Ny på sajten och dessutom förstagångsägare av en planande båt. Efter 15 år med träbåt och dunk-dunk gav jag upp denna sommar då det varit skadegörelse vid vår marina och gamla bettan 74 år gammal blev inlöst av försäkringsbolaget (All heder till dom, svenska sjö har ställt upp förträffligt). Med sorg i hjärtat naturligtvis, men om samma sak händer igen (kablarna till nivåvakten klipptes av) är oddsen större att en plastbåt flyter längre under de 5-6 dagar det tar mellan vi tittar till båten under sommaren. Jag har mycket att dela med mig av, så jag hoppas jag kan bli en tillgång för sajten. Mycket duktig på motorer och snickerier, men kommer att behöva hjälp med sånt som är nytt för mig. typ plastlagningar, trimplan, hydraulik mm. Som ni kanske förstår är jag en sån som gillar att jobba med båten under vintern så min första fråga gäller reparation. Vi har köpt en äldre fjord -21. Skrovet är mkt bra och en ny VP AQ 130 är installerad 2005. Vi har ett VP 100 drev. Men golvet i sitt brunnen sviktar (delaminering) och jag har tänkt kapa ur typ 40x 50 cm, dels för att få en permanent inspektionslucka till kölsvinet men också för att kunna komma åt distansmaterialet och få bort fukten. Frågor: 1. Kommer urkapningen att påverka skrovets stabilitet? 2 Ska jag kapa ur hela golvet för att vara säker på att få bort all fukt och lägga i nytt golv med nytt distansmaterial? Eller kan jag gröpa ur det skadade distansmaterialet genom min lucka och fylla utrymmet med tup Bostik care seal eller polyuretanskum efter genomtorkning. 3 Har även en liten kölskada som ska repareras och mina största tveksamheter är ifall jag skall använda epoxi eller något annat??? Har hört att försäkringsbolagen inte accepterar lagningar med epoxi!! Tacksam för lite hjälp såhär i början och hoppas jag kan bidra med något i andra frågor.