Hej mekar-vänner,
Utrustning: Maxi Fenix, MD5A, 110S-drev.
Problem: Mot slutet av förra sommaren insåg jag att motorn inte varvade fullt ut. Trodde det var havstulpanerna som vanligt, men även vid nyslipad och nymålad båt och propeller vid sjösättning i vår så var problemet kvar. Motorn varvar fint utan växel i, röken är ljus och skingras fort. Startar och går som en klocka, på tomgång jämnt och stabilt. Så fort jag kör båten i vattnet dock, så vägrar motorn varva mer än 50-60% gas (vilket iof är lagom cruisingfart). Mer gaspåslag innebär svart rök men inget händer med motorns varvtal. Känns inte bra, speciell om man måste ta sig hem i dåligt väder, hård blåst eller svår sjö.
Har åtgärdat följande i vårens service:
- Spridare servad hos fackman (bl.a. ny nål och hylsa).
- Ventiler injusterade med bladmått (utloppsglapp om 0.35 något svårare då jag bara har 0.3 och 0.4, men jag bedömer att det verkar OK)
- Ny packning ventilhus
- Impeller bytt
- Olja i motorn bytt två ggr för att få ut det mesta gamla
- Nytt oljefilter
Vid Bosch serviceställe sa de sig inte se spår av problem med bränslet. Tydligen brukar han kunna rekommendera vissa ägare att se över bränsletank och filter, beroende på status i spridaren. Men givet att den varvar fint utan belastning, men skickar ut svart rök vid belastning och att den då inte varvar ut - vad bör jag ta mig till tror ni? Svart rök = för mycket bränsle / dålig förbränning? I MD5A-bibeln står att svart rök innebär att jag måste se över ventilspelet. Det tycker jag mig ha försökt göra nu flera ggr, får det inte bättre. Har ni några tips?
// Isak
Hinsholmskilen i Göteborg