Hej Fredrik! Jag har haft exakt samma problem med min Archimedes 600! När jag startade motorn och gav fullgas så svarade den korrekt i några sekunder men därefter började den gå på halvfart. Jag gjorde ett test när jag körde och provade att rycka tändkablarna till respektive cylinder för att se om det blev någon skillnad. Ryckte jag tändhattarna till cylinder 2 och 3 så gick den sämre men ryckte jag ettan så gick den likadant! Jag misstänkte då att det hade något med bränslet att göra så jag gick och köpte en mekanisk bränslepump. Den betedde sig dock likadant ändå! (Jag kopplade bort den befintliga pumpen i motorn) Jag kollade då kompressionen och fick den till 10 precis som du på alla cylindrar. Tändningen var också okej! (Provade även att byta tändspolar mellan cylinder 1 och 2. Detta inträffade för 6 år sedan och därefter blev ag småbarnsförälder och hade annat att tänka på än en hobbybåt! Men i år hade jag gett mig f..n på att den skulle igång igen så jag gjorde ett nytt försök. Bytte alla bränsleslangar rengjorde hela bränslesystemet och startade den. Den gick precis likadant! Eftersom detta nu utvecklat sig till en vendetta mellan mig och motorn så gav jag inte upp! Jag gjorde ett sista test där jag kopplade bort den mekaniska pumpen och kopplade bränsletanken direkt till förgasarna. En kompis fick därefter stå i båten med tanken högt upsträckt för att ge bränslet fallhöjd ner till motorn och kan du tänka!!! Motorn gick som en klocka!!!! Jag gick då och köpte ytterligare en bränslepump och kopplade in parallellt med den jag tidigare satt dit och problemet var plötsligt löst! Var senast ute nu ikväll och den går hur bra som helst! Alltså så tror inte jag att din motor får för mycket soppa, tvärtom så är nog bränslepumpen sönder och kan inte ge tillräckligt med bränsle! Ett lätt sätt att kolla detta bör vara att få en bekant att pumpa på blåsan på bränsleslangen samtidigt som du kör båten! Varvar den upp då så vet du vad felet är. Lös det genom att försöka få tag på reservdelar till den befintliga pumpen (vilket inte är lätt till Archimedes) eller sätt in en elektrisk bränslepump! Gör då inte det misstag som jag gjorde! Med facit i hand så var jag felet på spåren men gjorde ett litet misstag när jag gick in på mekonomen och ville köpa en pump av dom. De frågade mig till vilken motorstorlek jag ville ha pumpen och jag sa till 60HK. En 2-takts motor på 60HK drar mer bensin än en 4-taktare och allt är ju 4-taktare i mekonomens värld. Hade jag tänkt på detta och tagit en större pump i inledningsskedet så hade inte min båt stått i 7 år. Hoppas att detta kan vara till hjälp! PS. Vet du föresten något om hur svårt det är att få tag på en propeller till våra maskiner? Min varvar inte tillräckligt! .DS