn utanför

Rostock. I dagsläget pågår produktion av hamnanläggningar till England, i

Shamrock Keys och Southampton, Messina i Italien, La Boe utanför Kiel, en

flytande friskvattenpool till Oman, Förenade Abaremiraten. På hemmaplan har bl.a. första etappen av Sannegårdshamnen levererats. Här kan man verkligen tala om flyt...

 

Nya trender i hamnkvarteren

Peter Santesson berättar också om en ny trend av sjöstäder som växer upp.

En sådan planeras i Köpenhamn och i London.

SF-Marina skall leverera pontoner på vilka 2-våningshus skall

byggas. Ett nytt sätt att leva i bostadsbristens tidevarv, men har man båt

och bor i pontonhus kan man väl knappast komma närmare ett sjöliv.

På Båtmässan har SF Marin ett par nyheter att erbjuda; dels en ny park-

och marinbelysningen och dels en ny dubbelrörsbom, Y-bommen.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...