Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025

CMSj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om CMSj

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tanken rengjord! Vattenavskiljande filtret utbytt till två vanliga bräslefilter. Nu går motorn som den ska!!! Funderade mycket på hur tanken skulle rengöras... Hålet för bränslemätaren får man ju inte ner någon hand i direkt. Efter flera dygns vädrande stank det fortfarande av bensinångor i hålet. Borde väl kunna använda motorrumsfläkten för att suga ur ångorna och sedan använda dammsugare (!?) för att få upp skiten... Faktum är att förlängning av slangen till motorrumsfläkten (dammsugarslang och trasa/tejp) funkade - inte bara till att suga ångorna, utan även för att få upp ca 0,5 dl silikon slamsor och sandkorn och allt annat som fanns där! Borde väl egentligen ha sparat allt silikon som vi samlat ihop, från tanken, genomföringen, slangen och vattenfiltret - för att visa förra ägaren :-( Hoppas nu bara att bräslemätar locket tätas tillräckligt utan allt dit kletat silikon. Väntar nog till upptagningen med att kasta mig över värmeväxlaren, nu har det bara försvunnit 1 liter vatten på en vecka. Kanske silikon som tätat :-)
  2. Lyckats (efter mkt letande) fått tag på en duktig mekaniker (engelsman) som med största sannolikhet hittat lösningen på fel 1... Någon har tätat den fina rostfria tanken (där bränslemätaren sticker ner) med silikon (sikaflex?), först genomskinlig sedan blå ovanpå det!!! Bensin bryter tydligen ner det. Små bitar av silikonet och lite nedbruten gegga såg till att bensinen inte lyckades ta sig fram dit den skulle. Efter motorstopp rann bensinen och en del av silikonet tillbaka till tanken och gjorde det möjligt att starta igen efter en stund (i bästa fall) - för att snart proppa igen överallt när pumpen försökte göra sitt jobb. Nu väntar tömning och rengöring av den nyss fyllda tanken. När tanken blev fylld så rengjordes förmodligen väggarna från gammal silikon som numera flyter omkring och gör livet surt för undertecknad! Återkommer efter rengöringen. Har också insett att det inte är någon AQ 145 vilket säljaren och instruktionsboken som följde med sa, utan en AQ 140A. OM det nu spelar någon roll - kanske när man behöver nya reservdelar?!
  3. Provade att byta tändspolen (lättast för en amatör som jag...), men hjälpte inte! Den startar fortfarande snällt, men efter 3-4 minuter på förhöjd tomgång så sjunker varvtalet och sen dör den. Sedan svårt att starta, kan gå igång om den får mycket gas och gå en stund på höga varv. Vad bör vara nästa steg i felsökningen, som JAG kan ge mig på? Är det skit i bensintanken (tömma ur den nyligen fyllda tanken på 100 liter?! Känns ju lockande)? Borde det inte finnas ett bränslefilter? Båten har i princip inte körts nåt i år, så när jag fyllde upp tanken så rörde jag väl upp en massa skit?!? Värmeväxlaren kan väl vänta ett tag - vattnet försvinner ju inte fort ur expansionstanken?
  4. Nyköpt båt och nybörjare på inombordare... (AQ145/280 från -80) 1 - Vid första provtur med säljaren så dog motorn 5 minuter efter att den blivit varm. Soppatorsk, trodde han, mätaren kanske visar fel (men det var det inte). Efter lite väntan (5min?) fick vi en dunk från en annan båt och kunde ta oss in till kaj. Två dagar senare var vi ute 2timmar (för att bunkra) och motorn gick utan problem - så jag slog till och köpte den. Nästa gång jag ska ut igen, så dör den ca 5 minuter efter att den blivit varm!!! Vad är problemet? Väntar jag några minuter, så går det att starta och köra några minuter igen... Jag har tappat av ett vattenavskiljande filter, då jag todde att det kunde vara vatten i tanken. (Det var lite vatten där - men mest bensin!) Det hjälpte inte. Några bra tips? 2 - Kylarvattnet försvinner från expansionstanken - när motorn inte går! Tanken rymmer väl 6,75 liter och tre dagar i rad har jag fyllt på ca 5 liter... Nästa dag bara 1 liter... Finns inte vatten i oljan - och inget annat synligt läckage, jag har väl ändå fyllt på ca 20 liter senaste veckan, så det borde märkas. Vart tar det vägen och vad kan/måste jag göra åt det - nu eller i höst? Motortempen blir inte för hög vid varmkörning (vid kaj) och heller inte under 2 timmars tur (ca 3000 varv) Inte lätt att hitta någon verkstad som kan titta på det nu, hoppas på hjälp (och nybörjartur) här!
×
×
  • Skapa nytt...