Gå till innehåll
onsdag 15 oktober 2025

bbostrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bbostrom

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Tänkte bara skriva några rader om hur det gick ifall någon läser denna tråd och har liknande symtom. För att se om det fanns något indikerat fel på andra sidan powerpacket så mätte jag även triggerspolarna enligt instruktionerna i handboken. Alla tre hade godkända värden. Med denna info i bagaget kändes det med största sannolikhet att det var PowerPacket som var boven i dramat. Köpte ett nytt och bytte. Sedan dess har jag inte fått några tjyvstopp och det har varit fin och jämn puls på alla tre tändkablar. Problemet löst // björn
  2. Tusen tack för utförligt svar. Det blir till att åka ner till båten och testa lite till då // björn
  3. Hej, Jag har en Johnson 60HP 1992 (3-cyl 2-takt) som har börjat krångla lite, Går bra att starta och på tomgång, men när man skall lägga i växeln för att köra så stannar motorn efter ett par sekunder. Gör man detta ett par 5-6 gånger så får man upp den gradvis i varv och till slut lossnar det och den fungerar precis som vanligt. Detta vekar bara inträffa om båten varit oanvänd ett par dagar. Om jag t.ex. gör en ny tur redan nästa dag så har aldrig problemet uppstått. Igår började jag felsöka lite: * Komptest visar godkänt resultat. * Jag har mätt resistansen på alla tre tändspolarna, både på primär och sekundärsidan, och så vitt jag kan se så ligger alla mätvärden inom de intervaller de ska * Jag har anslutit en stroboskoplampa på tändkablarna, och här kan man se att cyl 1 och 3 funkar fint, men på 2:an så är pulsen ojämn (den typ hoppar över gnistan lite oregelbundet). Detta inträffar bara innan det lossnat, när väl motorn går fint så blir det fin puls till alla tre cylindrar Frågan är vad detta kan bero på. Jag har botaniserat genom ett antal inlägg i olika forum, och min slutsats är att det nog är powerpack som börjar bli dåligt och skall bytas. Vad tror ni? (jag vill ju inte byta powerpack i onödan...) // björn
  4. Dubbelkolla att växelreglaget är i neutral. Råkade ut för samma sak förra året. Hände absolut ingenting när man vred på nyckeln, och då hade gashandtaget råkat åka fram en bit. // björn
  5. Hej! Jag hade tänkt byta impeller på en Johnson 60hk VRO från -92 som jag köpte i höstas. Skvallerstrålen var aningen svag så jag tyckte att det var lika bra att byta impeller innan något händer. När jag väl fått av pumphuset inser jag att den nog gått varm för impellern var i uselt skick och själva pumphuset såg inte så roligt ut heller. Har nu beställt nya delar. Men nu till min fråga, det står i (den amerikanska) rep.handboken att man behöver OMC Gasket Sealer (för tätning av packningar?), OMC Triple guard greece (fett) och OMC Adhesive M (lim?). Någon som har erfarenhet av vad för motsvarande produkter jag kan köpa och använda på t.ex. Erlandssons brygga? hälsningar Björn
  6. Hej, Snubblade över denna länk för ett par månader sedan rörande olika typer av laddningslösningar för båtar: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/lara.htm // björn
  7. Tack Daniel_B för tipset. Jag hittade lösa hylsor på Swedol vilka var flera mm tunnare i väggen än de som jag försökte med förut. Skall ut till båten i helgen så får vi hoppas att de är tillräckligt tunna //björn
  8. Hallå, Har själv en 60 hk Johnson från -92 som jag tänkte byta impeller på. Första försöket misslyckades - mina hylsnycklar hade på tok för tjock vägg så det gick inte att komma åt bultarna för att lossa växelhuset. Nån som har erfarenhet var man får tag på tum-hylsnycklar med tunn vägg...? mvh Björn
×
×
  • Skapa nytt...