

Djupet
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm Djupet
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Idag blev inga större fix uträttade. Jag hade med båda barnen till båten så vi höll det lättsamt så dom ska känna sig delaktiga i fixandet. Gnuggade iallafall av träet i köket lite så någon förbättring blev det. Noterade att det var en liten vattenpöl på golvet framför pentryt efter gårdagens regnskurar. Har en stark misstanke om att det kommer från sidorutorna, så rutorna behöver demonteras och tätas om. Det får bli när båten ligger under presenning. Hann också njuta lite av att bara sitta i sittbrunnen med fötterna upp och ha det gött, medans barnen matade mörtarna med bullbitar! Köket före: Köket efter: Barnen fick lite lätta uppdrag för att dom ska känna sig delaktiga och engagerade, samtidigt som jag fick sitta och njuta en stund:
- 20 svar
-
- 1
-
-
Efter att ha fixat med motorn på förmiddagen bytte vi inriktning och gav oss på träet inne i båten. Jag funderade på vad jag ska göra för lösning på det mörka matta träet, måla, lacka eller ersätta. Det visade sig efter lite gnuggande att under lager av smuts fanns det faktiskt lite lyster och liv kvar i inredningen. En del trä under fönster och kök har skadats av vattenläckage och kommer bytas ut eller spacklas och målas. Men stora delar kommer nog gå att få i skapligt skick genom att bara putsa! Började gnugga lite: Det visade sig att under lager av smuts fanns faktiskt fint trä: Skaplig kontrast där det tydligt syns hur träet kommer fram: Gav mig på dörren till wc för att se om det gick att väcka den till liv, och ett gäng tvättservetter senare..: Började rätt nyans synas: En skinande ren wc-dörr, typ, jag behöver ta med bättre redskap och medel för att verkligen få rent:
- 20 svar
-
- 1
-
-
Absolut! Jämfört med min förra båt som var en NF med en Yanmar inbakad under sittbrunnen är detta paradiset. Hade ont i kroppen och märken överallt när jag försökte mecka med den motorn eller propelleraxeln.
-
Förfiltret får bli ett separat projekt, hann inte med det idag. Uppenbart är iallafall att det behöver plockas ner helt, rengöras från påväxt och sköljas rent, insatsen får också bytas. Det är en lite speciell känsla när motorn är nyservad. Även om den ser likadan ut utvändigt känns det ändå fräschare på något sätt. Och jag vet att motorn uppskattar nya vätskor och filter så som det gamla såg ut!
- 20 svar
-
- 1
-
-
Idag har jag och grabben varit nere på båten och gjort fullservice på motorn och backslaget. Ny olja, filter, bränslefilter och generatorrem. Ville inte vänta till hösten med motorfix då det är topp prio att motorn är driftsäker. Motoroljan hade siktdjup 0, det gick inte ens att lysa igenom. Det enda positiva var att den var svart och inte gräddig eller grumlig! Finfiltret är nära på orginal, det har inte filtrerat bort något dom senaste åren, det var en blöt pappersmassa mättad sedan länge. Fördelen med Maxi 95 är att motorn sitter lättåtkomligt i bodelen. Det håller motorn skyddad från vatten som skapar rost och gör det lätt att meka med: Servicesats redo: Gamla motoroljan svart som yttre rymden: Oljefiltret gav dåligt flöde: Gamla finfiltret, gjorde troligtvis mer skada än nytta med tanke på att pappfiltret luckrade upp sig:
-
Ja det finns hopp faktiskt! ☺️ Jag har hunnit bli medlem och läsa igenom några sidor både på segelbåtsfix, maxiförbundet och Maxi 95 owners så jag bygger kunskapsbanken efter hand, sedan är jag sådan som person att jag gärna klurar och löser saker på egen hand först!
-
Tack! När jag fokuserar på ett enskilt fix så är det bara roligt, men när jag tänker på allt jag har att fixa med får jag lite svindel ibland! 😄 Planen är att byta ut beklädnad på golv, väggar och tak. Sedan renovera träinredning och byta dynor. In med modern belysning och övrig el. Men nu i början fokuserar jag på dom viktiga punkterna för att kunna använda båten, typ motor, rigg och så vidare. Det kosmetiska kommer när båten är 100% sjöduglig och jag vågar ge mig ut med familjen! Ja jag tror att det blir jakt efter begagnad vinsch åtminstone för att ersätta den som låser upp.
