Gå till innehåll
torsdag 19 juni 2025

crownie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om crownie

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan! Är själv inne på min tredje crownline och kan varmt rekomendera dessa båtar. Mycket kraftfullt byggda med många smarta lösningar samt mycket fin gealcoat. var och tittade på de mesta marknaden hade att erbjuda men fastnade för crownline igen. köpte själv en 270cr isf 250cr är i grunden samma båt men de xtra foten gör otroligt mycke på både inne och yttre utrymmen. det mesta av förlängningen ligger i midcabinen vilket är ganska liten i en 250cr vilket gör att ytterytrymmen blir större. sedan skiljer det även ganska mycket på djupet höjden och bredden i fören samt pentryt (bättre takhöjd) har kört min hela denna sommar och är supernöjd
  2. skulle satsa på en crownline om du väljer en USA båt. helt överlägsen alla andra märken http://www.blocket.se/vi/17605032.htm?ca=14_s&last=1
  3. Jag skulle titta lite på en Crownline 270cr.. var själv runt o tittade på det mesta i denna storleksklass innan jag fann rätt båt. Kvaliten på gjutning o gelcoat är inte i jämförelse med tex sea ray o monterey. snyggare design som först på 08:or kommer på andra märken.
  4. det som är konstigt är ju att problemet upphör när jag drar jorden i båten till landjord. men när jag kopplar transformatorn avskild från landjord så får jag en så hög förbrukning. fas o nolla är rättkopplat då den annars varnar för polarity fault.
  5. samtliga uttag har jord samt kopplat till de 110v komponenter som finns monterade (spis micro kyl ac varmvattenberedare) denna jord är sedan sammankopplad med motorblocket har prövat att koppla loss den jorden då drar transformatorn ca 5 amp om inte jorden är kopplad upp mot landjord. Vad är det som gör att jag får en så pass hög ström på jorden när jag kör systemet helt avskilt? tack..
  6. har problem med min landström i båten. har monterat en skiljetrafo kopplad enl följande. 220v sidan: fas nolla till lindningen jorden till transformatorns mittpunkt järnkärnan. 110v sidan: fas nolla till lindningen samt jorden kopplad som skyddskrets till nollan. på land fungerar allt perfekt. sitter an panel i båten promariner prosafe som vanar för ev galvansika strömmar samt jordfel även en lampa för reverse polarity. allt lyser ok och grönt. har haft en förbrukning på 220v sidan på ca 2-5 amp beroende på hur många förbrukare på 110v sidan som varit inkopplade. Nu till problemet. när båten sjösätts fungarar allting som det ser ut. alla lampor och inikatorer fungerar ok o visar normalt. men efter ca 20-30 minuter slår transformatorn. efter en del kontroller har jag nu kommit fram till att när landstömmen kopplas till och inga förbrukare används så drar transformatorn ca 10-12 amp (inte konstigt att den blir varm) vad jag kommer fram till så går strömmen ut genom båtens jord 110v jorden de gröna kablarna är sammankopplade med motor (chassi) så jag kör alltså ut ca 10 amp rakt ut i vattnet. inte bra. enl kopplingsschema är båtens 110v system jordat i motor mm. efter mycket mätande och med hjälp av en elektriker har vi nu kopplat så att båtens jord går överbyglat för bi transformatorn och upp i landjord. ( har ca 1-3 volt i jordkabeln då samt ca 0.1 - 0.19 amp i kabeln. jordfelsbrytaren löser ej. är det ok att köra så eller kommer jag få galvanisk ström? vad beror det konstiga jordfelet på som jag kopplat från början? tack
×
×
  • Skapa nytt...