Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025

JNordin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JNordin

  • Placering
    Kadett
  1. Du ska minska bränsletillförseln på förgasarna ( 2 port, eller 4 port) ?
  2. Ser nästan ut som startspärren, dvs. har du växel i bryter den spänningen till startmotorn.
  3. Om du sitter i båten och tittar på DIN vänstra sida på motorn, sitter alla rglage både till tändning och gaspådrag där. Närmare dig på DIN vänstra sida finner spjällen till förgasarna.
  4. Har en likadan mariner som misstände på låga varv och ej ville varva ur. Kompressionen bör ligga på ca. 8- 9 kg vid varm motor och strax under vid kall. Kolla följande: 1. Tändstiften elektrodavståndet, 2- taktare är känsliga när det gäller tändstift, kolla med bladmått. 2. Kontrollera så att spällen öppnar fullt. Ha motorn avstängd, lägg i växel och ge fullt, ta sedan och tryck på spällen för hand, öppnar dom fullt ? 3. I samband med att du ger gas skall även tändningen justeras, detta sker med en axel från mekaniken via spjällen, en arm som rör sig mot förgasarna då du lägger i växel och ger gas. Kontrollera dessa punkter och prova i första hand med att öka avståndet på tändstiften, det ger en hint om var problemet ligger, troligen i tändningen. Att minska till 11 stigning känns fel då den bör varva ur med en 13 Själv har jag 13 stigning och hade exakt samma problem som du, 18 knop var max. Efter kontroll av ovanstående punkter och med en kompression på 9 kg samt justering av förgasare och tänstift gör nu samma motor med en 4.3 meter lång båt 29 knop. Lycka till!!
  5. Låter som du ska se över/byta impellern. Kan vara så att skvalleröret är igensatt men säkrast är att göra ett impellerbyte ändå.
  6. Problemet löst, kabelbrott och tillslaget till starmotorn. Bara byta växelhusolja och impeller och ge sig ut för en provkörning
  7. Tog tillvara på en äldre Evinrude för renovering. Dock har den Selectronic vilket leder till min fråga. Är det värt att ens kosta på denna gamla spis om det enligt föregående ägare inte går att lägga ur backväxeln? Det har varit samma ägare på motorn sedan den köptes ny och den har få gångtimmar, och är i hyfsat skick. Dock kan jag inte få fram något årtal på motorn, vet någon hur? Då motorn var gratis och om den går att få att fungera kommer den att provköras på en liten Jofa Winth som idag lider av mariner 40 modell äldre.... Tacksam för svar!
×
×
  • Skapa nytt...