Gå till innehåll
måndag 19 maj 2025

Skantze

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skantze

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jo, det sitter en Bosch högeffektständspole med förkopplingsmotstånd som original, åtminstpnde på AQ170A modellen. Har tyvärr inget nummer på spolen men det kan du säkert få ifrån ngn pentahandlare. Köpte just ett nytt förkopplingsmotstånd till min AQ170A hso MICAB. 230 spänn för ett motstånd är saftigt, men det är i alla fall original...
  2. Jag köpte också en rostfri limpa av Union motor till min AQ170A. Tyvärr var passningen på bulthål och avgasportar under all kritik. Jag vet inte vad han använt som mall när han gjort den, men både portar och hål satt upp till 3mm fel, och åt olika håll! Jag stämde av den mot avgaspackningen. Mot toppen stämmer packningen perfekt men mot limpan var det så dåligt att det inte gick att få på limpan på toppen över huvud taget. För de 7000 kr limpan kostar numera tycker jag den borde ha passat. Hur svårt kan det vara att göra rätt från början? Det är ju bara att ta en gammal AQ170/B30 topp eller avgaspackning att måtta på... Nu tog det flera timmars att slipa upp portarna och bulthålen så att de passade. Jag använde tryckluftsdriven slipmaskin samt eldriven dremel. Ett antal slipstift gick åt en sats av biltemas sliprullar (art nr 20-824). Dessutom måste fästet även slipas ned på utsidan för att det skall gå att montera insuget. Bökigt. Min motor har dessutom sötvattenskylning med värmeväxlare, och med unionlimpan försvinner möjligheten att montera växlaren på de förlängda avgaspinnbultarna, som på originalet. Dessa bultar går tvärs igenom originallimpan, men det finns ingen möjlighet till detta på unionlimpan. Det blir till att konstruera någon slags fästen utanpå limpan istället. Mer bök... Jag har inte kört motorn än men jämför man limpan med originalet så inser man att avgasflödet i Unionlimpan knappast kan vara lika bra som i originalet. Originalets utblåsningsrör är ju mjukt böjda, och dessutom dubblas limpans volym efter den tredje cylinderns rör för att kompensera för mängden avgaser från cylinder 4-6. Unionlipman har raka rör med skarpa knäckar och samma volym rakt igenom. Jag kan tänka mig att om du tappat 500 varv på topp så kan det bero på större mottryck i limpan. Risken finns då att motorn även går varm. Som jag ser det är fördelarna med Unionlimpan är priset att den är rostfri. Nackdelarna är passningen. Jag sätter även ett frågetecken för flödet. Det återstår dock att se. Jag hoppas på att han tänkt på det och testat ut det när han konstruerade limpan.
×
×
  • Skapa nytt...