Det kan låta som sötebrödsdagar och en avspänd tillvaro att testa segelbåtar. Och visst är det så – ibland. Men inte ofta och var det inte när juryn för Årets Segelbåt tog sig an de fyra första kandidaterna till denna flotta titel i Ellös efter Sweboats Öppna Varv.
Första dagen bjöd på 2 – 5 m/sek och sol, vilket gav oss en skaplig uppfattning om hur Maxi 1200 och Faurby 365 är att segla. Vi tog oss även för att jämföra fart - för nöjes skull och fann ingen större skillnad i de rådande vindarna. Båtarna var ganska jämna trots olika koncept och storlek.
Däremot skilde de en del i karaktär, Maxi 1200 kändes stor och stöddig ett intressant mellanting av prestandabåt, familjebåt och långfärdsbåt. Faurby 365 kändes nättare, livligare och mer som en racer att styra och hantera. Med en bredd om bara 3,00 meter och masten och kölen tillbakadragna hör denna dejliga danska till typen av båtar som fungerar förträffligt att cruisa med i våra vatten.
Andra testdagen grydde med sol - igen, men med mycket vind. Redan i hamnen i Ellös ven det i riggarna och varslade om rejäl segling. Vilket vi anade kunde passa perfekt för fantastiska Adventure 55 och flotta Contest 42. För ovanlighetens skull rådde frånlandsvind och inte lika våldsam sjö som är vanligt på västkusten i kuling. Det spontana intrycket av att ratta Adventure 55 är att detta är ett skepp, tyngden i gången, kraften i rodren och stadgan i båten var påtaglig. Och farten.. Vi forsade fram i nära tio knop i Gullholmenrännan för första gången och fick ligga i för att hinna navigera.
Som bäst under testet nådde vi tolv knop på halv vind - trots två rev och selftacker. Det tyder på att båten är som upphovsmannen Bo Gummesson tänkt sig - en ovanligt habil långfärdsbåt.
Och interiören är äkta Orust, vacker, elegant, sjöfungerande och sagolik i finishen. Holländskan fick visa ännu mer vad den tål, när vindmätaren gick upp till 24 – 26 knop. Testexemplaret kändes mer som en prestandabåt än en racer med kolfibermast och gjutna segel. Den var helt ljuvlig att ratta med exakt kontroll och förnämlig feedback i styrningen – enligt vissa i juryn en av de bästa båtarna att styra som finns.
Men fina seglingsegenskaper räcker inte för att ta titeln Årets Segelbåt, byggkvalitet, finish och praktikaliteter avgör minst lika mycket. Även på dessa punkter ligger denna lyxiga långfärdsbåt väl framme och när dess mjuka värden ska vägas mot de hårdare av juryn i höst, kommer diskussionen garanterat att bli intensiv.
Efter Allt på Sjön i Gustavsberg även den mässan väl ordnad av Sweboat, väntar riviga prestandabåten Far East 28, lovande långfärdsbåten Linjett 43, familjebomben Hanse 315 och modernistiska rymliga prisprickade Dufour 350. Maffiga Arcona 465 kommer juryn bara att kunna inspektera vid kaj, den blir seglingsklar först om någon vecka.
Det har sagts förut, men förtjänar att upprepas – Årets Segelbåt 2014 är den mest spännande, omgången i tävlingens fyraåriga historia. Aldrig förr har kreativiteten varit så stor som nu och inte heller kvalitetstänkandet.
Följ juryns förehavanden och framför allt – studera de nominerade båtarna, besök dem, inspektera och fundera – tycker vi lika?
Curt Gelin