-
Batterierna får ingen typ av laddning idag, men det känns som att dom ändå är i skaplig hälsa. Jag har en 100w solcell hemma som jag fått över sedan ett tidigare projekt. Jag har inte landat i om jag vill ha kvar doghouse-överbyggnaden eller om jag vill ha en sprayhood. Men för tillfället passar doghouse-taket som en ypperlig placering för solcellen till batterierna. Solcellspaket kvar i orginalembalage: Första inpassning och kluring på hur jag ska fästa den och dra kablarna. Passningen i längd och bredd blir riktigt bra iallafall:
-
Jag har också smygtittat lite på den krackelerade, slitna dekorranden på sidan. Det har jag tänkt vänta med till hösten men det retar mig att se den i skicket den är, så jag har känt lite på hur lätt den släpper. Först blev jag orolig att den var målad på sidan då den spricker som färg, men vid närmre kontroll ser det mer ut som att det målats ovanpå den gamla dekalen! Jag testade lite lätt med en vass skrapa att få tag på dekalen under, och till min stora glädje släpper den relativt lätt! Med hjälp av en värmepistol är den slitna dekoren ett minne blott. Sedan blir det en hel det polering såklart! Men nu ska jag försöka släppa det till hösten så jag inte tar mig an för mycket på en gång. Närbild på dekorens skick: Första försöket att dra bort dekalen blev lyckad, det finns hopp om att med värme få bort den i stora stycken:
-
Vinscharna kändes inte som att dom fått service sedan båten sjösattes, så delade den vinsch som bråkade mest för att utvärdera läget. Det visade sig att någon service inte gjorts på flera år, om någonsin. Dessutom saknades två tänder på kuggkransen så jag får se om jag ska göra budgetlösning och renovera tills vidare, eller om jag ska bita i det sura och köpa nya direkt. Det är en stor utgift, eventuellt jagar jag begagnad. Dom andra kärvar inte lika mycket så förhoppningen är att det bara är den här som saknar tänder. Kärvande vinschen, orginal från -75: Rejält gosigt under locket: Kuggkransen saknar två tänder vilket gör att vinschen låser sig:
-
Montering av renoverade vattenpumpen. Noterade redan vid demontering att samtliga kylslangar är orginal från 1975, så dom byttes också självklart! Gamla vattenslangarna orginal Penta från 75: Pumpen på plats med nya fräscha slangar: Motorn drog upp vatten direkt vid start och det blev ett rejält flöde ur avgasröret:
-
Noterade redan vid första visningen, när vi lyssnade på motorn, att det läckte kylvatten ur både sjövatten kranen vid skrovet och ur skvallerhålet på vattenpumpen. La det som prio 1 att fixa, vatten inne i en båt är aldrig bra. Sjövattenintaget valde jag att bara täta genom att dra åt en mutter på kranen, det blev tätt men kommer byta kranen i höst när båten är på land. Vill inte lossa den kranen under vattenlinjen nu och riskera att få en u-båt. Vattenpumpen tog jag hem för renovering. Jag bytte packboxar, impeller och packningar. När jag tog ut axeln såg jag att det fanns två små tunna repor på den, så jag lär behöva byta axeln vid nästa impellerbyte. Impellern är inte bytt på måånga år av slitaget att döma. pump demonterad: Ny packningssats och impeller: Gamla impellern, lövtunnt gummi kvar på två vingar: Rejält maxad livslängd på denna: Ny impeller: Nya packboxar:
-
Plockade med mig ratten hem, det är det första jag ser när jag kommer ner och den såg för tråkig ut. Egentligen inget prioriterat fix men just snabbt fixat för att höja första intrycket lite. Orginalytan var så sliten så jag valde att slipa hela ratten, lacka upp den svart och dra en mjuk grepptejp runt greppytan. Ratt demonterad: Ratt rengjord och slipad: Grundfärg: Mattsvart lack: Återmonterad med svart mjuk grepptejp, navkåpa monterades också:
- 20 svar
-
- 1
-
-
Jag började med en rejäl grovstädning för att se utgångsläget. Hoppet lyftes redan och under allt så såg det inte så illa ut. Röjde ut allt gammalt, våttorkade och dammsög alla dynor från vitmögel och torkade av alla ytor. La även i orginalmattan för att se helheten, även om jag kommer göra en egen lösning för golvklädnad senare:
- 20 svar
-
- 1
-