Jag förutsätter att du menar förbränningsluften, inte insugsluften som sedan värms upp och skickas ut inne i båten. Förbränningsluft från i närheten av avgaserna borde fungera, men....
....jag skulle inte rekommendera att använda något annat för avgaserna än det Eber själva rekommenderar i alla fall. Detta p.g.a. avgastemperaturer m.m. Gjorde själv misstaget att använda mitt gamla Eberutblås när jag köpte en ny D4, och efter en sommar såg jag värmeskador på gelcoaten i genomföringen. Bytte till rätt modell och problemen återkom inte.
När det gäller förbränningsluften så behöver den inte tas utifrån, om du har problem med slangdragning. Däremot är det mycket tydliga anvisningar om att insuget för luften som skall värmas skall tas utifrån och inte får hämtas i närheten av avgasutblåset - givetvis.
Jag menar förbränningsluften. Du säger att förbränningsluften inte behöver tas utifrån och att luften som ska värmas ska tas utifrån. Det låter ju helt bakvänt i mina öron. Då finns det ju alltid risk för att man får in avgaser i båten även om de sitter långt ifrån varann. Jag föredrar att cirkulera luften inne och ta förbränningsluft utifrån. Mitt grundskäl till att jag vill behålla Wallas skorstenen är ju att jag inte vill ta upp något nytt hål och tycker att den skorstenen fungerat jättebra under alla år. Den släpper ut avgaser i mitten som av värmen stiger uppåt och suger förbränningsluft under på sidorna. Om jag bara kan få till anslutningarna så kommer jag nog att försöka. En fråga dock, avgastemperaturen är de högre för diesel värmare? Det skulle väl vara det enda skälet till att jag måste ompröva och välja annan lösning.