Gå till innehåll
torsdag 27 november 2025

KolliMong

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KolliMong

  • Placering
    Kadett
  1. Jaha då var det klart....skuret knutkors. Lagom kul mitt i säsongen. Drivaxelbälgen var dessutom full med vatten. Kan en vattenfylld bälg få knutkorset att rasa? Drivaxeln var också lite avrundad vid fästet till knutkorset. Vågar man använda denna eller är det nytt som gäller. Fick lite att pyssla med nu.... Tacksam för svar. mvh
  2. Javisst e det lite mysko allt. Stödlagret är bytt i samma veva när jag bytte knutkorsen. Knutkorsen utesluter jag helt då dom var helt glappfria i alla led i våras. Jag passade givetvis på att smörja upp dom. Dum som jag är så körde jag inte in fingret i stödlagret när det var demonterat och kollade konditionen på det. Vad jag har förstått finns väl inget bäst före datum på stödlager utan det ska väl bytas efter behov. Provstartade lite försiktigt idag och nu har del eskalerat ytterligare från borrljudet till att det slår så in i h-te. Men nu är båten uppe på land iaf och ska demontera drevet imorgon. Jag får väl återkomma med diagnos... mvh
  3. Hallo ja, Tänkte bara få mina teorier bekräftade av er proffs.. Har ett problem med ett missljud från drevet som nu eskalerat till ett ordentligt ojlud. Ett borrliknande ljud som får hela båten att småskaka. Hörs mest vid rattutslag och på låga varavtal men även vid rakställt drev. Knutkorset är bytt för två år sedan och var vid god kondition i våras. Är det stödlagret som sjunger på sista versen eller kan det vara något helt annat. Båten ligger i sjön och tänkte beställa nytt ev. lager innan jag tar upp den och inspekterar. Vad tror panelen?? Ett annat problem är oljeläckage från utgående axel i drevet. Drevet är ompackat förra säsongen och jag bytte även packbox i våras utan resultat. Nån med förslag? Mercruiser 5,0 med Alpha One II.. mvh
  4. Hej, Som rubriken lyder så har mina båtnycklar kommit bort precis lagom innan vinterkonserveringen. Då jag inte ännu fyllt blocket med glykol så behöver jag starta den innan den riktiga kylan kommer. Vad finns det för alternativ? En idé kunde kanske vara att köra med startkablar direkt på startmotorn? Isf räcker det med att koppla bort tändningslåset innan? Eller finns det någon dödare som man lätt kan koppla bort? Nytt tändningslås är mitt sista alternativ då jag gett mig f-n på att hitta nyckeln. Har så här långt tappat ur vattnet från limpor och block, det kanske räcker om man manuellt fyller på glykolblandning genom kylslangarna?? Någon som kan hjälpa mig? Tacksam för hjälp!!
  5. Beror väl på vart i Vättern du fiskar, finns många grundområden i norra delen av sjön.. Själv fiskade jag runt Stora Röknen och som sagt var det fantastiskt fiske.
  6. Du fiskar antagligen för djupt.. Själv fiskade jag på 5-7 m i helgen och fick en rekordfångst.
  7. Hallo, Mitt drev läcker olja, kommer ut från propellern ca 3-4 dl per vecka. Packningarna i överhuset bytta men utan resultat. Någon som vet vad det kan tänkas vara?? mvh KM
  8. Jag vill oxå veta innan jag beställer ett longblock därifrån...
×
×
  • Skapa nytt...