Historien om Marina Marbella är en succéroman som började med en grundstötning utanför Torremolinos på den spanska solkusten. Och den är långt ifrån färdigskriven.
Året var 1965 och två äventyrslystna bröder från Göteborg - Lars och Göran Sundberg - kom seglande på Medelhavet med sin gamla galeas. Egentligen var det frågan om ett litet vad med en restaurangägare i Torremolinos om att de skulle segla ner och hälsa på honom. Vilket skedde med besked. Skutan fastnade i sanden strax utanför byn.
Det gick inte direkt någon nöd på grabbarna från Göteborg. Vädret var fint, lokalbefolkningen trevlig och hjälpsam. Dessutom hade solkustens turistboom just startat. Ombord på galeasen hade de en liten snabbgående båt som kunde användas för vattenskidåkning. Verksamheten gav inkomster, utvidgades till andra turistorter, växte och växte. Samtidigt hade man börjat meka med både bil- och båtmotorer - i första hand av märket Volvo.
Marina Auto startades 1966. Utställningshallen rymde bara ett par bilar och någon mindre båt och var den enda renodlade nautiska serviceorganisationen på den kustremsan. Firman blev både populär och framgångsrik mest tack vare sin goda service till kunderna - vilket inte var en självklarhet hos konkurrenterna.
Båtägandet i Spanien var då som nu väsensskilt från det vi har hemma i Sverige, berättar Lars Sundberg. Här nere mekar och fixar en båtägare nästan aldrig med sin båt. Flottan består huvudsakligen av motorbåtar som används till solbad, vattenskidåkning och fiske. Ägarens huvudsakliga krav är att båten är klar för användning när han vill ha den och att eventuella fel blir fixade så snabbt som möjligt. Vi ger den service folk förväntar sig att få, säger Lars.
Firman utvidgades i rask takt och när den nya hamnen i Puerto Banús byggdes strax sydväst om Marbella, fanns Marina Auto på plats med både båtförsäljning och service. Namnet byttes till Marina Marbella eftersom bilar inte längre kunde kombineras med båtarna, eftersom de allt fler båtkunderna krävde tid och utrymme. Man representerade och sålde Wellcraft, Hatteras, Storebro, Bertram, Riva, Perhing, Sea Ray, Feretti och andra fina märken i olika omgångar. Numera koncentrerar man sig på de fyra senare.
Framgångarna fortsatte och krävde ytterligare expansion. Intresserat kapital skaffades fram och utvecklingen fortsatte i första hand i Marbella. Den gamla fiskehamnen började likna en modern marina där båtar staplades i fack. Landmärket blev den höga, blåskimrande, glaspanelade byggnaden med firmamärket synligt vida omkring.
Idén till förvaringen fick bröderna från USA men de utvecklade systemet med specialbyggda truckar och hallar där man kunde komma åt alla båtar utifrån. Ett flexibelt facksystem av egen design gjorde att hyllplatserna kunde utnyttjas maximalt. 500 båtar får plats i marinans hangarer.
För att bättra på servicen skapade man ett eget flygbolag med bland annat en helikopter och ett sjöflygplan. Anledningen var att många av de nyblivna båtägarna inte var speciellt navigationskunniga. Det var inte grundkänningarna som var det största problemet utan att folk irrade bort sig och körde slut på bränslet. Det här var före GPS-tiden så de visste oftast inte var de befann sig.
Då var flygplanen och helikoptern till ovärderlig hjälp för att lokalisera den nödställde som sedan kunde undsättas på konventionellt sätt. Men det har hänt att man har hissat ner jeepdunkar med bränsle till en drivande båt så att den i sakta fart kunde ta sig i hamn för egen maskin. Flygplanen kunde också, vid behov, användas till snabba reservdelstransporter. Numera äger man inga flygplan utan hyr in den tjänsten vid behov.
Marina Marbella växte och internationaliserades. Grannarna Portugal och Marocko fick egna kontor och man spred sig även norrut i Europa. I dag sysselsätter man drygt 200 personer och omsätter 60 miljoner US dollar per år. Till de mer udda avläggarna kan räknas representationen för gruvmaskiner från Volvo på Kuba men visst blir det marinor även där vad det lider.
Men än är inte framgångssagan slut. Nästa stora projekt är att bygga ut den gamla fiskehamnen i Marbella till ett nautiskt center med service, båtplatser, restauranger, nöjesavdelning, park, med mera. Hamnens yta ska nästan femdubblas med nya kajer, vågbrytare och tillbehör. Vid den yttre piren ska det finnas plats för de stora yachterna. I den inre, gamla, hamnen ska småbåtarna - de under 60 fot - ligga. Om allt går som det ska blir det invigning år 2007.
Numera är Marina Marbella en av Europas största fritidsbåtsförsäljare med tolv filialer i Spanien, en i Portugal, två i Marocko, en i England, och en i Sverige. Där har vi svaret på varför Sea Rays agenter i Sverige heter just Marina Marbella.
Av Peet Kokla

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu