Gurravasa
Medlemmar-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Gurravasa
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har gjort en ny undersökning nu och jag har inte hittat något tecken på att den manuella tilten spärras av att man lägger i backen. Frågan är om det ska finnas en spärr som håller "klorna" på plats eller om klorna rostat och nötts ner successivt varje gång jag släppt ner motorn?
-
Tack för tips, jag ska göra en undersökning nu när jag vet vad jag ska leta efter. Det kan ju ha varit så att den del som jag tror rostat sönder skulle gripa om röret när man lägger i backen.
-
Ja, eller jag kunde innan något pajade. Då fällde jag bara ner den så var den låst, sedan drog man i en spak så lossade spärren innan man lyfte upp den. Det är två "klor" som den på bilden som hakar fast i ett rör. Klorna lyfts när man drar i spaken. Men jag misstänker att klorna var vassare innan men ansatts av rost och blivit för trubbiga. Det kan ha varit en rörlig del till som hakat fast runt röret men som rostat bort för det sitter rostig metall på insidan av klorna som kan ha haft den funktionen.
-
Hej, jag testade och den låser inte om man har backen i. Är dock osäker på om denna modell fungerar på det sätt du beskriver då den har en manuell spärr i nedfällt läge och en annan manuell spärr i uppfällt läge. Det skulle vara om det finns en spärr till som jag inte ser. Märkte problemet i somras när motorn flög upp när jag la i backen. Hoppades det var något jag kan fixa själv men det verkar mer komplicerat än vad jag hoppades.
-
Det är inga klor direkt, det är bara den rundade pinnen som syns på bilden. Jag misstänker att de har rostat bort. Jag hittar dock inte bilder eller beskrivningar av hur det ska se ut och hur det ska fungera.
-
Ja den kommer på plats men hålls bara på plats av en fjäder och "klorna" är ju nästan runda. När man ska släppa spärren och dra upp motorn så lyfter man av klorna från pinnen vilket gör att jag antar att tanken är att de ska gripa tag om pinnen mer än de gör nu. Eller så ska motorn hållas på plats av någon annan spärr, men jag ser inte var det skulle kunna vara.
-
Gurravasa började följa Manuell tilt motorn reser sig
-
Har en yamaha 40hk 2-takt med manuell tilt från början av 90-talet. När motorn är nedfälld ska den låsasfast av två klor så att den inte reser sig när man backar. Men om jag backar med mycket gas släpper den och motorn reser sig. Jag misstänker att klorna antingen rostat för de ser mest runda ut? Någon som vet hur det ska se ut eller vad denna del kallas så att jag kan leta reservdel. Tack på förhand! /Gustav
-
Kanon, tack för hjälpen!
-
Har en ca 15-20 år gammal HR460s, där gångjärnet som är av gummi till den förliga luckan gått av. var kan jag tänkas hitta ett nytt gummigångjärn mvh
-
Det är en liten HR460 sport. Jag var ute och pillade med det lite i eftermiddags. Jag tog bort plexirutan på styrpulpeten och la en bräda från fören till pulpeten (båten har mittpulpet). Då blir det en liten rygg under pressen, men jag får se om det räcker. Har skapat ett litet hål vid fören också där brädan sticker ut så att det kan passera luft under. Motorn har numer ett litet tak av pressening men är för övrigt otäckt.
-
OK tack för svaret. När du säger öppet Menar du att man ska försöka staga upp pressen så att det kan passera luft under den ovanför hela sittbrunnen? Något tips på hur man får till det på ett smidigt sätt? Stöttar ni upp pressen med något?
-
Hejsan! Fick förra helgen äntligen upp min lilla båt och den ligger nu på plats bakom garaget. Tänkte i år att jag skulle vara duktig och lägga en presenning över, vilket jag aldrig gjort tidigare. Kan ju vara skönt att slippa barr och löv och annan smut som lägger sig i båten annars. Det jag undrar är hur jag ska göra med motorn? Ska jag dra presenningen även över motorn eller mår den bäst av att få stanna ute i fria luften? Tänkte att det kanske blir stående en fukt i den om den är övertäckt så att det blir mer korrossion?
-
Tack för alla svar. Planen är klar. Jag köper en Teleflex SH8050 och en ny styrvajer på Kungsbacka Marincenter. Styrväxeln kostar 660 spänn och vajern runt 1200:- beroende på längd. Förhoppningsvis gör den nya vajern att båten blir mer lättmanövrerad även om styrväxeln är av samma modell som den gamla. Trevligt forum det här förresten. Jag kanske ska börja nörda mig lite mer med båten så att jag får en anledning att hänga mer här. /G
-
Vår båt är 4,60 och vi har den som badbåt i Onsala. När det blåser för mycket för att ge sig ut med den så blåser det även för mycket för att man ska vilja ut och bada.
-
Tack för alla svar igen. Det börjar klarna något för mig nu. Jag tror att jag kan avskriva hydraulstyrning eftersom det inte verkar finnas någon variant som enkelt kan installeras med min motor. Har kollat på Uflex och Baystar men ingen av dessa har min motor med i sina tabeller. Har inte heller hittat pris under 7000:- vilket är lite mycket för att lägga på min lilla balja. När det gäller mekanisk styrning så ser det bättre ut. Eftersom jag har en montering med ett motorbrunnsfäste så kan jag behöva lite extradelar men det verkar överkomligt. Det jag funderar på nu är vilken sorts styrväxel jag bör/kan välja? Min tanke är ju att jag vill att båten ska bli lättare att styra än den har varit. Att det varit så supertrögt kan ju förstås bero på att grejerna varit gamla och rostiga, så kanske blir det bättre bara jag byter till en liknande styrväxel och även byter vajer och styrrör? Eller ska jag satsa på en styrväxel med högre utväxling? Jag har hittat märkena Ultraflex och Teleflex på nätet och de verkar väldigt lika både prestanda och prismässigt. De enklaste modellerna kostar runt 700 spänn och verkar vara likvärdiga med den styrväxel med 2,5 rattvarv som jag dragit sönder kugghjulen i. Sen finns det ett antal varianter med fler rattvarv upp till 4,2. Priserna stiger upp till ungefär 2000 kr för de lyxigaste varianterna med No Feedback system etc... Tar tacksamt emot tips på val av styrväxel. Jag bor i Onsala utanför Kungsbacka och vill gärna ha tips på bra marinhandlare mellan Göteborg och Varberg dit jag kan bära hela mitt rostiga styrsystem och få bra hjälp att få fatt i rätt delar till skäligt pris.
