Gå till innehåll
fredag 06 juni 2025

Johan_med_Scampi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Johan_med_Scampi

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag inser att det finns fördelar med att ta in uteluft för att få ner luftfuktigheten men det betyder också fler hål och då faller hela grund resonemanget. Vi brukar ha lite öppnat i förluckan som sitter "ganska" nära där värmaren sitter idag för att på så sätt få in lite ny luft och det har fungerat ganska bra. Så jag kommer nog att försöka se om det går att använda en Wallas skorsten och går inte det och jag behöver ta upp nya hål så tycker jag att det finns fördelar med att ta in uteluft så då kommer jag nog att försöka få till det. Tack för alla kommentarer jag får återkomma när jag bestämt hur det blir. Ombyggnad ska ske i vinter.
  2. Jag förutsätter att du menar förbränningsluften, inte insugsluften som sedan värms upp och skickas ut inne i båten. Förbränningsluft från i närheten av avgaserna borde fungera, men.... ....jag skulle inte rekommendera att använda något annat för avgaserna än det Eber själva rekommenderar i alla fall. Detta p.g.a. avgastemperaturer m.m. Gjorde själv misstaget att använda mitt gamla Eberutblås när jag köpte en ny D4, och efter en sommar såg jag värmeskador på gelcoaten i genomföringen. Bytte till rätt modell och problemen återkom inte. När det gäller förbränningsluften så behöver den inte tas utifrån, om du har problem med slangdragning. Däremot är det mycket tydliga anvisningar om att insuget för luften som skall värmas skall tas utifrån och inte får hämtas i närheten av avgasutblåset - givetvis. Jag menar förbränningsluften. Du säger att förbränningsluften inte behöver tas utifrån och att luften som ska värmas ska tas utifrån. Det låter ju helt bakvänt i mina öron. Då finns det ju alltid risk för att man får in avgaser i båten även om de sitter långt ifrån varann. Jag föredrar att cirkulera luften inne och ta förbränningsluft utifrån. Mitt grundskäl till att jag vill behålla Wallas skorstenen är ju att jag inte vill ta upp något nytt hål och tycker att den skorstenen fungerat jättebra under alla år. Den släpper ut avgaser i mitten som av värmen stiger uppåt och suger förbränningsluft under på sidorna. Om jag bara kan få till anslutningarna så kommer jag nog att försöka. En fråga dock, avgastemperaturen är de högre för diesel värmare? Det skulle väl vara det enda skälet till att jag måste ompröva och välja annan lösning.
  3. Jag vill byta min gamla Wallas 1800B mot en disel värmare som sitter bakom toan mellan salong och förpik. När jag tittar på andra värmare typ Ebersprächer så verkar det svårt att dra insugsluft och avgaser. De har separata ansluningar. Wallas skortstenar har ju det i samma. Kan jag köpa en ny wallas skorsten och använda den till Ebersprächer? Någon som provat?
  4. Hej Stefan Tack för tipset: Jag har provat beta versionen och det gick bra. Jag hade för många waypoints som skulle konverteras, de har tydligen lagt in en begränsning men i full version ska det gå bra. Ska checka lite mer och och sedan kanske köpa en riktig version. Kommer dock att snegla på babel' s sida det borde ju komma en uppdatering där ... Återigen tusen tack, imorgon bär det av ut igen då kan jag samla turer som jag sen kan gotta mig åt i vinter.
  5. Hej Jag har köpt en Garmin GPSmap620 som vi nu har använt en vecka. Jag har inte haft GPS förut så jag är inte så van men skulle nu vilja kunna se mina rutter i Google earth. Jag sparar alla data i Garmin och då skapas en en userdata.adm fil som jag sen kan tanka över till datorn. Sen har jag hittat ett program GPSBabelGUI-2 som ska kunna kovertera format. Nu kommer problemet filformatet .adm finns inte med som alternativ ? Vet någon varför? Är det ett nytt filformat eller... / Johan
×
×
  • Skapa nytt...