Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Gäst
Gäst

24 timmars kontroll - över hela världen

  • ALICANTE: "Race Control, Volvo Ocean Race nya högteknologiska kontrollsystem är så revolutionerande att de sex besättningarna är lika övervakade som patienter på en intensivvårdsavdelning. Små mikrofoner och sex kameror ombord kollar vad som händer, dygnet runt. I kontrollrummet på land har man full koll på varje besättning och kommunicerar med flottan dygnet runt. 

ALICANTE: "Race Control, Volvo Ocean Race nya högteknologiska kontrollsystem är så revolutionerande att de sex besättningarna är lika övervakade som patienter på en intensivvårdsavdelning. Små mikrofoner och sex kameror ombord kollar vad som händer, dygnet runt. I kontrollrummet på land har man full koll på varje besättning och kommunicerar med flottan dygnet runt. 

Starten för Volvo Ocean Race, (VOR) går i Alicante på den spanska Medelhavskusten. Det är också här vid kajkanten i Alicante som VOR:s huvudkontor är beläget. Och här på racehögkvarteret som tävlingens nya kontrollsystem har sin bas.  

Det landbaserade navet i Volvo Ocean Race, Race Control är tävlingens nya högteknologiska kontrollsystem inspirerad av NASA, och själva livsnerven för de 39 270 nautiska sjömilen.  Det är det mest avancerade kontrollrum som någonsin byggts för kappsegling.  

Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race guider oss runt inne i detta högteknologiska kontrollrum, två dagar innan starten av etapp 1. Det är full aktivitet inne på VOR huvudkontor, men inne i kontrollrummet är det än så länge lugnt.  

Detta kommer att bli det viktigaste verktyget för racets direktör, Jack Lloyd och hans team, för att kunna följa racet 24 timmar per dygn, från starten av etapp 1 och ända tills sista båten går i mål i början av juli, säger Knut Frostad. Vi arbetar med media i hela världen och ett av våra viktigaste mål inför detta VOR var att förbättra och öka vår globala publik.  

I kontrollrummet kommer att ett team på upp till fyra officerare att arbeta i skift dygnet runt när båtarna är ute på havet. Det är piloter, sjökaptener och sjukvårdsutbildad personal. Här sker all kommunikation mellan flottan och kontrollrummet.  

Man samarbetar/nätverkar med militära övervakningscentraler utmed hela rutten för att kunna hjälpa till om olyckan är framme och man snabbt måste hjälpa någon båt i sjönöd. Det finns detaljerade schema att följa för allt som görs här inne, inget lämnas åt slumpen.  

Varje båt är utrustad med sex fasta kameror samt mikrofoner. Det är inte bara de elva besättningsmännen man övervakar utan också all teknisk utrustning och alla tekniska system följs hela tiden. Här inne ser man allt. Exempelvis om riggen är överbelastad på någon båt lyser en lampa samtidigt i kontrollrummet som på båten. I kontrollrummet fattas inga beslut, utan det är alltid befälhavaren på respektive båt som har det avgörande beslutet, säger Frostad.  

När nästa race körs om tre år, 2014-15 räknar vi med att besättningarna kommer att ha intelligenta underställ som rapporterar om kroppstemperatur, blodtryck, puls med mera direkt till kontrollrummet, fortsätter Frostad och ler.  

På varje båt finns även en mediaman som har som uppdrag att dokumentera vad som händer till sjöss och leverera texter, bilder och videosekvenser till kontrollrummet. Han ansvarar också för datorerna ombord. Mediamannen är förbjuden att på något sätt hjälpa till med seglingen av båten.  

Mediamannen är idag en av racets viktigaste besättningsmän, kanske den viktigaste, sa Mike Sanderson, skeppare på Team Sanya på skepparnas presskonferens.  

Idag har hela världen möjlighet att följa racet och få snabb information om vad som händer på båtarna, via www.volvooceanrace.com, VOR app 2011-12, Facebook, youtube.com/volvooceanracevideos, bloggar med mera. Nästan allt läggs ut på webben direkt. Berättelser om mod och tapperhet som tidigare bara kunde förmedlas som minnen i slutet av en etapp, kan nu skickas via satelliter direkt från båtarna och in i hemmen hos miljontals människor.  

Införandet av mediamannen på båtarna 2008 har gjort Volvo Ocean Race till en publiksport och visat världen en annan sida av havskappsegling som inte tidigare var möjlig, sa Kenny Read, PUMA Ocean Racing på skepparnas presskonferens.  

Pirathot ändrar banan

Det ökande problemet med pirater i Indiska oceanen, framförallt utanför Afrikas horn, tvingar ledningen bakom Volvo Ocean Race att ändra tävlingens bansträckning för att inte riskera seglarnas liv. De etapper som berörs är etapp två och tre, där Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten är värdhamn. Pirathotet gör att båtarna kommer att segla till en hemlig hamn istället för direkt till Abu Dhabi. Detta för att piraterna inte ska veta båtarnas exakta rutt. Från den hemliga hamnen kommer båtarna sedan att transporteras till Abu Dhabis eventområde för att segla In-Port Race och visas upp för publiken. Vid avseglingen sker samma transportprocedur.  

Det är dyrt men inget är viktigare än besättningarnas säkerhet, säger Frostad  

Inte nog med att man skickar iväg tekniskt övervakande besättningar och båtar. De fick också en kyrklig välsignelse av en katolsk präst innan de lämnade kajen i Alicante för att bege sig ut på första etappen mot Kapstaden.  

Så fort det sista seglet försvann under horisonten rullade det in en rad byggkranar i den eleganta seglarbyn. Volvo Ocean Race Village förvandlades till ett gigantiskt flyttlass. Nästa adress Abu Dhabi. Kopian på Race Village är redan plats i Kapstaden.  

Text & foto: Lena Jexby      

Fakta:

Volvo Ocean Race är en av världens tuffaste havskappseglingar. De sex besättningarna ska korsa både Atlanten, Stilla havet och Indiska oceanen innan de nästa år når målet i irländska Galway.

VO70 båtarna är de snabbaste enskrovsbåtarna i världen

Nästan 4 miljoner människor besökte Volvo Ocean Race Village förra racet.

Under Volvo Ocean Race måste seglarna bemästra havets krafter. De ska klara kyla, värme, storm och stiltje. Dessutom brottas de tidvis med sömnbrist och genomblöta kläder.  




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...