Gå till innehåll
onsdag 22 oktober 2025

molinda

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om molinda

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag tror att det är en viss skillnad mellan att bara tömma vattenavskiljaren och att byta filtret. Vid filterbyte tömmer Du ju hela systemet i princip efter avstängningskranen och då blir det ju en stor volym som skall återfyllas att det är ganska stor sughöjd oftast upp till pumpen. Allt detta tror jag inte pumpen riktigt orkar med. Det är i vart fall min erfarenhet från mitt första filterbytet. Då hade jag samma problem som Du till dess att jag med en annan och kraftigare sugpump sög upp bränslet till pumpen först och sedan hjälpte till med spaken. Det fungerade mycket bra och har gjort det sedan dess. Jag tror dock inte pumpen tar skada av att gå torr då det är en helt mekanisk pump. Lycka till. Mvh Matte Senast ändrad av molinda | 16 juni 2007 | 12:38
  2. Har Du provat att pumpa manuellt med pumpen på plats samtidigt som Du startar motorn? Jag har också en B30:a och gör precis som Du på våren. Byter bränslefilter. Lossar slangen in till pumpen, kopplar på en pump från Biltema och fyller filtret samt suger upp bensin till slutet av slangen. Återansluter till bränslepumpen. Skickar sedan in hustrun eller sonen i hytten för att köra igång motorn samtidigt som jag bearbetar pumpen manuellt med spaken på undersidan. Det brukar bara behövas några rejäla tag med den mauella pumpen så sparkar motorn igång. Lycka till!
  3. Det här låter misstänkt likt det problem jag hade på min B30 förra året. I så fall suger systemet luft, istället för vatten, någonstans på vägen från intaget fram t o m impellern. I mitt fall var det sjövattenfiltret som spökade. Hade tagit upp det och gjort rent. Återmonterat helt korrekt men packningarna tätade inte. Det var helt omöjligt att lokalisera felet med båten i sjön. Det enda som var tydligt var att kylningen inte fungerade. Allt slutade med att vi lyfte båten kopplade på en vattenslang, kopplad till vanlig vattenledning, på intaget och skruvade på ett försiktigt tryck. Då såg vi att det läckte rejält vid sjövattenfiltret. Åtgärdade detta och så fungerade allt som det skulle igen. Nu i vår när jag ställde iordning båten för sjösättning visade det sig att motorn inte sög in vatten igen, när jag kollade med en slang i en hink (på motsv sätt som man gör på hösten med glykolen). På med en slang igen och då visade det sig att jag slarvat med tätningen av impellerlocket. Slutsatsen är alltså att Kolla innan sjösättningen att systemet verkligen suger in vatten korrekt. Om inte koppla på en slang och se var det läcker. Lycka till. Senast ändrad av molinda | 15 juni 2007 | 23:25
×
×
  • Skapa nytt...