Tack för svar och goda råd! Jag monterade nytt batteri idag och lyckades tilta ner propellern i vattnet så jag kunde köra ut båten till ön. Jag använde endast PTT på motorn, jag är rädd för att använda den motsvarande på gasreglaget. Jag stängde av huvudströmbrytaren direkt när jag kom ut till ön.
Det som hänt är alltså att tilten jobbar konstant enbart när huvudströmbrytare är på (och batteri anslutet). Så det lutar åt ett glapp någonstans eftersom felet verkar uppkomma spontant efter ett tag, när vi gick från båten senast så var tilten still men när vi kom tillbaka ett dygn senare så stod den och arbetade (och batteriet så urladdat så motorn inte startade som jag beskrev tidigare). Tydligen har den uppträtt på samma sätt dagen innan den beskrivna incidenten, då avslutades det hela genom att använda tilt-reglaget neråt lite på gasreglaget. Så alltså har det hänt två gånger, bägge gångerna när båten legat obevakad vid brygga.
Har inte testat att lyfta av kåpan och koppla ur kontaktstycket enligt beskrivningen, och eftersom jag just använder motorns PTT för tillfället (inte så praktiskt men det var ett test nu).
Det blir väl att lämna in den, men lite jobbigt att trimmen funkar ibland (som idag) men verkar kunna löpa amok när den ligger i hamn. Nu kan jag ju förhindra detta genom att stänga av huvudströmbrytaren. Riktigt jobbigt blir det ju om den börjar automat-tilta upp under gång, men det har inte hänt ännu.