Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025

FredrikLindstrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om FredrikLindstrom

  • Placering
    Kadett
  1. Det blev Flipper 570. Priset justerades till båtens fördel och allmänintrycket av båten är högre än Scantic-objektet.
  2. I mitt fall så skiljer det ca 15.000 - 20.000 kronor och 11 år mellan båtarna. Flippern är den betydligt fräschare av dem båda - den är bara att lägga i vattnet och börja använda. Tyvärr är den utrustad med en gammal 60hk. Priset på denna är 70.000:- Scanticen är den nyare båten. Den behöver rengöras och poleras innan man vågar sjösätta. Hel och ordentlig i övrigt, bara skitig... utrustad med en 140hk, som även den börjar bli till åren. Priset på denna är 55.000:-
  3. En annan fråga - räcker det med en 60hk för att driva Scantic 575 / Flipper 570/575?
  4. Vilken blev det - och varför? Befinner mig i en liknande situation... [edit: stavfel:)] Senast ändrad av FredrikLindstrom | 16 april 2009 | 12:25
  5. Vi var och kikade på ännu en 1952:a i helgen. Det är en trevlig båt, men just det här exemplaret kan bli svårsålt. Mycket var kraftigt fuktskadat och då känns det olustigt att ens tänka tanken att köpa båten. Vem vet vilka otrevliga överraskningar man får längre fram? Men, man får väl se dessa resor som läropengar... // fredrik
  6. Har kollat på Fletcher, men de flesta som är till salu just nu är antingen för små, finns i fel ände av landet eller så missar de vår budget... Vi söker en trevlig amerikansk daycruiser, runt 18-20 fot, snygg och (i nödfall) övernattningsbar. De SeaRay/Wellcraft/Bayliner i rätt storlek vi kollat närmare på har varit i dåligt skick eller tokdyra. En risig båt kostar att fixa till. Dessutom tar det en massa tid och det är inget projekt vi letar efter. En för dyr båt lämnar inga pengar över för det lilla extra man kanske vill göra med den. Men men... en båt ska det bli. I värsta fall något litet, billigt, i väntan på den rätta // fredrik
  7. Hej på er! Kan en Bayliner 1952 Capri med utombordare vara nåt att ha? Många verkar ogilla de OMC-system (motor o drev) som finns på många äldre Bayliner. Jag är inte helt säker, men jag tror att en stor hänge-på-motor ser ful ut på en sådan båt... //fredrik
  8. Jag är helt novis på området - vad är så kasst med OMC? // fredrik
  9. Tack för ditt svar! Det lutar nog åt att det blir en amerikansk båt - om jag får välja Min fru verkar vara mer sugen på en Marieholmare och en vän vill få oss att titta på Ockelbo C20/DC21. Argh! Denna ångest! // fredrik Senast ändrad av FredrikLindstrom | 10 september 2008 | 22:29
  10. Hej alla! Sitter här och kurerar min förkylning med kaffe och annonssurfande Vi vill ha en båt till nästa sommar - vi är dock inte helt övertygade om vilken sorts båt vi söker. Det enda vi är helt överens om är att det inte skall vara en segelbåt eller en båt med utombordare. När vi summerar vårat sökande finner vi att vi hela tiden återkommer till dessa två typer: * Marieholm Catalina M22 * Bayliner 1952 / SeaRay (Seville/Monaco) Helt olika båtar! Helt olika prisklasser! Catalinorna är billigare (prisbild ca 30.000 - 60.000) än Bayliner/Sea Ray (prisbild ca 60.000 - 120.000) . Catalinan är inte lika snygg som de båda andra... men säkert mer praktisk. Vi har tidigare aldrig ägt en egen båt men det har funnits båtar i familjen. Båten kommer nog mest användas för dagsutflykter runt Västerviks skärgård men det finns alltid en risk för krav på övernattning. Till nästa sommar är vi (förhoppningsvis) fyra i familjen och det betyder nog att det kan vara bra med extra utrymmen... Så bra det är att skriva av sig lite, jag tror att jag har löst problemet. Vi skall fortsätta att leta efter en Catalina // fredrik
×
×
  • Skapa nytt...