Gå till innehåll
tisdag 23 december 2025

Munther

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Munther

  • Placering
    Landkrabba
  1. Munther

    Växelfel

    Vänder mig åter till alla som kan hjälpa. Har sjösatt och fått ett problem. Har en Yanmarmotor med ett backslag som heter Kanzaki-Hurth KBW 10. Framåt greppar den inte omedelbart. Måste varva upp och dra tillbaks till tomgång innan den hugger. Back är perfekt. Har hört av besserwissers på klubben att den kan becka ihop lite under vintern, men sug ur oljan, fyll backslaget med diesel och låt stå nån dag. Sen fyller du ny ATF och varvar motorn utan växel så du får lite oljetryck i det men jag vågar inte.. Diesel och ATF-olja?? Andra säger justeringsfel på enhandsreglaget. Visst. Om jag tar bort wiren till backslaget och trycker till med handen på växelföraren (på backslaget) kan jag få det att koppla direkt, men jag hittar ingen justering vid handkontrollen. Har ett tidigt 80-talsreglage från Morse. En spak och en knapp under som man drar ut eller in för att lägga i eller ur växeln. Var justera??? Kan jag göra nåt eller är det läge att ta upp båten, lyfta motorn och renovera backslaget? Lägga hela säsongen i malpåse?? De jag talat med har inte tid att göra en genomgång av backslaget innan hösten..
  2. Munther

    Delphin

    Hej. Nån som vet var jag kan hitta nån information om en norsk? snipa som kallades Delphin. Googlar jag hittar jag bara om Bella delphin, men det är inte den. Jag ska titta på den till helgen, men skulle vilja läsa på lite innan. Denna snipa är från -82 och är 6.8 m och av vad jag förstått norsktillverkad. Tacksam för info, bilder eller tips på nån hemsida där man kan läsa lite.. Tommy
  3. Tack för tipset om urkapningen av golvet. Visste inte att kölsvinet var fyllt, men det får vi lösa. Hur stor tank fick du plats med där? Såg din bild och tyckte om iden. Vi har 2 tankar a 50 liter. En på var sida, under stolarna. Skulle tjäna utrymme om jag kunde föytta ner dem i kölsvinet. Ok att motorn kan vara underdimensionerad, men dels har den varit sötvattenkyld, så blocket borde ha klarat sig bra. Tycker inte att den gått så tungt heller. Vi köpte den i sjön och körde hem den förra helgen från karlbergs kanal till gustavsberg. Låg ständigt mellan 15-17 knop och hade en mycket rimlig soppaförbrukning. Knappt en liter/distans. Fortfarande är min fråga i första hand plastreparationen. Ska jag använda epoxi eller???
  4. Munther

    Hej

    Ny på sajten och dessutom förstagångsägare av en planande båt. Efter 15 år med träbåt och dunk-dunk gav jag upp denna sommar då det varit skadegörelse vid vår marina och gamla bettan 74 år gammal blev inlöst av försäkringsbolaget (All heder till dom, svenska sjö har ställt upp förträffligt). Med sorg i hjärtat naturligtvis, men om samma sak händer igen (kablarna till nivåvakten klipptes av) är oddsen större att en plastbåt flyter längre under de 5-6 dagar det tar mellan vi tittar till båten under sommaren. Jag har mycket att dela med mig av, så jag hoppas jag kan bli en tillgång för sajten. Mycket duktig på motorer och snickerier, men kommer att behöva hjälp med sånt som är nytt för mig. typ plastlagningar, trimplan, hydraulik mm. Som ni kanske förstår är jag en sån som gillar att jobba med båten under vintern så min första fråga gäller reparation. Vi har köpt en äldre fjord -21. Skrovet är mkt bra och en ny VP AQ 130 är installerad 2005. Vi har ett VP 100 drev. Men golvet i sitt brunnen sviktar (delaminering) och jag har tänkt kapa ur typ 40x 50 cm, dels för att få en permanent inspektionslucka till kölsvinet men också för att kunna komma åt distansmaterialet och få bort fukten. Frågor: 1. Kommer urkapningen att påverka skrovets stabilitet? 2 Ska jag kapa ur hela golvet för att vara säker på att få bort all fukt och lägga i nytt golv med nytt distansmaterial? Eller kan jag gröpa ur det skadade distansmaterialet genom min lucka och fylla utrymmet med tup Bostik care seal eller polyuretanskum efter genomtorkning. 3 Har även en liten kölskada som ska repareras och mina största tveksamheter är ifall jag skall använda epoxi eller något annat??? Har hört att försäkringsbolagen inte accepterar lagningar med epoxi!! Tacksam för lite hjälp såhär i början och hoppas jag kan bidra med något i andra frågor.
×
×
  • Skapa nytt...