Var ute på sjön och körde ca 1,5 h och sen stängde jag av motorn en timme ungefär. När jag skulle starta båten igen så gick den som en säck med skit.... jag ankrade upp på lämpligt ställe och stängde av motorn för att lokalisera felet, men fick alldrig i gång båten igen... de blev sjöräddningen som fick bogsera iland mig. var dagen efter och kollade på båten och den gick inte på 1:ans och 2:ans cylindrar... tog komp prov på dom och ettan visade 9,5 bar och tvåan ingenting... hmm.... tog bort ventilkåpan och såg att en stötstång var krokig och att avgas ventilen låg lägre ner än dom andra... toppen bort och såg att ventil sätet lossnat.... ända logiska förklaring jag har kommit fram till är att motorn stannat med den ventilen öppen och att toppen\sätet kallnat i olika takt och de var en spricka imellan in\ut sugs säterna.... Motorn som sitter i båten är en AQ170 B30 med tre st förgasare. men nu har jag fått tag i en b30 motor från en bil. Är det samma topplock på bil och marin b30? eller vad skiljer dom åt? MVH Tommy