Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025

Kapten74

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kapten74

  • Placering
    Landkrabba
  1. Har nu varit vid båten och bytt tändspole och nu börjar det gå åt rätt håll. Efter 10 min tomgång startar den igen . Körde ytterligare ett par minuter och stängde av och den startade igen. Märkte dock att efter varje försök var jag tvungen att ligga på mer och mer med startmotorn innan motorn gick igång. Vid 4:e och 5:e försöket ville den inte igång utan startgas så jag misstänker att det också är ånglås som sas tidigare. Men ett problem kommer väl aldrig ensamt? Är oerhört tacksam för den hjälp jag fått här på forumet och undrar om ni genier vill kommentera min teori om att de också kan vara ånglås och hur jag åtgärdar detta. Känns som jag nästan är i mål nu. Att nämna är att jag bara legat vid bryggan när jag testkört motorn ifall det skulle ha någon inverkan på kylningen. Motorrums fläkten har hela tiden varit på. Ha en trevlig kväll Erik
  2. Just hemkommen från båten där jag testade de förslag jag fått. Dessvärre startade inte motorn varken när jag sprayade startgas eller hade gasreglaget på full gas. Varmkörde först motorn på tomgång i 10 min. Startmotorn drar runt utan problem. Tacksam för de förslag som hitills lämnats och undrar om ni har andra teorier och idèer vad jag mer kan testa. //Erik
  3. Hej! Har en aq140A (B21) som trilskas när den är varm. Motorn startar kanon när den är kall och går jämt hela tiden. Först när jag stänger av den när den är varm uppkommer problemet, nämligen att den inte startar förrän den svalnat efter cirka 30 min. Kylningen är det nog inget problem med. Motorn håller en arbetstemperatur på 70-80 grader. Jag har läst trådar i detta forum mfl och åtgärdat det som föreslagits utan framgång Följande är fixat. Bytt impeller, bränslepump, tändstift, kondensator, brytarspetsar och ställt in på 0,4 mm. Så snälla hjälp mig innan säsongen är över! En sak jag observerat är nämligen när jag efter försökt starta den varm och vrider av nyckeln hörs ett pysande ljud (som ett punkterat cykeldäck) från regionen avgaslimpa/motorblock. Kan det kan vara hål någonstans och är det isåfall problemet? Om ja, beskriv gärna hur jag fixar/byter ut delar etc. //Erik
×
×
  • Skapa nytt...