Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
Palmer68

Volvo penta 260 problem...

Rekommendera Poster

Halloj alla motorkunniga!

Följande strul hägrar...

Har en VP 260 i min båt, den gamla modellen som gått strax under 600h. fel föreligger, men har lokaliserat ett par, förgasare, (Rochester Quadrajet) och fördelare, (brytarlöst) hon har inte velat gå som hon ska, orkeslös och varvar inte ur som hon ska...men men...problemen verkar ligga i ngn av dessa delar.

Har tagit kompprov och har en relativt jämn kurva, 9,5-10 kg. (en var inte nådig att ta komp på, där vart värdet runt 7...men då var det inte tätt mot gummit på motometern.

Nu till det märkliga...båten har år på nacken och instrumenten dito! Hur som  när motorn är genom varm så har jag vid marsch fart, (3500-4000 RPM) ett tryck på 40  någonting på instrumentet på fly och i kabin....sen händer det saker...efter si så där 5-10 min så sjunker värdet till 20  någonting...varför jag skriver någonting så är det för att  jag i skrivande stund är osäker på vad Jänkarna mäter i för värde....

Sååå...nu undrar jag om ngn har briljanta och genomtänkta förslag tagna ur Er erfarenhetsbank?

Tacksam för seriösa svar!

Mvh

Palmer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Har en likadan eller rättare sagt en AQ260 där man ngn gång i tiden bytt block till Cheva 350 och därvid flyttat över alla mariniserade delar. Quadrajet men inte brytarlöst. Är definitivt inte särskilt kunnig men kan iaf ge dig lite info, du får ta det för vad det nu kan vara värt...

Jag antar att det är oljetrycket du frågar om ? Min beter sig iaf inte så där. Är inte helt säker på att min instrumentering är alltigenom original, men vad gäller oljetryck finns både den gula lilla varningslampan och en mätare. Gula lampan fungerar, dvs lyser före start och slocknar sedan. Verkstadshandboken anger oljetrycken 0.7 kp/cm2 eller 10 psi vid tomgång, samt 2.5-3.16 kp/cm2 eller 35-45 psi vid fullvarv. Jag brukar marscha på 3400 varv i 17-18 knop och har då runt 40 på mätaren. Det ligger lyckligtvis stadigt där även om jag kör i någon timme smiley

Funderar lite på ditt marschvarv också. 3500-4000. 4000 låter väldigt nära maxvarv. Ligger du och kör på 4000 några längre stunder ? Hittar inte den exakta uppgiften i min dokumentation just nu men har för mig att man har specificerat ett godkänt maxvarvsintervall på 4000-4400. Hur mycket varvar du på max ? Själv har jag med B2or och absolut fullastad båt (kids, fulla tankar, etc) 4000 i maxvarv och skulle mao aldrig köra på 4000 varv i 5-10 min. Antar att temperaturen trots allt ligger normalt även då oljetrycket går ned till 20 efter de där 5-10 minutrarna ?

Senast ändrad av silviasurfarn | 01 november 2010 | 10:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Inte nog med att man är ny här...hade precis skrivit ett inlägg till Dig, men då dog datorn...jojo...

Hursom så är det oljetrycket som spökar som jag beskrivit...tempen på vattnet är stabilt...kan gå upp ngt med varvet, 5-7 grader,(mätt detta digitalt på termostathuset) men är stadigt...sjunker vid långsammare gång...känns ju bra så långt, annars hade man kunnat tro att oljan vart tunnare med tempen, men icke...kör ju desssutom på mineral olja 20/50 som tydligen rekomenderas till äldre motorer av denna modell...

katten vad irriterande att inte veta...

Har fundringar på att skaffa en 6,2l 383cu motor alltså ett uppstrokat 5,7 l block...

det ger en stor förändring på vridet...och då även varvet.

Har Du hört ngt om en sån maskin?

Mvh Palmer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Såg att du förstod att jag funderade lite kring oljeviskon i samband med temperaturstegring, men det var det tydligen inte. Har nog inte så många fler idéer isf, om det nu inte är något mystiskt elfel. När oljetrycksmätaren dippar från 40 till 20 på högvarv, vad visar den då om du låter motorn gå på tomgång ? Fortfarande 20 eller ?

