Som gammal maskiningenjör står Åke sällan handfallen. Tillsammans med sin son Håkan har han renoverat många båtar och motorer genom åren. Och hittat på smarta lösningar. Inte minst på sin Flipper 640 Fisherman
Vid ett besök i "båtstaden" Nynäshamn passar jag på att leta efter ett intressant objekt för en flygande besiktning. Vid bryggorna som tillhör motorbåtsklubben får jag syn på en äldre herre som håller på att låsa upp sin fina Flipper 640 Fisherman. Jag dyker på honom och förklarar mitt ärende.
- Javisst, inga problem säger Åke Eriksson glatt, det är bara att komma ombord. Jag tänkte ta en liten kvällstur i det vackra vädret. Hustrun är inte särskilt intresserad av båtar så det är bara trevligt med lite sällskap.
Medan vi taxar ut berättar Åke att det är han och sonen Håkan som har Flippern tillsammans. Håkan äger båten och Åke står för båtplatsen.
Flippern som är av 1984 års modell inhandlades våren 2001.
- Vi var ute efter en ganska stor styrpulpetare som man obehindrat kan gå runt i och som är lätt att ta sig i och ur. Vi har tidigare ägt en Flipper 640, fast med HT och inombordare. En båt vi var mycket nöjda med, så steget till en Fisherman var inte så långt.
60 000 kronor gav de för båten och fick en 140 hk Johnson tvåtaktare från 1977 på köpet.Båten var i mycket gott skick och på frågan till den föregående ägaren om motorn var lika fin, löd svaret: "den går". Vilket den i och för sig också gjorde, dock inte på alla cylindrar.
- Strax efter inköpet var min bror och jag ute på en liten tur. Ganska snart kunde vi konstatera att motorn inte var kry. Vi bestämde oss raskt för en kortare tur, till sjömacken för att tanka och sedan direkt hem. Det blev inte så. Ett par distans från macken fick vi soppatorsk. Som tur var hade jag en reservdunk på fem liter liggande i båten. Vi hällde i allt och fortsatte. När det bara var 300 meter kvar till bensinbryggan fick vi bensinstopp igen. Det var som om bensinen rann rakt igenom motorn, berättar Åke.
Håkan och Åke plockade isär motorn och kunde kallt konstatera att kolvringarna på en av cylindrarna saknades, dom var som bortblåsta. De bestämde sig för att renovera motorn själva. Som gammal maskiningenjör står Åke sällan handfallen.
Fiffiga lösningar
Kort efter renoveringen sålde de 140:an till en kille från Skåne och köpte ett miljövänligare alternativ. Valet föll på en något motorsvagare fyrtaktare, Suzuki DF115, som är både bränslesnålare och bullrar mindre.
- Vid första provturen med fyrtaktaren visade loggen 35 knop på topp. En toppfart vi i och för sig var ganska nöjda med, dock inte helnöjda. En tid senare när båten skulle tas upp för lite småändringar så råkade jag i all hast justera propellern mot ett underliggande betongfundament på upptagningsrampen. Små hack på samtliga blad blev resultatet. Men som någon vis man sa: "Det finns ingenting ont som inte har något gott med sig".
Håkan och Åke fick låna en rostfri stålpropeller av en marinhandlare i närheten och fick upp ekipaget i ytterligare fem knop.
- Vi köpte propellern direkt och nu är vi uppe i 40 knop. 5 500 kronor vill jag minnas att det kostade, men det var det värt. Den gamla, som vi reparerat, ligger redo i båten om olyckan skulle vara framme igen.
Åke tycker att det är kul med fart även om han nu för tiden tar det betydligt lugnare.
- Ja, man börjar ju bli till åren. Men bara vetskapen om att farten finns när den behövs känns bra. En marschfart på 25 knop duger gott åt mig. Där går Flippern lätt och fint som på räls.
