Denna bokstavs- och sifferkombination finns på familjens motorbåt, en Uttern 560 byggd 1976. Den har fått stå kvar som ett minne av den senaste båtregistreringen som försvann i kölvattnet av ett regeringsskifte. Nu är det dags igen. Den nuvarande socialdemokratiska minoritetsregeringen har bestämt sig för både körkort och register för fritidsbåtar. Sannolikt får den stöd av sin partner miljöpartiet och vänsterpartiet om frågan kommer upp i riksdagen innan valet. Om den borgerliga alliansen vinner valet och vi får ett regeringsskifte lär förslaget sannolikt frysas på obestämd tid. Ingen av dessa partier vill ha en debatt om båtskatt som reflexmässigt brukar följa så fort registerfrågan kommer upp. Statsrådet Ulrica Messing försäkrar att det inte skall bli någon skatt, men av debatten att döma är det ingen av motståndarna som tror henne.
Polisen, Kustbevakningen, Larmtjänst och försäkringsbolagen är genomgående positiva till båtregistrering för att komma till rätta med båtstölderna, men ifrågasätter sju meter som en undre gräns. Under de senaste fem åren var 92,7 procent av de stulna båtarna under sju meter (Atlantica). Hotet att få sin båt eller motor stulen har sänkt livskvalitén i båtlivet. Jag känner mig lika frustrerad varje gång över att tvingas trassla med kätting, lås och andra säkerhetsprylar och att förstöra en hel natt som obetald båtvakt i båtklubben bara för att "buset" är ute efter min båt eller motor. Den viktigaste konsekvensen av ett båtregister är att polis och kustbevakning kan få koll på vem som äger en båt och jämföra denna uppgift med den som uppger sig vara ägare till båten. Vid nödsituationer och sjöolyckor är det en klar fördel att veta vem som äger båten. Sjumetersgränsen ifrågasätts också när det gäller förslaget om körkort.
Många av de snabbaste motorbåtarna med fartresurser upp till 50 knop är kortare än sju meter och de skulle i så fall undantas från båtkörkortet. Det förefaller ogenomtänkt. Båtkörkortet välkomnas av de flesta aktörerna inom båtlivet och även av dem som är motståndare till ett register. Sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson på Sjöfartsverket ser till exempel inget hinder i att konstruera ett båtkörkort utan register. Hur ett båtkörkort skall utformas finns det många synpunkter på. Krav finns på ett stort inslag av praktisk färdighet. Atlantica ger till exempel inte rabatt på premierna för enbart nautisk utbildning. För drygt 30 år sedan var den statliga fritidsbåtsutredningen tveksam till obligatoriskt körkort till sjöss och ville i första hand ha en försöksperiod på fem år med intensifierad utbildning på olika nivåer. Däremot tyckte utredningen att allmänna trafiksynpunkter talade för en särskild minimiålder för vissa större och snabbare båtar. Lägsta ålder skulle vara 16 år för förande av båt som kan prestera 15 knop och/eller har en längd av minst 7 meter.
Till saken hörde då att utredningen också föreslog obligatorisk registrering av alla motordrivna båtar och segelbåtar inom svenskt sjöterritorium. I samband med att dessa viktiga båtfrågor nu skall behandlas i den trafikpolitiska propositionen tillsatte erfarna båtlivsutbildare en samrådsgrupp som skall stämma av och renodla argumenten och möjligen komma fram till gemensamma ståndpunkter för att kunna påverka remissbehandlingen. En knäckfråga är att få fram tillräckligt antal examinatorer för att klara det praktiska momentet i ett framtida båtkörkort. För min egen del är jag positiv till ett båtregister. Skattehotet tror jag inte på, i alla fall inte för en 30 år gammal motorbåt. Däremot vill jag gärna ha lite extra koll på de dårfinkar som varje båtsäsong visar dåligt sjömanskap i snabba båtar. Båtkörkortet är jag mer tveksam till. Skulle gärna se tuffare regler för fartbegränsning i vissa farleder. Men okej då för båtkörkort, om det kopplas ihop med ett båtregister. Då får vi gamla stötar som befar sjöhavet anledning att gå en repetitionskurs i konsten att köra båt. Det kan bli en uppiggande upplevelse.
Text: Anders Öhman

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu