Gå till innehåll
tisdag 25 november 2025

kalleman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kalleman

  • Placering
    Kadett
  1. Till slut så löste det sig med den större aktören som fick eld i baken, Tack alla för era inlägg!
  2. Jag har varit på jakt sedan dec 08 efter ngn som kan tillverka ett nytt kapell efter mallning i GBG. Efter ha blivit lovad att detta skall fixas och lev innan Midsommar av en större aktör, och sedan händer inget efter 6 besök och 12 samtal, så söker jag seriösa leverantörer/hantverkare som håller tider och budgetar... Snälla, om ni har bra erfarenheter av snabba och duktiga kapell-makare, skriv en rad! Blöta Hälsningar ifrån Västkusten
  3. Jag skriver nytt efter nästa vända, skall byta säkringar, kolla bränsleslang och pump, byta och jorda om. Ev en ny tändspole - igen, eftersom det är konstigt att det uppstår efter 10 min, dvs när motorn blivit varm. Vi hörs! Kalle
  4. Hej och tack för mail och förslag! Jag är skitbra på att göra film - men inge vidare på motorer tyvärr. I GBG området har jag varit på alla som varit officiella V8 fixare, och just OMC rynkar folk på näsan åt, även om det är en relativt enkel motor utan insprutning etc. Jag fått vända mig till bilmeckare med båtkunskaper...Jag har fått rek en kille på Turin Marin som heter Peter som skal vara en OMC gud. Men har har aldrig ens svarat på mina samtal eller meddelande... Vi nystade upp kabelhärvan, och såg till våran fasa att man tillomed bytt färg på samma kablar via skarvar! Glapp, ärgiga säkringar (sitter två stora 50A glassäkringar till motor/tilt, beställt nya från Sthlm. Så el/jord/bränsle är mina närmaste felkällor. Annars hade det ju inte blivit bättre när man tiltar drevet. Tändspolen är bytt också. Jag fortsätter jobba! Trevlig helg och nationaldag, Kalle
  5. Tack som tusan Patrik! Bra och uttömmande, skall bocka av dom imorron och gå till botten med detta, Hoppas jag kan vara till hjälp någon gång, Soliga hälsningar, Kalle i GBG (inte så van vid detta forums upplägg, därav mina två postningar etc.)
  6. Hej alla i OMC forumet! Jag har en fin Croupier 24 DC med en OMC 5.7 i. Motorn har fått en rejäl renovering efter startproblem förra sommaren. Nya tändkablar, stift, renoverade toppar och nya ventillyftare, bytt till brytarlöst också. Mitt problem är att motorn tappar varvtal och kraft efter ca 10 min i marchfart från att den varit kall. Den börjar bluddra. Det osannolika är att om man använder trim tilten (märkte det när jag kom åt den av misstag) så kom krämen stötvis tillbaka. Det måste väl vara ett el fel? Tilten belastar ju elförbrukningen...och jag tänkte att generatorn lev för mycket eller för lite ström. Kanske ett relä? Termostat? Mycket tacksam för ideér om detta - Kalle i Göteborg
  7. Jag har renoverat toppar, nya stift, kablar, ventillyftare, bytt till brytarlöst, testat komp och ställt tändning. Motorn startar fint, och när den är kall, så går den superfint i ca 10 minuter. Sedan tappar den varvtal, och bluddrar mer och mer, ner till bara 700 varv... Det lustiga är att om jag trycker på Powertilten, så kommer krämen tillbaka! Detta måste väl vara ett strömfel eller? Generatorn levererar för mycket eller för lite ström? Ngt relä? Bensinpump? Är det någon som vet så vore jag evigt tacksam! Kalleman Göteborg.
×
×
  • Skapa nytt...