Åke och Håkan har gjort en del fiffiga modifieringar på båten sedan inköpet. De tyckte till exempel att båten var lite framtung med bränsletanken framför mittpulpeten. Så de rev ut den gamla originaltanken på 140 liter och lät till- verka en ny i rostfritt stål på lika många liter.
- Vi placerade tanken under durken vid förarplatsen. Där ligger den perfekt mellan två tvärgående skott med ett spännband. Ett lyckat drag som gav oss betydligt bättre balans. Och i stället för att köpa ett dyrt toppmonterat reglage att placera ovanpå pulpeten så tillverkade far och son Eriksson ett par rostfria plåtar som de monterade originalreglaget på. En betydligt billigare och mer ergonomisk lösning. Båten används främst till turer i vackert väder och för krogbesök och fiske.
- Kasta lite och rycka strömming är alltid kul. Sedan torsken försvann får man nöja sig med det lilla.
Inget lämnas åt slumpen
Flipper 640 Fisherman är onekligen en mycket trevlig, rymlig och linjeskön styrpulpetare. Den är ritad av Sigurd Isacson och är en av hans favoritkonstruktioner. Fisherman- modellen såldes åren 1984- 90 och HT-varianten tillverkades 1980-94. Rekommenderad utombordsmotor 80-175 hk och inombordare 105-170 hk.
Båten är stabil såväl stillaliggande som i fart och sjöegenskaperna är goda, trots 15 graders V-bottenvinkel i aktern. Lite stampig i krabb sjö annars klart godkänd. Den rymmer sex personer inklusive föraren. Tre i aktersoffan, en midskepps och en i fören. Förarplatsen är föredömlig. I den fjädrande, svängbara originalstolen sitter man som en kung. Bekvämt, vindskyddad och med perfekt placering av ratt, instrument och reglage framför sig. De fem passagerarna har det dock blåsigt och obekvämt när vädret inte är på topp. Det finns en hel del bra stuvfack i båten. Två långa, grunda längst båda sidorna samt ett stort under aktersoffan. Längst föröver finns också ett stort stuvutrymme, i alla fall om man utnyttjar det smart. Och det har förstås Erikssons gjort.
En liten rephiss har tillverkats för att nyttja utrymmet i förpiken maximalt. Inget lämnas åt slumpen här inte. Slutligen ett litet utrymme under sätet framför styrpulpeten som också kan användas som fisksump. Som kuriosa kan nämnas att Sigurd Isacson och sonen Pelle riggade i ordning en Flipper 640 HT (samma skrov fast med hardtop) med en V6 Johnson 235 hk stark motor till Roslagsloppet i början av 80-talet. Farten uppgick till hela 52 knop och placeringen i loppet blev framskjuten. När vi sitter på bryggan efter provturen och småpratar i kvällssolen berättar Åke om ett annat roligt båtprojekt.
- För några år sedan köpte vi en grundkörd gammal tävlingbåt. En Phantom 21 med en 225 hk Evinrude V6 i aktern, god för ca 60 knop.Båten var inte fager när vi köpte den kan jag lova. Skrovet och fribordet på ena sidan hade slitits upp och motorriggen var av på mitten. Men min son och jag luskade reda på diverse delar och renoverade både båt och motor till gott skick. En mycket rolig båt men tyvärr med mycket begränsat användningsområde. Vi sålde den efter en tid. Den var möjligtvis inte vit med svarta skrovsidor? undrar jag. - Hur kan du veta det? Far min importerade just den båten från England i slutet av 70- talet och han och min syster tävlade med den i standardklassen ett antal år.
- Det var som tusan, säger Åke. Världen är bra liten.
Data
Flipper 640 Fisherman
Längd . . . . . . . . . . . . . . . . 6,40 m
Bredd . . . . . . . . . . . . . . . . 2,40 m
Vikt . . . . . . . . . . 840 med motor
Bränsle. . . . . . . . . . . . . . . . . 140 l
Motor . . . . . . . . . . . Suzuki DF115
Toppfart . . . . . . . . . . . . . 40 knop
Konstruktör. . . . Sigurd Isacson

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu