Har den gångna vintern haft isär min ålderstigna MD6A som ett sista försök att förlänga dess livslängd. Motorn är gammal och ägaren innan mig har nog inte gjort mycket av service på den. Nu har jag haft av topplocket och låtit provtrycka spridarna, slipat ventiler, bytt packningar (topp ventilkåpa), bytt olja filter, bytt bränslefilter och luftfilter. När allt kom på plats så var motorn till att börja med mycket svårartad. Jag fick då en känsla av att det inte blev tillräcklig kompression och pressade kompressionshandtaget ytterligare nedåt vilket i alla fall inte hade någon negativ inverkan. Lite bättre puffar från avgasröret. Efter att ha kört startmotorn under ca 2-3 minuter (inklusive korta pauser) så kom några antydningar till tändningar. Så småningom kom motorn i gång och då började det som jag inte fattar. Nu startar motorn om än lite motvilligt. Den går ca 10 - 30 minuter på tomgång innan den självdör. Och så fort jag lägger på belastning i form av propellerdriv så dör den. Frikopplar jag propellern och bara gasar så svarar den dåligt på pådraget och når kanske 10000-1500 varv som max. Fortfarande tycker jag ljudet från avgasröret har en rätt smattrigt karaktär, det smäller liksom en aning mer än förr i varje tandning. Skulle vara väldigt tacksam om någon har en teori vad som kan vara felet med hjälp av denna kanske vaga beskrivning.