Uppstrokat har jag kikat lite på, iofs aldrig fel med fler hästar och vrid. Annars finns väl olika 5.7L Vortec-varianter med 300 hästar (315 hkr tex) som passar till tex 280-drev. Kommer aldrig själv att köra uppstrokat, dels för att 315 hkr i sig förmodligen är fullt tillräckligt i min båt, dels därför att det har varit en hel del snack om motorernas hållbarhet och inte minst utförande vid strokningen. Se t ex gärna http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Bm-nr-09_04.pdf 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen...

Vid tomgång och varm motor så är oljetrycket runt 20...så jag vet inte riktigt jag heller...

Vad gäller strokad motor så är det inte effekökningen man vill åt utan vridet, min uppfattning är att man får ut rätt effekt med ett betydligt lägre varv än vad jag har i dag...och det kan ju bara var positivt på alla sätt. Förstår inte riktigt vrför den typen av motor som har fått 5 dl större slagvolym skulle vara sämre och ha en lägre kvalité, men jag ska kolla in ditt tips.

/Palmer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Ursäkta, var kanske lite oklar. Tänkte inte så mycket på strokningen i sig utan att det finns exempel på att det utförts av folk som inte kan sina saker, se gärna den länkade artikeln av Ronald Rybbe. Ett ev fuskjobb är svårt att upptäcka utan att skruva isär motorn. I mitt fall räcker 315hkr (förgasare) resp 335hkr (insprutning) till för båten och 315-varianten lär dessutom passa som en direkt ersättare för min AQ260 med 280-drev den dag jag vill byta. Vridet är runt 485Nm så det lär räcka. För min del är det här attraktivt och känns tryggare än ett uppborrat 350-block, speciellt med tanke på hur tungt en marinmotor får arbeta.

Har sett uppgifter om upp till 570Nm på 383 strokers så vill man ha högre vrid är det kanske ett alternativ. Tar du inte ut full effekt utan kan ligga på ett varv (runt 3000) som ligger nära vridmomentets topp, så lär man i teorin kunna spara bränsle, om jag nu förstått det hela rätt.  

Senast ändrad av silviasurfarn | 02 november 2010 | 18:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Har kollat runt lite och vad jag kan utläsa så byter man vevaxeln och på så sätt blir den mer långslagig och det ger 6,2 l istället för 5,7, inget gods på cylindrarna minskas.

Vridet som Du anger är 485 Nm....Huga...den var inte dålig! Hade för mig att den gav 340-350 Nm. och att den jag pratar om, (383:an) ger 430-440 Nm.

Tacksam om du kan kolla upp det och återkomma...

Mvh

Palmer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Hej, jag är som sagt inte särskilt kunnig utan relaterade bara lite info som jag samlat på mig över åren. Initialt ville jag bara ge dig lite info om oljetryck. Kanske borde jag inte skriva så mycket mer...vill ju inte lura dig med fel uppgifter.

Men, efter ovanstående brasklapp: har sett att det råder viss förvirring om hur man strokar, en del borrar tydligen till 3e ÖD. Vidare: vridmoment, har bara noterat ner olika siffror i en textfil. Indmar t ex uppger inte vridmoment, och andra såsom MichiganMotorz är också sparsamma med den uppgiften. Surfade dock lite snabbt och hittade

http://www.hardin-marine.com/p-13590-brand-new-gm-marine-chevrolet-350-v8-long-block-engine.aspx  GM Marine Chevrolet 350 V8 Long Block Engine 260 HP 350 CID 5.7 Liter 260 HP @ 4400 RPM / 350 lb. ft. @ 3200 RPM (4bbl)

http://www.hardin-marine.com/p-13594-gm-marine-vortec-57-litre-350-cid.aspx GM Marine Vortec™  5.7 Litre (350 CID) 330 HP @ 5000 RPM / 480 lb. ft. @ 3800 RPM (PFI)

Är inget vidare på att konvertera men får vridet i Nm på 1a motorn ovan till 475Nm och för den andra till 650Nm. Minns faktiskt inte var jag hittade siffran för vrid på strokade motorer, men det var inte så intressant för mig då. Hoppas någon annan kan hjälpa dig bättre :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...