Hanssons trotjänare - Att det var en daycruiser från slutet av 80-talet såg vi lång väg. Men nog dansade denna niometersbåt ovanligt lätt och smidigt på vågtopparna? En närmare titt kändes som ett måste.
Familjen Hansson är med på noterna direkt. Vet mycket väl vad Båtnytts Flygande besiktning går ut på hälsar oss välkomna ombord. Det visar sig vara en Princess 286 från 1990. Ett ovanligt välhållet exemplar dessutom och ja - det finns en förklaring till att den dansar så lätt över vågorna.
Så sent som för tre år sedan bytte den förra ägaren ut de båda V8:orna i motorrummen mot en modern diesel. En Volvo Penta D6 på 310 hk. Visserligen en ganska omfattande operation som kostade tid, kraft och pengar. Men med tanke på vad det gjorde för bränsleåtgången, ljudnivån och inte minst gångläget så känns det som en vettig investering.
Nu drar Hanssons sköna daycruiser 1,7 liter diesel per sjömil i 25 knop i stället för 4-6 liter bensin i samma fartområde. Och som om inte det vore nog så kan Hanssons Princess 286 också köras i trakterna kring 12-15 knop utan att ställa sig med nosen rätt upp i vädret och dra upp jättelika svall.
- Så det är en stor anledning till att vi slog till på just den här båten, berättar Andreas. När vi bordar och äntrar deras båt denna kulna höstdag är Andreas, Katarina och dottern Tilde på väg till släktingarna på Älgö nära Vaxholm och Andreas passar på att avliva myten att daycruisers bara lämpar sig för färd under varma solskensdagar.
- Vi gillar sommaren men älskar också att vara ute på sjön tidiga vårar och sena höstar. När vi fäller upp kapellet över hela sittbrunnen så får vi ett extra rum att vara i och det fungerar perfekt när det är lite kyligare. Förra året tog vi upp båten den sista oktober, berättar Andreas.
Gillar att puttra
Vi letar oss ut på Askrikefjärden söder om Vaxholm och får tillfälle att testa hur båten går mellanregistret. Och jodå - den går precis så lätt som det var sagt med en minimal planingströskel.
- Och det känns viktigt, menar Andreas. Och fortsätter:
- För även om båten är god för 33 knop och har en bra marschfart i trakterna kring 25 så gillar vi att puttra. Det är behagligt att åka omkring i 7 knop. Inte minst med tanke på att vi kommer undan med en förbrukning på 0,7-0,8 liter per distans när man kör så sakta.
Så hur gick resonemanget när ni köpte båten? Varför blev det just en Princess 286?
- Jag har alltid varit svag för daycruisers, hittade en annons på nätet och ringde för att höra mig för. Då visade det sig att säljaren var själva VD:n på Öckerövarvet. Det kändes tryggt och sen gick allting väldigt fort. Jag tog pappa med och drog dit och fick den för 875 000 kronor. Det kändes som en bra affär. Inte minst för att motorn var så pass ny, säger Andreas. Och det känns fortfarande rätt?
- Absolut, förutom att motorn var ny så var också elsystemet bytt. På köpet fick vi också en ny spis och ugn och så hade man också kostat på båten nya durkar i knivskuren teak. Sist men inte minst var alla originaldynor utbytta mot nya och betydligt tjockare varianter. Det gör mycket för sitt- och sovkomforten, menar Andreas.
Fullfjädrad bobåt
När Princess 286 lanserades fick den mycket beröm i båtpressen för sin inredning. Det allmänna omdömet var att den kändes föredömligt rymlig. Något som vi kan skriva under på än idag. Det är lätt att falla för den öppna planlösningen och längst fram i fören sover två vuxna utmärkt. Sedan finns också en rejäl bädd i en separat kabin under sittbrunnen. Det räcker mer än väl för att familjen Hansson ska bo bekvämt även under längre semesterturer.
Sedan plockar köksregionen pluspoäng för sitt snitsiga vinkelpentry. Här finns en tvålågig spis, ugn, diskho och allt annat som behövs för bekväm matlagning. Men Andreas framhåller ändå att lite mer förvaringsmöjligheter hade förgyllt tillvaron i köket ytterligare.
- Men i stort är vi väldigt nöjda. Fick man önska sig något mer skulle det möjligtvis vara lite mer takhöjd, säger Andreas som är 1,90 meter lång i strumplästen. Förutom det redan nämnda har båten också ett separat toalettutrymme med dusch och ett litet handfat.
- Men vi försöker undvika att duscha där eftersom vattnet tenderar att rinna ut på durken i salongen. Varma dagar duschar man med fördel på badbryggan där det också finns ett duschhandtag. Vid det här laget börjar vi närma oss Älgö, slutmålet för dagen. Och det utan att vi har fått tillfälle att släppa loss alla hästkrafterna och se vad båten går för i lite tuffare förhållanden. Men Andreas hävdar att båten går utmärkt även när det blåser.
- Ja, vi rör oss faktiskt mest i ytterskärgården och har våra favoritvatten i trakterna kring Björkskär. Där kan det ibland gå riktigt hög sjö och då glädjer vi oss åt att det räcker med några få tryck på trimplanen för att båten ska gå värdigt. Sedan tycker jag att båten greppar väldigt bra i sjön i svängarna. Och det utan att den lägger sig allt för mycket så att det känns obehagligt. När vi ändå är inne på ämnet körkomfort ska det också sägas att förarplatsen är förnämligt utformad med bra sikt åt alla håll. Och som sig bör på en båt som ofta tjänar i ytterskärgården finns också en bra plotter. Men samtidigt betonar Andreas att den bara fungerar som ett stöd och att det är ett vanligt papperssjökort som är grunden i navigeringen.
När vi tackar för oss är det en känsla av att vi har fått bevittna början på en trend. När de stora V8:orna närmar sig pensionen i den svenska fritidsbåtflottan kommer många att byta ut dem mot en dieselmotor. Med allt vad det innebär av fördelar. I fallet Princess 286 gjorde det underverk.
DATA
PRINCESS 286
Längd 9,14 m
Bredd 3,35 m
Djupg 0,95
Vikt ca 3 300 kg
Toppfart 33 knop
Bränsle 600 l
Vatten 160 l
Motor Volvo Penta D6 (310 hk)
Pris 400-900 000 kr beroende
på motor och utrustning
Text & foto: Elias Johansson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu