Gå till innehåll
måndag 22 september 2025

NiMaHo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om NiMaHo

  • Placering
    Kadett
  1. Har lyft toppen, kännt på cylinderväggar och kännt på glidet av kolven i cylindern. Allt känns perfekt. Inget nyp eller skav eller repat. Hade det varit att det skurit så hade jag inte funderat på det alls. Allt verkar som ett mysterium eftersom ingen mekanisk skada verkar finnas. Min undran är om cylindrarna står i otakt med tändningen och därför ger ett större motstånd i kompressionen när insug/utblås inte är i rätt lägem ed cylinder-rörelsen.
  2. Har provat det med utan resultat. Men eftersom jag kan starta motorn med elstart på en cylinder i taget så kan det väl inte vara startmotorn. Den orkar ju dra runt en och två cylindrar men inte så det tänder.....
  3. Hoppas det fins någon vänlig själ här som vill hjälpa mig. Har ett problem och det är så här: På min båt sitter en 50 hk Force motor årgång 90 - ja, jag vet att det är amerikanskt och inget värt. Men... den har fungerat bra för mig förut och tidigare ägare fram tills för 2 år sen. Under en tur så stannade motorn utan anledning efter ca 5 min, gick inte att starta förrän den svalnat av lite. Detta hände vid 2 tillfällen. Bytte impeller för jag tänkte att det var nåt med kylningen. Nu vill den inte starta alls. Startmotorn orkar inte dra runt och få den att tända. Har nu haft båten liggande på vagnen under 2 somrar men vill nu ha i den med fungerande motor. Vad jag gjort hittills är att: * plockat isär startmotor o kollat kolen - ok * tagit bort förgasare och gjort rent - ok * öppnat och gjort rent avgasrören - ok * Kollat så att inte något blev fel vid ihopmonteringen av drivpaket efter impellerbytet Eftersom inte startmotorn orkar dra runt båda motorn så provade jag att starta med en cylinder i taget (alltså med ena tändstiftet bortskruvat). Då funkade det perfekt. Båda cylindrarna gick att köra en i taget. Men med båda går inte. VARFÖR??? Kan någon tala om för mig vad som kan vara fel. Är det hur cylindrarna står i förhållande till varandra och tändföljd/insug/utblås.....? Hjälp mig snälla....!!!
  4. Jag bugar o bockar för kunskaper o tips som ni delat med er av... Fick hjälp med att kolla batteriet vid belastning och det visade 0.02V. Därav har ett nytt batteri inhandlats och installerats. Nu är jag ute på sjön igen. Och vad gäller kombinationen Bayliner Force=Crap... Verkar mera som att batteri från Biltema är det enda som kan benämnas dom Crap i det här fallet!! Så min båt kommer att glädja mig o andra ett tag till
  5. Har en fråga om batterier och dess kapacitet. På min båt har jag en 50 hk Force motor från -91. Batteriet är ett 12 V/44Ah. Även om jag har laddat batteriet under natten, monterar det i båten och försöker starta så går motorn bara runt några varv och sen klickar det bara. Efter ytterligare några startförsök finn inget liv alls i motorn. När jag mäter över polerna visar batteriet 12,88 V och även vid motorn. (Har inte lyckats mäta vid belastning). Min undran är om 12V/44Ah är åt h-e för lite eller är det nåt annat fel? Någon som vet om min motor laddar/ska kunna ladda batteri vid gång? Ni kloka forumbesökare kan säkert ge mig tips och info om mitt dilemma. Jag vill ju ut på sjön... Senast ändrad av NiMaHo | 21 maj 2009 | 13:40
  6. Har en fundering på att montera SmartTabs på min båt. Kruxet är bara att dom antagligen inte får plats. Därför vänder jag mig till detta forum för att ställa en enkel fråga: Hur lång är gasfjädern? Storleken på trimplan har jag koll på men just längden på gasfjädern är jag osäker på. Min båt har ingen slät akterspegel utan svänger ut som ett trappsteg - se bilden. Har ingen möjlighet att a mig till butik för att kolla så jag hoppas på ett klokt svar här på MG. Senast ändrad av NiMaHo | 21 oktober 2008 | 18:19
  7. Har tänkt på det med. Vill ju inte vara orsk till stora skador på varken min eller nån annans båt på slipen. Men om man förankrar pressen runt garaget och garaget i trailern - mitt ekipage väger ju ändå närmare 1500 kg - då tycker jag det borde stå kvar. Om pressen blåser åt h-e får jag väl köpa en ny. Fast då e väl kanske risken att ett tak med plyfaskivor är en större risk. Som sagt - är väl dumsnål. Får höra med folket på slipen om utsattheten för stormar där och hur andra löst det.
  8. Kul att se en ritning på min idé. Har haft båt nu i 4 månader och det är ju snart dags att ta upp den. Har funderat på förvaringen under vintern och lurat på exakt den lösning som finns ritningar på länkarna ovan. Men presenning verkar ju vara nästa steg att fundera på. Man är väl dumsnål men jag funderar på att köpa en billig press på t.ex. Jula, Rusta eller ÖB. Dom e ju inte jättestarka men.. Om man läger tak med tunn plyfa och spänner pressen över och sen klär sidorna så bör det väl hålla, eller...? Bygget lär väl kosta en del men jag får väl utnyttja min bror som jobbar på brädgård - rikstäckande företag med namn som börjar på B... och slutar på ..-ers. Nåt ska han väl betala tillbaka efter åkturerna i somras. Senast ändrad av NiMaHo | 22 september 2008 | 09:58
  9. Nordin!! Dom mått du anger är exakt som på min motor. Efter lite småbadande gör att få bort propellern så uppdagades det du ser på bilden. Är det ok? Nej knappast. Blir till att införskaffa en ny propeller i morgon. Och sen ett nytt prov om det går bättre.
  10. OK. Ska ner o klättra på båten i morgon. Tackar!!! Uppskattas verkligen
  11. Har inte måttet i huvudet men jag vill minnas att den är ca. 60 mm från topp till bas. Enligt mina funderingar, beräkningar och antaganden bör den vara närmare 75 mm för att täcka brytpinne o nå ner till propeller.
  12. Tack för tipsen. Har kommit en bit på väg med att i alla fall fått tag i pinnen. Men när det gäller konan så påstår han jag köpte pinnen av att det är rätt kona. Jag kan tipsa om en liten butik utanför Eskilstuna som tar hand om gamla motorer o tar delar från som han säljer till intresserade - Marinhallen. I ovan nämnda butik fick jag veta att konan är rätt men att pinnen saknas. Den har jag köpt men frågan kvartsår - hur få den att sitta fast? Eftersom butiken inte kunde förstå vad felet med glappet är så var en fundering han hade om gummibussningen sitter rätt. Inget mer än pinnen saknades enligt dom. Kan nån förklara för en motornovis vad han menar o hur man ser detta??
  13. Har på min båt märkt att propellern sitter löst. Min fråga är om detta är rätt? Ni verkar ha perfekt koll här så jag hoppas att det finns ett svar.... På bild 1 ser ni hur propellern är med motor uppfälld. Ser väl ok ut? Men när jag känner på propen så kan jag flytta den utåt, den sitter löst - bild 2. Motorn är en 50 hk Force -91 på en Bayliner 1700 oxå från -91. Min fundering är om det påverkar farten på båten om det nu är så att den sitter löst. Båten vägrar gå upp i plan om man är fyra pers i båten - 2 vuxna och 2 tonåringar. Med bara 2 vuxna så planar båten ut o farten är god (ej uppmätt). Men åker vi fler så... ja farten avtar om man säjer så. Och ja, jag vet... 50 hk är inte mycket. Men ändå. Jämfört med vad alla andra knökar i sina båtar så borde jag kunna hänga med då familjen är ute och åker. Som sagt, det finns massor av kunniga personer här så jag räknar med att få ett klokt svar från er. Senast ändrad av NiMaHo | 26 juli 2008 | 14:35
  14. Har nu köpt min första båt - en Bayliner från -91. Nära jag fick hem den och började peta med det som behövdes innan sjösättning fann jag en givare på båten för ekolod av modell Apelco. Har nu letat på nätet för att hitta denna modell och fann att det som en gång suttit i båten är en Apelco L360. Finns här någon som vet om det går att få tag i huvudenheten till denna? Kan man kanske använda en anna enhet till denna givare? Lite tråkigt med bara en givare för djup, temp och knop. Har ingen lust att köpa nytt eftersom jag kanske inte har båten kvar mer än till nästa säsongs slut...
×
×
  • Skapa nytt...