cojo 0 Postad 27 Mars , 2009 Hej. Detta är mitt första inlägg på forumet så jag ber om ursäkt redan nu om jag begår några outalade etikettsbrott eller bryter mot andra självklara regler. Efter mänger av timmar spenderandes framför datorn, läsandes diverse forum samt rådfrågning av diverse förståsigpåare har jag ändå några obesvarade frågor i mitt huvud. Min undran gäller vilken sorts lim jag skall använda till att limma ihop delaminerat trä i överbyggnaden på min båt (en Hallberg P-28). Som jag ser det så finns det två sorter (finns säkert fler) att välja mellan, polyuretan eller epoxy. Vore intressant att höra för och nackdelar mellan de två sorterna. Vid epoxylimning (som jag förtått) är det ju viktigt att träet är tort och rent för att det skall fästa ordentligt, vilket kan vara svårt i mellan de delaminerade ytorna. Vid polyuretanlimning, som ju behöver vatten för att härda, borde en viss fuktighet i träet bara vara bra. Tänker jag rätt? En annan fråga är hur limmet tål oljan när jag senare skall olja in träet? Tar tacksamt emot alla tips och råd! Mvh Conny Senast ändrad av cojo | 27 mars 2009 | 13:12 Senast ändrad av cojo | 27 mars 2009 | 13:13 Senast ändrad av cojo | 27 mars 2009 | 13:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 27 Mars , 2009 Hej Cojo ! Det kommer inte att vara något problem med oljan på någon av de produkter som du väljer. Faneren är med största sanolikhet limmat med PU- lim från borjan så jag hade valt samma produkt igen, för att undvika materialkonflikter. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cojo 0 Postad 28 Mars , 2009 Tackar för svaret! Då tror jag att jag kör med polyuretan. Verkar smidigast. Mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser