Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025

Maacho

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Maacho

  • Placering
    Kadett
  1. Ja okej. Jag misstänkte också att biltemareläet slår ihop batterierna ganska omedelbart om laddningen är kopplad till startbatteriet? Okej. Det låter ju väldigt sannolikt. Men som jag har förstått det så motiveras väl ett tändningsstyrt relä med tom förbrukarbank att spänningen ändå omedelbart går ner till 6-8 volt när man startar motorn, som ändock är betydligt lägre än vad spänningen på ett urladdat förbrukarbatteri är? (11 Volt nånting?) Vad gäller strömmen som själva reläet drar (biltemas), såg jag någon tråd där detta hade blivit testat. Har för mig att värdena låg på hela 6Ah/månad. Det kan man ju tycka är ganska högt ändå. Borde man inte kunna undvika detta genom att sätta huvudbrytaren på rätt ställe? Var skulle det vara isåfall?
  2. Tack för länken till PDF:en. Har av någon anledning lyckats undgå den helt.. En permanent voltmeter är ju ett bra alternativ! Skall nog passa på att montera på några olika givare osv när jag ändå skall riva ut elsystemet. Jag såg nu att Skyllermarks Grundsats kostar 2000 kr. Då borde man kunna komma undan lite billigare med annat skiljerelä, förtennade kablar, kabelskor, plintar etc om man köper det separat någon annanstans istället av samma kvalitet? Nåväl, får väl kolla upp det när det väl är dags för renoveringen. Separera systemet helt hade jag tänkt göra, utan dynan för laddning. Jag har dock ett par frågetecken. Ni får ursäkta min okunskap i området. Jag skall försöka att inte krångla till det.. Har jag förstått allting rätt på de här punkterna? 1. Ett tändningsstyrt relä (ex. Skyllermarks, som separat är svindyrt) kopplar samman både startbatteri och förbrukarbanken såfort motorn går, och laddar således bägge batterier alltid. 2. Ett spänningsstyrt relä (ex. Biltemas skiljerelä) laddar först det batteri man valt primärt, drar sedan och sammankopplar både startbatteri och förbrukningsbatteri när batteriets spänning -inte generatorns laddspänning-, kommit upp (i detta fallet) över 13,3 volt. Borde inte ett tändningsstyrt relä (som alltid, i alla lägen, laddar bägge batterier (i mitt fall endast 2 st)) vara bättre än ett spänningsstyrt relä? Åtminstone när man har en förhållandevis liten batteribank? Som någon tidigare påpekat är det ju som bekant ingen vits med att ha en generator på säg över 100A, då batterierna inte kan ta emot all denna laddning (och isåfall bara under en väldigt kort tidsperiod), som bara slukar hästar från motorn. Jag tänker såhär: Om jag har ett spänningsstyrt relä, begränsas laddningen först till ett batteri. Om detta batteriet då är startbatteriet (som ofta är näst intill fulladdat) så använder generatorn inte hela sin kapacitet för laddningen av batteriet, utan skulle lika bra kunna ladda bägge batterier, och ändå få kapaciteten (35A) att räcka till bägge batterier samtidigt och då ladda upp batteribanken snabbare? Eller går det ändå snabbare med spänningsstyrt då det går så snabbt att ladda startbatteriet att batteribanken slås ihop näst intill direkt? Som jag förstår det, kan man använda ett betydligt klenare relä om man kopplar generatorn direkt till förbrukarbanken, och sedan relät till startbatteriet. Detta förutsatt att man aldrig råkar dra slut på startbatteriet. Synpunkter på detta? Det borde dock gå fortare att ladda hela banken om man kopplar tvärt om, då relät drar tidigare? Dock kräver det ju ett kraftigare (dyrare) relä. Är det effektivare laddning med ett spänningsstyrt relä? Eller är det billigare och enklare att montera? Vad är det som motiverar att jag borde ha ett spänningsstyrt relä istället för tändningsstyrt? Jag kan tycka att det borde gå fortare att ladda med tändningsstyrt.. Senast ändrad av Maacho | 24 april 2012 | 19:43
  3. Okej! Det låter vettigt! Synd att man inte kan koppla upp lampan bara så att man vet om förbrukarbanken laddar (och f.ö då också får en hum o hur lång tid det tar innan startbatteriet blir fulladdat) Jag har visserligen en laddlampa på panelen bredvid tändlåset. Har dock inte koll på kopplingen exakt, men det kanske inte är så svårt att koppla in den? Funtar f.ö egentligen på att köpa Skyllermarks grundsats för 1395kr. Undrar om det egentligen inte blir billigare med alla polplintar, pressade förtennade Kablar osv man får med. Man få väl göra en jämförelse och se hur mycket det diffar om man köper kablar och allt separat. Kan det göra något att deras relä bara klarar 75A om förbrukarbatteret på 110Ah någon gång skulle stå helt urladdat?
  4. Din lösning Kalman låter bra och enkel vid montering, men verkar kräva lite mer uppsyn än de metoder som Robert99 och Paliswe förespråkar. När jag för första (och förhoppningsvis sista) gången går igenom elsystemet och drar om det grundligt lägger jag hellre ett par extra kronor på att köpa biltemas skiljerelä (som f.ö. är löjligt billigt egentligen), ordentliga kabelskor, förtennade (och grova) kablar, krympslang med smältlim, ordentliga plintar och polfett etc etc. Jag har dock fortfarande en fundering! Det skiljerelä som biltema säljer (125A), mäter det batteriets spänning när det ska dra, eller mäter det på generatorns laddspänning? För att förtydliga: drar relät när det ena batteriet har blivit fulladdat eller drar det direkt när generatorn börjar Mata på med spänning kring 14V? (dvs direkt vid start) Edit: hur skall man koppla in laddningslampan från sittbrunnen? Vill kunna övervaka när relät är draget och batterierna laddar som de skall! Tack för all feedback! Senast ändrad av Maacho | 23 april 2012 | 01:29
  5. Tack för ett givande svar! Jag har börjat inse detta nu, och då relät skall tåla 125A i kontinuerlig last så bör det ju klara även tomma förbrukarbatterier.. Det verkar trots allt bra att koppla startbatteriet primärt, som du säger. Hur kopplar jag det här lämpligast? Jag behöver nya grova startkablar och kablar med klämmor till batteripolerna. Skulle man helst haft säkringar och dylikt? Och hur kopplar man huvudbrytaren för att undvika att relät i sig självt står och drar ström när man inte är på båten? Kan det mesta (kablar, kabelskor etc) införskaffas på biltema det med? Tips på billiga delar mottages Tack på förhand!
  6. Okej! Laga den mekaniska regulatorn till dynastarten tänker jag inte göra (även om det skulle vara lätt åtgärdat. Men kablarna omkring har smält och regulatorn blivit kokhet för många gånger för att jag skall våga använda den, och den kostar dessutom en hel del) Dessutom ser jag ytterligare en nackdel med att använda dynastarten för separat laddning av startbatteriet; risken föra att grilla regulatorn om startbatteriet skulle laddas ur. Det där med omkastare låter väldigt bra! Då skulle alltså generatorn alltid ladda bägge batterier? Finns det någon nackdel med det? Vad händer om batterierna är i olika skick? Skulle det exempelvis gå snabbare att ladda förbrukarbatterierna om man lät generatorn ladda upp de först, för att sedan slå över till laddning av startbatteri med relä? Eller klarar batterierna ändå inte av att ta emot all laddström så att generatorn egentligen räcker till för att ladda bägge batterier på samma gång, lika snabbt? Om laddningstiden inte begränsas av att man alltid (utan relä) laddar bägge batterier, oavsett skick, låter det ju mycket bättre än att montera ett spänningsstyrt relä. Jag kan däremot inte låta startbatteriet bli oladdat, då jag har sötvattenpumpen kopplad till startbatteriet och behöver således ladda det. Det viktigaste är alltså att laddning av förbrukarbatteriet prioriteras, utan att man riskerar att successivt tömma startbatteriet, då det åtminstone måste vara kopplat till generatorn för att få spänning att driva sötvattenpumpen vid motorgång. Men om det inte tar längre tid att ladda bägge på en gång så låter alternativet du (kalman) nämnde väldigt bra! Jag hängde inte riktigt med på kopplingen bara. Tack för alla utförliga svar! Det uppskattas verkligen!
  7. Okej, nu börjar jag hänga med i resonemanget! Vad jag har förstått så är det onödigt krångligt att använda dynastarten för laddning av startbatteriet, därmed bör jag alltså enbart använda den som startmotor och generatorn för laddning av båda batterier. Men, det verkar som om många prioriterar laddning av startbatteri, för att sedan låta ett relä slå över laddningen till förbrukarbatterier (och HELA batteribanken?) Jag vill göra precis tvärt om. Syftet är att prioritera laddningen till förbrukarbatteriet, istället för startbatteriet. Detta skall väl funka med ett billigt spänningsstyrt relä, typ Biltemas? Pengar lägger jag hellre på ordentliga kablar. Kan jag på något sätt göra detta och ha en diod i sittbrunnen där jag ser om reläet har dragit? (utan spänningsfall). Såg ett tidigare tråd där b.la. Gunnar skrev: Om man vänder på hela principen och helt enkelt sätter generatorns laddströmsutgång på förbrukningsbanken (den som normalt är urladdad och vill ha rejält med ström) i stället för på startbatteriet (som inte behöver någon större laddström alls, inte ens efter start) så klarar man att återladda startbatteriet via vilket vanligt bilrelä som helst, och kostnaden stannar vid typ 50 kronor. Hur kopplar man allt egentligen, och hur grova kablar lär behövas? Det hade varit kanon om man fick generatorn att ladda förbrukarbatteriet fullt vid motorgång, för att sedan slå över till startbatteriet. Kan även tillägga att motorn är nyrenoverad och nyservad med nyslipade ventilsäten och ventiler, ny toppackning etc. Den startar alltid direkt med lätthet, och jag har dessutom vev och dekompressionshandtag. Därav prioriteringen:) Ber om ursäkt för att jag eventuellt krånglar till saker och ting! Är ny på området. Tack för alla svar! Senast ändrad av Maacho | 22 april 2012 | 15:00
  8. Tjena! Jag har en Albin Vega från 1974 med Volvo Penta MD6A med dynastart. Det har nu gått alldeles för långt, då regulatorn åtskilliga gånger blivit överhettad och resulterat i småbränder i elsystemets kablage ombord - inte särskilt trevligt. Jag har nu bestämt mig för att slopa dynastarten och separera laddsystemet. Till mitt förfogande har jag ett startbatteri på 60Ah och ett fritidsbatteri på 110Ah. Tanken var att separera laddningen med ett spänningsstyrt relä för att slå över laddningen till underhållsbatteriet då startbatteriet är fulladdat. MEN, vad jag nu istället är intresserad av är att koppla startmotorn (som drar ca 62A och även fungerar som generator och genererar ca 7A) till att separat ladda startbatteriet och låta generatorn (som ger 35A) separat ladda fritidsbatteriet som är på 110Ah. Notera att jag har en generator samt en startmotor som fungerar som generator (alltså dynastart). Jag är inte ute efter att köpa ett dyrt skiljerelä för tusenlappen, som säkert också är en bra lösning på problemet. Utan vad jag vill är att prioritera fritidsbatteriets laddning, istället för startbatteriets. Det här kan låta dumt, men med lite beräkningar kom jag fram till att det för varje start går åt 0,10 Ah och på så vis skulle man rent teoretiskt fulladda batteriet på ca 50 sekunders motordrift med en laddning på 7A från startmotorn, räknat på att en start i snitt tar 6 sekunder. Det här är lite optimistiska siffror, men ni förstår resonemanget att prioritera fritidsbatteriet. En genomsnittlig start brukar sällan ta mer än 2 sekunder, så jag har räknat med marginal. Nu till frågan! Kan man koppla startmotorn som agerar minigenerator till startbatteriet (för att ladda det med 7A) och huvudgeneratorn till fritidsbatteriet? (laddar 35A). Vad behöver man köpa? Jag vill varken köpa ny generator eller köpa något dyrt relä. Däremot vill jag dra grova kablar och kan tänka mig köpa något billigt vanligt relä/bilrelä. Hur bör jag gå tillväga för att göra det billigt men ändå säkert? Eller är jag helt ute och cyklar? Poängen är att jag vill ladda separat och utan den krångliga laddningsregulatorn! Tack på förhand! Senast ändrad av Maacho | 22 april 2012 | 11:51
  9. Tjena! Jag har en Albin Vega från 1974 med Volvo Penta MD6A med dynastart. Det har nu gått alldeles för långt, då regulatorn åtskilliga gånger blivit överhettad och resulterat i småbränder i elsystemets kablage ombord - inte särskilt trevligt. Jag har nu bestämt mig för att slopa dynastarten och separera laddsystemet. Till mitt förfogande har jag ett startbatteri på 60Ah och ett fritidsbatteri på 110Ah. Tanken var att separera laddningen med ett spänningsstyrt relä för att slå över laddningen till underhållsbatteriet då startbatteriet är fulladdat. MEN, vad jag nu istället är intresserad av är att koppla startmotorn (som drar ca 62A och även fungerar som generator och genererar ca 7A) till att separat ladda startbatteriet och låta generatorn (som ger 35A) separat ladda fritidsbatteriet som är på 110Ah. Notera att jag har en generator samt en startmotor som fungerar som generator (alltså dynastart). Jag är inte ute efter att köpa ett dyrt skiljerelä för tusenlappen, som säkert också är en bra lösning på problemet. Utan vad jag vill är att prioritera fritidsbatteriets laddning, istället för startbatteriets. Det här kan låta dumt, men med lite beräkningar kom jag fram till att det för varje start går åt 0,10 Ah och på så vis skulle man rent teoretiskt fulladda batteriet på ca 50 sekunders motordrift med en laddning på 7A från startmotorn, räknat på att en start i snitt tar 6 sekunder. Det här är lite optimistiska siffror, men ni förstår resonemanget att prioritera fritidsbatteriet. En genomsnittlig start brukar sällan ta mer än 2 sekunder, så jag har räknat med marginal. Nu till frågan! Kan man koppla startmotorn som agerar minigenerator till startbatteriet (för att ladda det med 7A) och huvudgeneratorn till fritidsbatteriet? (laddar 35A). Vad behöver man köpa? Jag vill varken köpa ny generator eller köpa något dyrt relä. Däremot vill jag dra grova kablar och kan tänka mig köpa något billigt vanligt relä/bilrelä. Hur bör jag gå tillväga för att göra det billigt men ändå säkert? Eller är jag helt ute och cyklar? Poängen är att jag vill ladda separat och utan den krångliga laddningsregulatorn! Tack på förhand! Senast ändrad av Maacho | 21 april 2012 | 23:28 Senast ändrad av Maacho | 21 april 2012 | 23:29
×
×
  • Skapa nytt...