TubiFast
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm TubiFast
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Motorn har jag inte direkt någon möjlighet att ta av, då jag inte har någon maskin till det. Allt med det här båtprojektet kommer inte att bli optimalt, utan jag får göra vad jag kan med de resurser jag har för att få den att fungera. Jag beställde och fick hem hydraulstyrningspaketet (90 hk) för en tid sedan och kommer att installera det nästa år. Av en händelse har jag redan gjort en öppning i ena sidan av motorbrunnen för att "cylinderstaven" ska kunna röra sig i sidled, och den händelsen var nu för att komma åt minuspolen på batteriet som sitter därunder, så illa placerat och oåtkomligt att man nästan hade velat ha ett raketgevär och spränga båten i luften. Jag hade nämligen en tid att passa imorse, eftersom jag igår fick en vinterförvaringsplats till båten, och ett krav var att batteriet hade tagit ut - med all rätt - vilket jag ändå hade tänkt göra. Alltså blir det inga problem att få i stången i tiltröret med motorn på plats - tror jag. Sedan tänkte jag att termoplast kanske kunde vara en idé, att göra något liknande med sådan som du har beskrivit ovan för att fixa den utsågade öppningen i motorbrunnen.
-
Hur mycket Paint remover gick det åt och hur lång tid tog det?
-
Ja, det det borde fungera med hydraulstyrning, att man gör uttag i motorbrunnen, jag tänkte kanske ett rör som går in i väggen och som har en vägg i den inre änden och är vinklad något uppåt innanför motorbrunnsväggen så att inte vatten samlas i dem. Din lösning ser dock så klart bättre ut. Ang. antiventilationsplattans höjd i förhållande till båten så vet jag inte, då båten ligger i sjön.
-
Tack för att du tar dig tid. Är på jobbet så det blir kortfattat. Det lutar nog åt hydraulstyrning ändå.
-
Är en ny vajer det enda jag behöver av bilderna att döma? https://batofiske.se/product/ssc131-styrkabel-for-styrrorsmontering/ Jag har inte kollat hur det ser ut under, men ingår alltid ett styrrör i vajerstyrning? Ska det i så fall sitta innanför där vajern kommer ut?
-
Har du någon bild på hur det blev?
-
Just den recensionen var enbart positiv iallafall. En större motor kommer jag aldrig köpa - skulle nog säga att den jag har är i största laget, men det var den som satt på båten jag köpte, och när jag väl kommer igång med åkandet så blir det nog sällan som jag kör på maxfart för att försöka spara på bränslet. Ska kolla måtten i motorbrunnen, men som man ser på de två bilderna ovan så är det inte jättemycket space, men: Har tänkt att jag kanske skulle bli tvungen att såga ut två öppningar för att hydraulcylindern ska kunna åka fram och tillbaka, och på något sätt skulle jag då behöva täta till dessa öppningar så att inte en massa vatten kommer in.
-
Bra att du uppmärksammade det! Tror du att den här kunde vara något? https://www.moory.se/p/hydraulstyrningspaket-hydrodrive-mf90w-for-utombordare-upp-till-90-hk-rattpump-hydraulslang-olja-cylinder/
-
OK tack! Men funderar lite på hydraulisk styrning.
-
Det här handlar visserligen inte om att snygga till eller förbättra skrovet, men det är samma båt som ovan. På bilderna ses hur mycket det går att vrida på motorn med ratten innan det tar stopp, och som ni kan se så skiljer det sig i hur mycket. Skulle ni säga att det ser normalt ut på bilden där motorn är mer vriden, och onormalt ut på den andra? Den enda åktur jag hittills gjort var vid iläggningen och parkeringen av båten, och det gick visserligen bra. En annan sak, som kanske är ett större problem, är att båten är så trögstyrd. Jag har läst att man kan fetta in vajern och rörliga delar som hör till styrsystemet. Hittills har jag bara provat att lossa lite på den övre muttern där vajern är ihopkopplad med motorn och spraya lite olja, vilket inte gjorde någon skillnad. Ska man behöva leka mekaniker och avlägsna vajern och olja in allt som har med den att göra?
-
Finns det någon nackdel med expanderande dyvika om båten ska ligga i hela säsongen? Exempelvis Biltemas med ett vred som man skruvar på för att den ska expandera. Används en sådan dyvika förresten till ett gängat hål trots att den inte är gängad? Angående gängtätning, skruvar man bara ut dyvikan som vanligt när det dags för det? Alltså, den sitter inte fast så att man måste gå tillväga på något särskilt sätt för att få ut den?
-
Sannolikt är det ett sådant, även om jag för tillfället inte vill klättra upp på och i båten, med tanke på trailerns nuvarande skick.
- 32 svar
-
- 1
-
-
En annan fråga, och den kanske redan har ställts tusen gånger i det här forumet, men den runda lilla öppningen som finns på en del båtar, som på min, vad har den för funktion? Nära aktern på båtens vänstra sida:
-
Tack för infon, låter som att det inte blir särskilt svårt ändå. Vad gäller topcoat så verkar den annars vara till för skrovet ovanför vattenlinjen - men kan man också måla hela skrovet med den? Med exempelvis Biltemas polyuretanlack? https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/polyuretanlack-vit-075-liter-2000062802?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gad_campaignid=1603792037&gbraid=0AAAAADowiYjgEVaezwy-RYq4inodIQk8N&gclid=Cj0KCQjwhO3DBhDkARIsANxrhTpd-oT5Q429X5JsgwraCGj-cAaZN5ugXkHfbhy7bjrM3VZbATJkoUgaAqQ4EALw_wcB Skönt om man kan ha en och samma färg till hela skrovet.
-
Tyvärr lite suddigt men på de två första bilderna här ser man att det har skrapats igenom helt. Fuktmätaren gav inget utslag alls.
