Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025

ski_extreme

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ski_extreme

  • Placering
    Kadett
  1. Det är den med vit behållare och det är framförallt probemet med att det inte går att trima in som är akut. Detta uppstod helt plötsligt. Att trimma ut under belastning har inte fungerar under den tiden jag haft båten (förra ses).
  2. Hej Följande problem uppstod efter sjösättning: Det går inte att trimma in/ner drevet dock fungerar det att trima ut i tomgångsfart. Vad kan det vara för fel? Relän? Pumpen? Kolvarna? Oljan? Utförligare beskrivning av symptomen: Hade under förra ses problem med att det inte gick att trimma ut när drevet var under belastning (allt över tomgångsfart) detta struntade jag dock att åtgärda då jag kunde trimma ut till rätt trim innan jag drog upp båten i planing och sedan höll sig drevet där, det sjönk alltså INTE tillbaka (vilket torde tyda på att det är tätt?) I förra veckan när jag sjösatte fungerade det både att trimma in och ut när jag testade vid bryggan, körde sedan en sväng och på vägen tillbaka märkte jag att det inte gick att trimma in drevet, att trimma ut fungerar fortfarande. Det enda som händer när jag tycker på ner knappen är att det klickar i relät bak vid pumpen. Måste fixa detta, men vet inte vart jag ska börja så råd på vägen tas tacksamt emot.
  3. Hej Har sökt men hittade inte ngt som riktigt överenstämmer med min frågeställning. 1. Gasreglaget på min båt är extremt trögt, i tomgångsläget går det bra fram och tillbaka men när man ska gasa på så är det jäkligt svårt att gasa lite utan det blir gärna lite för mkt. Kan man smöjra eller ställa in detta på ngt sätt? Eller är det bara byta gasvajer som gäller? 2. Har ett 290DP där det inte fungerar att trimma ut drevet i annan fart än på tomgångsfart (ca 5 knop). Om man trimmar ut innan så håller drevet sig på plats men den orkar alltså inte under gång i högre fart. Pumpen jobbar men det händer inte ngt. Systemet har varit tömt på olja, jag har dock fyllt på och kört drevet upp och ner minimum 10 gånger för att avlufta systemet. Några ider om vad det kan vara och hur jag löser det?
  4. Har en Volvo penta V8 med ett 290DP drev, den heter VP 570 och är ifrån 1994, om du vill köpa nytt så kan du kolla med hansen marine, tror ev dom har ngn motor som kan tänkas passa.
  5. Ja, då är kylningen löst också..... Det var den ikke orginal impeller som ställde till det..... Åkte iväg och köpte en volvo penta orginal impeller och bytte till den och vipps så funkar det perfekt! Kommer aldrig någonsin välja en pirat impeller igen. (Även om dom tar väl bra betalt för orginal, 609:- för en impeller...) Dock så verkar startmotorn vara slut, så det blir väl till att köpa en ny där också, vi fick dock igång den efter en varsam knackning med hammare.. (men den sjunger på sista versen).
  6. Efter en del mekande med startmotorn, så startar motorn igen. Var troligtvis något med strömmen ner till startmotorn som var problemet. Dock kvarstår problemet att sjövattenpumpen inte pumpar. Vi har i dag kollat om impellern snurrar när motorn är igång och det gör den, men det kommer inte ngt vatten. Vi har även monterat bort pumpen och kollat så att den ser ok ut och det gör den också, DET BORTDE helt enkelt fungera, men det gör inte det..... Någon som har någon aning om vad detta kan bero på??? Senast ändrad av ski_extreme | 04 juli 2010 | 20:05
  7. Hej, hoppas ni kan hjälpa mig med detta högst irriterande problem. Motorn är en Volvo Penta 570, (V8, 5,7L Cheva smallblock är det väl i grunden) med ett 290DP drev. Följande process har genomgåtts; Sjösatta tidigt denna vecka, motorn startar utan problem efter lite körning på startmotorn (för att pumpa in bensinen). Sedan börjar motorn spruta ur sig kylvattnet (sötvattnet), det konstateras då att den inte får ngn kylning ifrån sjövattnet. Pumpen testas nu på flera olika sätt och det verkar som att den pumpar väldigt dåligt, lyckades till slut få den att pumpa när slangarna (externa) var fyllda i båda ändar med vatten. Vi har även testat att hälla vatten bakvägen genom drevet och det rinner ut fint, och vi har även provat med en annan pump(handpump) att pumpa upp vatten genom drevet och det funkar också. När vi skulle testa att med helt fullt sjövatten system koppla på pumpen igen så vägrar motorn att starta!! (vi har startat den flera gånger under testningen av pumpen och det har inte varit några som helst problem). (knäna är också avplockade och det verkar inte vara något stopp i dom) Nu klickar det bara när man vrider på täningsnyckel. Jag har provat att göra rent kontaktytorna på elkablarna, vi testat att koppla startmotorn direkt till batteriet med 2 plus kablar och det händer inte ett skit! Följande problem har jag alltså nu; 1. Motorn startar inte, det bara klickar när man vrider på tändningsnyckeln. 2. Troligtvis inte ngn saltvattenkylning (det vet jag dock inte till 100% för än vi får igång motor igen.) Är det någon som har några idér om vad detta kan beror på och vad jag kan göra för att det skall fungera, HJÄLP MIG! Börjar bli desperat att få komma ut på sjön, har inte åkt en meter med båten.....
  8. Hej Hoppas på att det finns lite bransch folk här... Jag är intresserad utav att köra R.I.B eller annan båt på heltid alt. deltid. Antingen som konsult via mitt egna bolag eller helst som anställd. Men hur hittar man dessa jobb, om dom ens finns? Eller är det bara egna företagare som kör sina egna båtar? Har sökt en hel del på google men hittar inte något som stämmer överens. Det är i Stockholms området jag är intresserad utav att jobba. Hoppas någon kan komma med lite tipps eller idéer.
  9. Tjena, e ny på motorbåtar.... Funderar på om det går att köra motorn (en VP570 innombordare) utan att ha drevet monterat? (bara på neutralen såklart). (anledningen är att båten står på land med drevet av monterat och jag skulle vilja se om motorn startar innan vi monterar ur den ur båten)
×
×
  • Skapa nytt...