-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bombis75a
-
Placering
Kadett
-
Det skall jag göra, tackar.
-
Lite osäker för det var i vintras men jag får lossna alla förgasare när jag tar upp båten i höst och köra en rejäl rensning och eventuellt byta alla munstycken. Just nu fungerar den hyffsat med problemet som choken löser men som inte händer så ofta. Får hoppas det är skit i någon förgasare för det känns ändå hyffsat lättåtgärdat. Tack för tipsen!!
-
En av grejorna jag gjorde först var att öppna allt på förgasarna och blåsa rent med tryckluft. Det verkar inte som det räckte. Vad mer för åtgärder kan man göra för att göra rent förgasare? Typ låta dom ligga i bensin över natten så allt skit löser upp sig?
-
Har tyvärr inte hittat någon lösning på det än. Men så länge det bara är detta lilla felet så kan jag leva med det. Men om någon känner igen felet så hade jag uppskattat om någon skriver det eller har idéer om lösning till det. /Anders
-
Jag blir inte riktigt klok på min motor. Jag provade att felsöka ute på sjön när den gick dåligt (när den kändes som den gick på färre cylindrar). Tog ut en tändhatt i taget och provade skillnaden. För min del kändes det som den mittersta cylindern vars tändspole jag bytte för ett tag sedan innan. Så jag bytte tändhatt kabel (original, dyr!!) samt att jag bytte plats på översta och mittersta tändspole för att se om felet flyttar sig. Efter det hade jag lite problem att starta upp den. Men då gick den bra helt plötsligt. Vad jag fortfarande har problem med då och då är att om jag stannar motorn efter jag kört ett tag och när jag sedan startar och kör iväg så känns det som den går på färre cylindrar igen. För att lösa detta får jag: 1. Stänga av motorn 2. Starta motorn med choke (då startar den men dör automatiskt efter 2sek) 3. Starta upp den utan choke (tar ca 5sek innan den startar). Men kör jag såhär så startar den fint och då går den bra igen. Väldigt mysko och det känns som det är något med bensinen och inte cylindrarna eller något. Nu rullar den iallafall så får se hur mycket arbete jag orkar lägga ner mer.
-
Fått gjort rent kolvarna och köpt nytt topplockspackning. Lossat alla sladdar till tändspolarna, power pack m.m och slipat lite på ytorna och satt på allt igen. Dock såg jag att ena tändspolen var rostig (se bild). Kan det göra att den är kass under belastning? Får gnistor på alla tändstiften på land och det räcker inte med att köra spolmuff eller vattentunna för att få tillräckligt med motstånd som riktigt vatten. Så jag får skruva ihop allt och sjösätta båten och testa tändningen. Tänkte först köra tills jag märker att den går på 1-2 cylindrar (som den brukar) och då stanna snabbt och kolla tändstiften efter gnistor. Alternativt att jag lossar en tändhatt i taget och ser om den går likadant. Kan jag utesluta en cylinder så tänkte jag byta tändspole och se om jag kan utesluta en tändspole. Har förresten köpt nya tändstift (original) Tänker jag rätt om felsökningen? Någon som har andra förslag på felsökning när jag skall prova? Om det inte är en tändspole så kanske det är power pack eller något annat. Vet inte hur jag skall prova vidare isåfall. Frågade förresten om tändningen på Emilssons motor och han sa att tändningen skall inte ändras om man inte varit där inne och pillat. Men skall nog ta med mig en stroboskopslampa för säkerhets skull och kolla nästa gång. Hälsn Anders
-
Tack så mycket för tipsen och länkarna. Skall kolla lite mer på el sidan och återkomma efter helgen.
-
Jag hade varit tacksam för tips hur jag kan hitta felet på min gamla Evinrude 70hk från 1976. Har sökt efter liknande fel i forumet men har tyvärr ej hittat. Har tyvärr 6mil till båten så kan mest meka på helgerna Felbeskrivning: Motorn har väldigt dålig effekt. Går troligtvis på 1-2 cylindrar istället för 3st. Toppfart i dagsläget kanske 5 knop istället för 18 knop (har gjort 30 knop som ny hörde jag). Går upp i varv långsamt. Även om jag står stilla och höjer tomgången. Ibland när jag gasar från halvgas till helgas så dör den. Men ibland går den upp i varv men som sagt kommer inte upp i mer än ca 5 knop. Dock ibland kan den komma upp i kanske 10-12 knop men inte sista gången jag körde den. Sist när jag körde långsamt (så långsamt det går) så puffar den på i kanske 2-3min och sedan går den ner i varv och dör. Då måste jag choka den samtidigt som jag startar för att den skall tända och då dör den direkt men sedan startar jag den utan choke och då startar den direkt och kan puffa på i 2-3min till. Åtgärder som jag provat: Kollat bränsletillförseln på lite olika sätt: Det är självtryck så jag har provat att pumpa upp bollen till tanken och den blir hård. Har även provat att föra ner bensinslangen i en ny fresh bensindunk och pumpat upp trycket men utan skillnad. Jag har bytt bensinslangarna ifall den drog tjuvluft eller om det var läckage. Kollat bensinfiltret. Gjort rent förgasarna (kan kanske göras bättre) Bytte till genomskinlig bensinslang till den del som fördelar bensinen till dom tre förgasarna och det var inga konstigheter med bensinflödet (inga bubblor m.m.) när jag provade att köra motorn. Har bytt tillbaka till riktig slang igen. Kollat tändstiften och gnistorna såg bra ut Fick hjälp med att kolla kompressionen (vet ej värden men dom var inte mycket avvikande och han tyckte dom var okej) Öppnat topplocket och det var inga repor i cylindern men dock var kolvarna rätt sotiga (ca 1-2mm tjockt lager på 3/4'ar av golvarna). Skall göra rent dom nästa gång men det är ju inte själva problemet men det kanske gör att den får lite mer effekt. Men det säger ju lite om felet. Grejer jag fått tips om från polare (ej båtexperter): Förgasaren, kanske för mycket bensin eller luft? Hittade ingen skruv sist på förgasaren där man justerar blandningen men jag kollade inte så noga. Nästa gång får jag söka igenom efter skruven. Kanske är två av dom helt fel inställda. Tändningen, att den tänder vid fel tillfälle och att den då kanske bara går på 1-2 cylindrar. Låter tipsen vettiga eller kan det vara några andra fel? Förgasaren kan jag prova själv men med tändningen vet jag inte hur jag skall göra. Från tändhattarna går det till tre separata tändspolar och in i den dosa med lite kopplingar. Har ni tips på info hur jag kan kolla/justera tändningen? Eller länkar till bra beskrivningar. Tack på förhand. Mvh Anders
