Gå till innehåll
söndag 09 november 2025

Max1gbg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Max1gbg

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Pär. 8, 9 & 12 har jag ej bytt. Tror du att dessa kan hänga ihop med Läckaget ”längre bak” i kylledet? Jag har ringat in var det två läckagen har uppstått i bifogad skiss. En tanke jag hade var om det kan ha byggts upp en massa erosion, salter etc, vilket skapar för högt tryck där packningarna ger vika då dom är den svaga länken i kedjan.
  2. Till helgen åker båten upp och avsikten under vintern är fixa i ordning motorn så gott jag kan. Novis men gillar att sätta mig in saker. Läckande avgasport ser ut att kunna lösas med hjälp av forummedlem vilket ju vore kanon. Återstår gör då ett läckande sjövattenkylning. Läckaget kommer antingen från packningen/flensen vid pumpen, alternativt i packningen i andra ändan upp mot silen. Detta har gett mig mycket huvudvärk i år att alltid behöva pilla med detta. Har satt dit nya packningar, ny fläns mot pumpen, åallt ser fint ut men rätt vad det är så börjar detta läcka, ofta efter att man varvat upp motorn mot 3500-4000rpm. Motorn går inte varm och i övrigt verkar det vara bra flöde. Är det någon som har några idéer vad felet kan vara? För högt tryck vilket gör att packningarna ger vika? Kan tillägga att jag satte in en ny limpa i somras. Efter detta har det aldrig forsat ut vatten, utan bara droppat/runnit lätt vid ovan nämnda platser. tar gärna emot tips och idéer!
  3. Tack @Gelis — jag har varit i kontakt med Ingemar och kommer skicka topplocket efter torrsättning. Tacksamt och roligt att det fortfarande finns kunskap att tillgå på dessa gamla motorer!
  4. Tack för input, Gelis! Ny på forumet så osäker på dess funktioner, men skall försöka nå ut till Ingemar direkt i DM.
  5. Att denna möjlighet finns visste jag ej. Tack för förslag, Ingemar!
  6. Hej! Skakar liv i denna tråd då jag sprungit in problemet ovan på min VP Aq151c. Jag hade ett tickande ljud akterut på styrbord sida och vid demontering av gamla limpan så upptäckte jag korrosion vid fjärde cylindern (se bild). Innan jag monterade nya limpan så försökte jag bygga upp ytan med biltemas metallspackel. Jag fick det dock inte helt tätt och avgaser pyser ut. Innan jag monterar av limpan igen för att göra om proceduren, så vill jag höra här om tips finns? Jag tänker att metallspackel inte är optimalt. Jag vill mest åt en lösning där jag kan köra säsongen ut / inte lägga en förmögenhet på reperation eller byte av topplock. Tips mottages tacksamt! Det lät som att @Gelis hade lite tankar. Hälsningar IMG_4625.HEIC
×
×
  • Skapa nytt...