hej och tack för visat intresse jag har också funderat lite över om det kan vara något hål i blocket på insidan har hört att det är vanligt att undre packboxen går sönder om motorn blir för varm och det ska tydligen vara vanligt på penta 140 , men på min så har jag haft lite koll på tempen och jag har rikligt med vatten sprutande ur den och den undre packboxen ska tydligen göra så att man tappar insugsvacum , men då tycker jag ju att den inte skulle gå på den undre cylinden en liten fundering är över hur soppa pumpen fungerar , jag hade fått för mig att den fungerade på insugsvacumet endast men här så ser man ju att när kåpan med termostaten är demonterad så går det en kanal till soppapumpsanlutningen samt in i vevhuset och då tycker jag att det borde bli rundgång på avgaserna ner till vevhuset , ska det vara på detta viset eller har det hänt något där ? ska det vara pluggat in till vevhuset ? om det ska vara öppet in till veven så suger han ju under insugningsfasen in avgaser där i stället för bränsle blandningen , nu är ju inte hålet till soppa pumpen större än ca:6 mm men nog borde det påverka insuget på låga varv detta om hur det fungerar med driften av pumpen är ju spekulationer så är det någon här som vet hur det fungerar så blir jag tacksam för nu blir jag gå hårig väldigt snabbt mitt tele nr är 070 7644514 om någon vill ringa och ge mig tipps och mitt namn är anders