Har ett enerverande problem. Har sökt lite bland trådarna på forumet men inte hittat helt rätt lösning. Saken är att min gamla 40 hk utombordare, via en likriktare, levererar en laddspänningen som varierar med varvtalet. När batteriet är näst intill fullt stiger denna spänning till långt över vad som är hälsosamt för batteriet. Ok jag åker sällan några längre sträckor så det oroar mig inte mycket. Däremot medför den höga spänningen att min solcellsregulator som är kopplad i systemet bryter strömmen till alla förbrukare. Högst irriterande då man varvar på i mörkret och lanternorna plötsligt släcks. Trodde först att det var något fel på "regulatorn" i motorn och köpte därför en ny regulator via drev.se. Det visade sig dock att min inköpta regulator inte alls var en regulator utan endast en likriktare. En fungerande sådan hade jag redan monterad och givetvis gick det inte att lämna tillbaka min nya likriktare. Jag skulle kunna koppla förbrukarna förbi solcellsregulatorn men en elegantare lösning vore att reglera ner laddspänningen från motorn. Gärna till under 14.5 V (vilket är gränsen för då strömmen bryts). Har letat runt efter någon grej som klarar denna uppgift men inte hittat det jag söker. Kan någon ge mig tips på marin anpassad elektronik som löser problemet?