Gå till innehåll
fredag 26 september 2025

Tokfaneller

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Tokfaneller

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Absolut inte dåraktigt, även jag gör i princip som du. Att minska lovgirigheten är mycket viktigt. Men att bolla alternativ är alltid intressant.
  2. Hej! Jag gör också som du beskriver, men det är ju kul att spekulera lite. Den vedertagna förklaringen på över/övertryck-avdelningen är att ett undertryck skapas på seglets läsida enligt Bernoullis princip. Alltihop är mycket märkligt för vetenskapen vet faktiskt inte riktigt varför vi kan flyga eller segla bidevind. Jag har haft en diskussion på Quora med personer som är mycket kunniga i fysik, matematik och aerodynamik. Några tror på Bernoulli, andra på Newton. Min slutsats är att alla är överens om att det är fler faktorer än undertryck som drar. Det är även övertrycket i buken på lovartsidan. Man kan tänka att man helt enkelt ändrar riktning på luftströmmen, vilket ger en reaktionskraft. Frågan är bara om man ska räkna enligt Bernoullis ekvationer eller enligt Newtons, eftersom de delvis är oförenliga. Navier och Stokes är två andra gamla matematiker som är inblandade i soppan. Det är ju fascinerande att man efter tusentals år av seglande, ännu inte klurat ut exakt hur det fungerar. Mer buk ger mer kraft, både framdrivande och krängande, men vid kraftig twist minskar krafterna framförallt högt upp där man allra helst vill slippa krängande krafter. Den lilla kraft som återstår blir mer framåtriktad. Längre ner blir det mer som en revad stor. Jag menar ju absolut inte att bommen ska upp i lovart, eller ens midskepps, bara skotvagnen, vilket ger mer twist om kicken är loss. Det är lite som att flytta fockens skotpunkt akteröver, vilket ger mer twist, mindre kraft i toppen men mer framåtriktad. Att min s.k. "aviga skotning" ger ungefär samma fart med mindre krängning och lovgirighet har jag noterat. Återstår att undersöka bl.a. höjdtagning, men det får bli nästa säsong. Men visst är det kul att bolla idéer? Navigare necesse est.
  3. Jo, så gör man ju. Minskad lovgirighet är ju högsta prioritet. Hellre back i storen så länge det inte fladdrar. Men när jag testade med "avig" skotning så tyckte jag att jag klarade ytterligare lite vind innan revning. Det verkade som om undre delen av storen stabiliserade den övre delen på grund av den extrema twisten. Nackdelen var vid slag, med ett jä-a flaxande innan man fått upp skotpunkten i lovart på den nya bogen.
  4. Tokfaneller

    Saxa

    Finns det något tips på hur man får focken att stå kvar i lovart när man saxar seglen vid plattläns, utan att spira den?
  5. Har ni prövat att hårdvindskota storen genom att släppa kicken och dra upp skotvagnen i lovart för maximal twist? Åsikter?
×
×
  • Skapa nytt...