Hej Micke!
Ska vi ta oss in på tråden igen då? Jag åker själv en Albin 21:a med O22:an kvar, tycker livet är underbart i 5-6 knop och det trivsamma dunket från motorn. Jag bifogar ett stycke från Omvärdeingen i VI BÅTÄGARE Nr 3-2000 som kan bringa lite ljus över Albins fartresurser.
Motorn är en Albin O-22, en 2-cyl, 4-taktare med sidoventiler på 12 hk. Vikt 107 kg. Den gav när den var ny 6,5-6,7 knop. För att råda bot på den skrala toppfarten installerades en Volvo Penta diesel på 35 hk, D3B, på några båtar. Då modifierades bottenformen något och det fasta trimplanet (som alltså inte är en badbrygga) togs bort. Det blev 11 knop. På en båt – tillverkningsnummer okänd – satte varvet in en Volvo Penta Aq på 115 hk på drev. Den gick inte att köras på fullvarv. På halv effekt mättes 12 knop. Att 0-22:an förblev standardmotor visar att skrovet är byggt för att gå 5 knop. Då är det lugnt och tyst ombord. Vattnet porlar i stäven. Man fattar att båtlivets mening ombord på Albin 21:an är själva färden. Källa: Vi Båtägare 3-2000.
Omvärderingen beställde jag från tidningen när jag var i valet och kvalet om båtar, den beskriver bra livet på en Albin.
MVH Janne.