

Stefan_K
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Stefan_K
-
Placering
Kadett
-
Visade sig att mitt problem kunde härledas till att bensin filtret satt fel! Dvs det satt innan bensin pumpen. Tydligen funkar inte detta, pumper trycker bättre än den suger. Men jag har läst att filtret skulle sitta framför bensin pump. Men i mitt fall löste sig problemet genom att sätta det vid förgasaren. Mvh Stefan
-
Hej alla Jag undrar om detta problem fick en lösning??? Jag har i princip råkat ut för samma sak. Har en nyrenoverad B20. Den startade fin fint i måndags men efter en stund brann den nya fina tändspolen upp! Vad kan detta bero på? Den var rätt kopplad att motorn gick bra. Sedan bytte jag till den gamla tändspolen igår. Motorn startar hur bra som helst men efter ett tag börjar den gå ojämnt och sedan dör. Trodde först att det var problem med bränslet! Försöker man starta direkt igen går det ej. Väntar man däremot ett tag går den igång igen. Men efter att ha läst lite här, kan det kanske även vara el fel! Har nyligen bytt till ny generator laddrelä, den laddar fint 14 V. Frågan är lite varför tändspolen brann och om det kan påverka! Mvh Stefan
-
Tackar! Hmm men frågan är vad man nu ska välja! Deus Varför kunde du ej kyla limpan?? Jag har själv råkat ut för samma problem, men detta pga ganska trångt och svår rör dragning. Funderar på att göra som du i år och ev. till nästa försöka få till hel kylning. Sötvatten pumpen består av original vattenpump för B20, kör med en vanlig bil topp. Sjövatten pumpen är en impeller pump.
-
Hej Frågan är vad för termostat man ska köra med om man konverterat en B20 motor till sötvattenkylning??? Innan hade jag ju 62 graders, om jag inte minns fel! Men nu när jag har värmeväxlare så borde man väl kunna gå upp i temperatur. Fårgan är bara till vad?? Vad är normaltemp på en B20 motor? Vore bra att veta, jag tänkte nämligen ha lite mätning under inkörningen av motorn. Den är nämligen ny renoverad. Mvh Stefan
-
Hej Så 2 x solex skulle vara rätt melodi,framför en weber! Man får inte dubbla problem med 2 förgasare? Svårt att ställa in? Bränsle tillförsel mm? Känns som en Weber skulle va enklare! Men man vill ju ha det som ger bäst prestanda till minst krona, bränsle förbrukning. Är det typ dessa du menar? Eller finns det andra bättre? Är det samma som suttit i Volvo 142 sport? Mvh Stefan
-
Hej igen Nu har jag fått tag i ett B20 block. Tyvärr är det helt rent, inga kolvar vevaxel mm Så nu till frågan: Är det samma vevaxel, vevstakar i B18 motorn?? Skulle vilja flytta över dessa till nya motorn. I annat fall måste jag köpa nytt -> dyrt. Ytterligare lite info. om båten. Med den propellern jag hade varvade motorn 4000 rpm vilket är lite lite. Men jag hoppas att ev. med lite mer kraft från nya motorn att den ska kunna orka varva 5000 rpm. Är det någon som har erfarenhet från weber 36/36 är det ett bra val till en B20? Eller funkar 32/36 oxå? Jag har efter att monterat bort kamaxeln sett att det är en c-kam (stämplad på änden) (men den var märkt P i gjutningen mitt på) Hälsningar Stefan
-
Hej och tack för alla svar Ska kanske komma med lite mer info. Den är 6x2,3 meter lång/bred, Crecent Malö båt jag äger. Den har varit sjövatten kyld men nu ska jag sätta dit sötvatten-kylning är det tänkt. Den är halv-planande enligt pappren på båten. Är det omöjligt att få denna typ av skrov att plana? Som Nitro nämnde kanske det inte är någon ide att lägga ner tid/pengar på denna motor?? Men jag har plockat ner hela motorn och börjat rensa ur all skit som låg i blocket (Det var en del)! Går det att se på motorn om den är värd att satsa på? Det finns ju gods kvar mot cylindrarna. Som det är nu sitter det en P-kam i. Det var inga vändkanter i loppen. En kolvring var av att en satt fast i spåret så dessa ska jag byta. Är det så att vev vevstakar passar på en B20. Så att jag ev. kan flytta över allt förutom kolvar till en B20? Hur ser man om lagren bör bytas ? Jag vet ej vilka lager som satt på resp. plats, för jag var så inställd på att byta alla. Därför brydde jag mig inte om att lägga dem i ordning. Hälsningar Stefan
-
Hej Jag har börjat riva ner min gamala B18 motor för att få tillbaka några av de bortsprungna hästarna. Vad bör man tänka på? Måste jag byta topplocks bultar? ramlager bult, vevlager muttrara?? Jag ska förstås byta alla lager när jag är igång. Bör man byta något annat? Motorn är helt nerplockad. Så kom gärna med tips på vad mna bör tänka på, kika närmare på och vilka lager, bult och muttar som borde bytas. En annan fråga är vilken förgasare torde vara bäst att använda? Har en Stromberg 150 CD nu. Har funderat på 2 solex, de som sitter på AQ130 men ger det något? Eller blir det bara ökad bensin förbrukning? Tackar på förhand. Hälsningar Stefan