Den senaste månaden har jag hittat några tydliga exempel på varför vissa lyckas och andra inte. Vissa är mesar, andra är hjältar.
Mars månad och vi ska testa båtar i Kungsbacka på västkusten. Vi har grejat fram Stingray, Anytec, Skibsplast, Regal och Airship tack vare fantastiskt jobb av återförsäljarna Jensen & Englund och JKM Marin. Även svenska tillverkaren Micore ska komma till Kungsbacka med sina storsäljare 630CC Offshore och 570CC Offshore. Men bara två dagar innan vi ska åka ned till Göteborg ringer Peter Tholérus, som är ansvarig för båtbyggeriet på Micore, och berättar att hans 630CC har blivit stulen.
FÖR JÄVLIGT, TÄNKER jag och skissar i huvudet på ett senare test med bara den båten. Men det hinner jag aldrig säga eftersom Peter Tholérus redan kontrat med att han ska bygga en ny båt.
- På två dagar! Hur ska du hinna det, undrar jag.
- Det blir tufft. Båten ligger i två delar och jag har ingen motor, men det ska nog gå, svarar Peter. Och mycket riktigt, nästa dag låg en nyplastad båt i hamnen. Det gick tack vare jävlar anamma och goda kontakter med Laxå Marin & Fritid som stod med en ny 115-hästare från Honda.
INFÖR SAMMA TESTUPPLÄGG pratar jag även med en annan återförsäljare på västkusten om att leverera en båt till hamnen i Kungsbacka, som bara ligger några mil från deras lokaler.
- Det är besvärligt att frakta båten, så vi vill inte ställa upp. Om de bara visste hur mesigt det var i jämförelse med Peter Tholérus järnvilja. Nästa exempel är Yamarin som kommer till Nordiskt båttest i Son med två båtar. Testpiloten Davy Gustavson, som är ansvarig för att organisera båttesterna, avbryter sin semester med familjen i finska lappmarken för att flyga ned till Norge och vara med när båtarna levereras till testet. När han förvissat sig om att allt är riggat som det ska vara åker han hem och låter exportchefen Maria Ray
hantera frågorna vi journalister ställer. På plats finns även Finnmasters Martin Kortell som hela tiden tar hand om sina båtar och håller dem i topptrim under testet.
YAMARIN OCH FINNMASTER i all ära, den största nyheten i Son var ändå nya Uttern D62 och T62 som ligger sida vid sida i hamnen. Efter min provtur var jag övertygad om att det här är en båt som inte är färdigutvecklad och att det kommer att krävas massor av arbete innan den funkar. Men här fanns ingen på plats att ställa frågor till, eller för den delen som ställde frågor till oss journalister. Peter Tholérus, Martin Kortell, Davy Gustavson och Maria Ray frågade alla ingående om vad vi tyckte om båtarna för att kunna jaga förbättringar. Brunswick lyste med sin frånvaro, och det är ett tecken.
DET SPELAR INGEN roll hur duktigt designteamet är om de inte brinner för sin produkt och sitt varumärke. Därför tror jag att nya Uttern aldrig kommer att lyfta och på allvar kunna utmana de konkurrenter som brinner (det finns många fler än Micore, Finnmaster och Yamarin). Ett varumärke byggs med många års hårt arbete och av människor som älskar att förbättra för kunden. Det går inte att kasta ut en produkt på marknaden och låta dig som konsument ta hand om utvecklingen. Visst kan man ha en fet budget för reklamationer, men med den inställningen blir det svårt att rekrytera de bästa hjärnorna. För vem vill trycka ut mesiga produkter, när man kan bli en hjälte?

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu