Hej! Jag gör också som du beskriver, men det är ju kul att spekulera lite.
Den vedertagna förklaringen på över/övertryck-avdelningen är att ett undertryck skapas på seglets läsida enligt Bernoullis princip. Alltihop är mycket märkligt för vetenskapen vet faktiskt inte riktigt varför vi kan flyga eller segla bidevind. Jag har haft en diskussion på Quora med personer som är mycket kunniga i fysik, matematik och aerodynamik. Några tror på Bernoulli, andra på Newton. Min slutsats är att alla är överens om att det är fler faktorer än undertryck som drar. Det är även övertrycket i buken på lovartsidan. Man kan tänka att man helt enkelt ändrar riktning på luftströmmen, vilket ger en reaktionskraft. Frågan är bara om man ska räkna enligt Bernoullis ekvationer eller enligt Newtons, eftersom de delvis är oförenliga. Navier och Stokes är två andra gamla matematiker som är inblandade i soppan. Det är ju fascinerande att man efter tusentals år av seglande, ännu inte klurat ut exakt hur det fungerar.
Mer buk ger mer kraft, både framdrivande och krängande, men vid kraftig twist minskar krafterna framförallt högt upp där man allra helst vill slippa krängande krafter. Den lilla kraft som återstår blir mer framåtriktad. Längre ner blir det mer som en revad stor. Jag menar ju absolut inte att bommen ska upp i lovart, eller ens midskepps, bara skotvagnen, vilket ger mer twist om kicken är loss. Det är lite som att flytta fockens skotpunkt akteröver, vilket ger mer twist, mindre kraft i toppen men mer framåtriktad. Att min s.k. "aviga skotning" ger ungefär samma fart med mindre krängning och lovgirighet har jag noterat. Återstår att undersöka bl.a. höjdtagning, men det får bli nästa säsong.
Men visst är det kul att bolla idéer? Navigare necesse est.