Gå till innehåll
fredag 12 september 2025

Ch80

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ch80

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Någon som har erfarenhet av Multiflex Multisteer 175 paketet?? Säljs till väldigt bra pris just nu…
  2. Ok, där ser man, då ska jag undvika det.
  3. Går i tankar på att uppgradera till hydraulstyrning på båten till nästa säsong, har hittat ett fabrikat vars namn är Vevor och undrar om någon har erfarenhet av fabrikatet? Detta kitet kikar jag på; https://eur.vevor.com/boat-steering-kit-c_11482/vevor-hydraulic-outboard-steering-kit-150hp-marine-boat-hydraulic-steering-system-with-helm-pump-two-way-lock-cylinder-and-24-feet-hydraulic-steering-hose-for-single-station-single-engine-boats-p_010830312837
  4. För info så är nu problemet löst, hämtade hem båten idag från verkstad, slutade i två fel, det första felet var gummipackningen som sitter uppe på högtryckspumpen och tätar mot inlopp till insprut, det var söndersprucket, nästa fel som uppdagde sig var en kabel som satt löst i en skarv till Defa startspärr, så nu får vi hoppas på att den går sommaren ut…. 😊
  5. Saknar instruktionsbok, har du någon på pdf så mottages det tacksamt.
  6. Ingen lustig gång på motorn varken vid provkörning innan köp eller på dom första 25 min. på jungfruresan, den dog som om man vrider av nyckeln vid lågfart på strax över tomgångsvarv.
  7. Har också läst om detta, därav köpte jag ett nytt batteri. Slängde dit ett nytt AGM marin batteri på 105 Ah och 925 CCA, du menar dock kanske att det skulle vara dåliga anslutningar som gör att den inte orkar leverera tillräckligt till startmotor ?!?
  8. Ok, tack för upplysningen, då ska det undvikas…. Utgående luftfilter kompressor kan ju inte vara så täta byten på?!?
  9. Monterade ny slang och blåsa från tank till motor. Ja det skulle jag säga att det var bensin i båda dräneringshålen. Tankade 95 denna gången då det är det enda som finns att tillgå på ca 4 mils radie…. Ska beställa hem nytt luftfilter och bränslefilter så är det bytt iallafall, sitter även ett ljudämparfilter under motorn, inget att bry sig om i nuläget väl !?!? Kom på tanken att prova starta med startgas, då kan man ju utesluta om det är bränsle eller tändningsidan, startar den på startgas så är det ju bränsletelaterat, kan man spruta startgas direkt in i slangen efter luftfiltret ?!? Luftintaget verkar sitta under motorn….
  10. Ska se om jag kan få hem ett nytt filter, även om jag knappt tror det hjälper, hade läckage på bränsleskarv utanför motorn när båten stannade, trodde definitivt att det var därför och att den drog tjuvluft men icke sa nicke, inga mer yttre läckage på soppa iallafall, såg någon Youtube video där det var något gummihölje/membran som var uppluckrat på pumpen och behövde bytas, får se om jag tar mig tid att öppna pumplådan….. Remmen ser hel ut. Ohm mätte även vevaxelgivaren men 320 ohm ligger inom toleransen vad jag kan läsa mig till. Har bara en 30 kärra så orkar inte dra för långt, får nog vackert vänta på att semestern är över för mekanikerna ca 3 mil härifrån. Det kommer fler somrar…. 😝🚤
  11. Har varit på allt det där förutom öppnat in till högtryckspumpen, pumpen surrrar dock nör man vrider på tändningen, har dock inte bytt bränslefiltret utan bara haft uppe det och rengjort botten på filterkoppen, filtret såg ok ut men det kanske man inte kan se ?!? Har kännt på dränageskruvarna och dom sitter. Varför någon kopplat bort startspärren vet jag inte men den är helt bortkopplad ser det ut som, inte en enda kabel som leder någonvart, förutom ström till Defa boxen. Har gnista på alla tre stift, även bytt till helt nya fräscha stift, gnista på dessa också.
  12. Hej Provar om experthjälp finnes här på forumet. Vår jungfruresa slutade med bogsering in till bryggan igen, motorn gick riktigt i ca 30 min, när vi passerar en ö i lite mer än tomgångsfart så dör motorn, sen är det lögn att få igång den, väl på land så har jag bytt bränsleslang samt blåsa då det fanns skit i den mek. pumpen och bränslefiltret, känns som innertuben i slangen lösts upp sig, har delat och rengjort dessa delar, startar ej ändå, bytte tändstift, alla 3 stiften har gnista, startar ej, bytte batteri till ett AGM med 925 CCA, startar ej, har mätt på dödmansgreppet och det verkar riktigt. Bränslepumpen surrar några sekunder när man vrider på tändningen så den verkar få ström, när man kört länge på startmotorn och släpper så rinner det ut en skvätt soppa under motorn, någon form av överflödsventil !?! Finns det mer tips och tricks att titta på?!? Sitter Securmark/Defa? startspärr på motorn där själva diod/knapp-panel är bortkopplad, något som skulle kunna spöka ? Lokala Mercury handlaren har semester denna veckan så kan ej lämna in förrän på måndag som tidigast….
×
×
  • Skapa nytt...